Vän med Borderline, hur orkar man stanna kvar?
Hej!
Min bästa vän har Bordeline. (Eller, just nu min före detta bästa vän eftersom hon är inne i en utav sina "hatperioder." Tillsynes helt utan anledning den här gången.)
Min vän skiftar mellan att bokstavligt talat avguda mig, och att avsky mig. Jag VET att detta är typiskt för personer med Borderline och jag har hittills lugnt och sansat vänta ut dessa stormar, just eftersom jag vet att det som ligger bakom beteendet är sjukdomen. Jag VET att min vän innerst inne inte vill göra mig ledsen och att hon är en fantastisk människa. Jag vill ha den här personen i mitt liv. Men hur mycket skit orkar man med?
Jag vill inte gå in på detaljer eftersom det finns risk att personen läser det här och då tar det antagligen hus i helvete. Men jag kan säga så mycket som att vännen nu behandlat mig riktigt illa, sagt riktigt elaka saker och helt avsagt sig våran vänskap. Jag är dock ganska säker på att detta kommer gå över (igen), att hon kommer att komma tillbaka(igen).
Men den här gången känner jag faktiskt bara för att be henne dra åt helvete. För jag blir så ledsen, och det kräver sådana enorma mängder energi utav mig att hålla fast vid den här personen. Men som sagt, jag älskar henne och vill ha henne som vän. Men hur ska jag hantera henne nu? Ska jag bara låta henne vara tills hon hör av sig eller ska jag ligga på och försöka? Hur gör man? Hur överlever man med en sånhär person i sin närhet utan att gå under själv?
Det här blev ju jätterörigt, men jag hoppas att ni förstår vad jag vill ha sagt. Snälla, hjälp mig att förstå varför min vän gör såhär emot mig och hur jag ska hantera det utan att behöva må såhär dåligt!