Hjälp mig hitta ett kjolmönster på enkel kjol att sy själv...
Hjälp mig hitta ett kjolmönster på enkel kjol att sy själv... Har googlat men inte hittat något bra. Vill ha till en vuxen och helst utan dragkedja och knappar.
TACK!!!
Hjälp mig hitta ett kjolmönster på enkel kjol att sy själv... Har googlat men inte hittat något bra. Vill ha till en vuxen och helst utan dragkedja och knappar.
TACK!!!
Du gör ett väldigt enkelt själv !! Är den till dig själv ??
Allra enklaste kjolen gör du genom att klippa till en rak bit som du syr ihop som ett rör i kortsidorna. Sy en kanal i överkant och trä i ett lagom långt lite bredare resårband. Vik upp fållen i nederkant och sy fast den. Klart.
Ju mera tyg i långsidorna desto mer rynk i midjan.
Eller en volangkjol med två eller tre delar. Gör som jag skrev ovan med skillnaden att varje volang skall vara större än den föregående.
Säg att du vill att din kjol skall vara 60 cm från midjan och ner mot knät. Då gör du 3 bitar som är 21 cm höga (1 cm är sömsmånen + lägg till för invik för resåren upptill och fållen nedtill.
Tack Stormorsan =) Tänker jag helt fel eller går det att lägga en kjol jag har hemma på tyget och bara klippa efter det och sy ihop eller blir det konstigt =) Är väldigt nybörjare men åh vad det är roligt att sy =) Tyget jag har är en helt underbar gardin jag har hittat på loppis och tänkte lägga en jeanskjol på och bara klippa. Istället för knapp så tänkte jag ta gummiband i midjan i fållan där man ska ha gardinstången =)
Nja, är det en lite snävare modell så får du den inte över rumpan om du gör den utan knapp och dragkedja. I så fall får du göra den lika bred i midjan som den är över rumpan.
Puffar lite för mer ide'er =)
Som morsan säger, ska du ha den figursydd måste du ha dragkedja/knappar.
Jag tycker faktiskt att du skall skaffa ett riktigt mönster. Det finns böcker på biblioteket med mönsterark, likadant med tidningar i större mataffärer (Burda, Ottobre Woman, Allt om Handarbete t ex). Tygaffärer säljer symönster (finns i vissa onlinebutiker också). Stoff och Stil har mönster http://www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?group_id=902
Mönster har utmärkta sömnadsbeskrivningar med steg för steg anvisningar och skisser.
När jag började sy så hoppade jag också över alla "svåra" detaljer som fickor, dragkedjor mm. Men plaggen jag sydde blev töntiga, och formlösa och såg hemsydda ut och jag tappade lusten och slutade sy annat än gardiner och kuddar.
När jag sedan bestämde mig för att börja sy igen och följa mönster så blev resultaten så mycket bättre och man lär sig nya tekniker på vägen. Nu syr jag allt jag får lust till och väjer inte för svåra detaljer. Jag har sytt allt från bal- och brudklänningar till pytteminijeans till nyfödd baby.
Har köpt lite billiga mönster på Tradera, ska bli spännande =)