• Tazzme

Magen "fallit ner", när förlossning?

Har ju hört talas mycket om att magen "faller ner" en tid innan förlossningen. Har nu inte direkt hittat nån info om detta i de böcker/häften jag har hemma. Så jag tänkte fråga här.

Märkte ni att er mage rasade ner innan förlossningen? Hur märkte ni det? Syntes det, eller kändes det mer?
    Och efter att magen åkt ner, hur länge tig det till förlossningen?

Tror att min mage halkat ner nu då det, under de senaste dagarna, börjat kännas som att jag har den i famnen då jag sitter, vilket jag inte märkt förut. Som att den helt eneklt är längre ner. Har också fått besvär med att kläderna skaver under magen då det känns som att den är så långt nere att det blir veck på både huden och kläderna under magen.

• Svar på tråden Magen "fallit ner", när förlossning?
  • Helle333
    Tazzme skrev 2011-07-22 10:18:02 följande:
    Har ju hört talas mycket om att magen "faller ner" en tid innan förlossningen. Har nu inte direkt hittat nån info om detta i de böcker/häften jag har hemma. Så jag tänkte fråga här.

Märkte ni att er mage rasade ner innan förlossningen? Hur märkte ni det? Syntes det, eller kändes det mer?
    Och efter att magen åkt ner, hur länge tig det till förlossningen?

Tror att min mage halkat ner nu då det, under de senaste dagarna, börjat kännas som att jag har den i famnen då jag sitter, vilket jag inte märkt förut. Som att den helt eneklt är längre ner. Har också fått besvär med att kläderna skaver under magen då det känns som att den är så långt nere att det blir veck på både huden och kläderna under magen.
    En kollega till mig sa förut att en vecka efter att magen sjunkit ner/bebis har fixerat sig så kommer förlossningen igång. Men min bebis fixerade sig för nästan en månad sedan och h*n ligger fortfarande därinne och har det gött. Så det är säkert olika för olika personer. Känner igen det där med att man har magen i knät. Det har jag också.
  • dropintheocean

Min mormor sa till mig när jag väntade sonen att när magen kommit ner så att man kan lägga sin hand rakt från tumme till lillfinger mellan brösten och magen då är förlossningen nära max en vecka. Med sonen sjönk magen ner och jag fick imellan handen dagen innan han föddes. Med dottern sjönk magen knappt ner och hon föddes 6 dagar innan bf. Så det med att den åker ner i vissa fall stämmer men sen vet jag inte om det har något med saken att göra hur lång tid det är kvar till förlossning.

• astrum

Min mage sjönk ner i vecka 32 och sonen är född i vecka 40+2 så det kan ta tid också.

• Tazzme

Hmmm... får se hur det går för mig då!
    Även om jag inte tycker själv att det ser ut som att den sjunkit så mycket, så känns det i alla fall så. Men det är ju alltid svårt att se förändringar i sig själv, tycker jag, om de inte händer riktigt plötsligt.
    Ska på födelsedagskalas ikväll och träffa släkten, så vi får se om de reagerar nåt Glad

Antar att detdär med handen funkar som så att handen ska ligga på tvären alltså?

Har nog BF först om 3½ vecka, men har försökt övertala lillen i magen att h*n nog kunde komma ut typ i slutet på nästa vecka Glad Är trött på att vara tjock, otymplig och värka!

• Yavannie

I v32 hade jag det körigt med förvärkar som var smärtsamma en kväll. På morgonen efter var magen mycket lägre och hade annorlunda form. Fick en tid hos BM då hon konstaterade hade bebisen hade vänt sig med huvudet nedåt och att magen sjunkit ner en del. Det var varken ovanligt eller något att oroa sig för, även om det var ganska tidigt. 

Min dotter föddes sedan i v 40+5 och hade då varit fixerad i flera veckor. Säger som BM brukar säga - bebisen kommer när den kommer, men visst lider jag med dig, hade också jobbigt de sista veckorna med massvis med vatten i kroppen och förvärkar varenda dag. 

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
Svar på tråden Magen "fallit ner", när förlossning?