• Ajlil

    Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?

    Blir inte riktigt klok på allt jag läser om ang. kaniner hur dem funkar ihop eller inte. Vi har köpt en hona och en hane från en privatperson. Ungarna har samma pappa men inte samma mamma. Tanken är att vi kastrerar hanen och hoppas på att dessa två kaniner ska kunna leva ihop i samma bur.
    Det är min döttrars kaniner, dom har fått varsin och så blev jag lite sugen på att skaffa en jag också så jag gick till en djuraffär för att få lite råd.

    En otrevlig försäljare, han fick mig verkligen att framstå som helt jävla okunnig. Vilket jag kanske är i viss mån men då tycker jag det är hans uppgift att berätta det på ett trevligt sätt. I a f så sa han att de bara säljer kaninerna i par, en hona och en hane enligt lag!!  Min tanke var ju att köpa en kanin (kön vet inte) och sätta i en bur intill de andra två då jag hört att fler än två inte funkar så bra ihop. Och att så länge man umgås mkt med sina kaniner och det finns andra kaniner i buren intill så bör de inte känna sig ensamma el?

    Ok jag köper att djuraffären säljer sina kaninungar i par, men det finns tydligen ingen lag så varför säga det? Jag tyckte det kändes fel och gick till nästa djuraffär och frågade lite där. Hon sa att det finns ingen lag och att de i den djuraffären sålde kaniner en och en.

    På jordbruksverket läser jag att man bör ha kaniner i par el i flock. Flock? Tänker jag då! 
    I a f så e det ju skillnad på lag och bör!! El finns det andra lagar jag och den andra djuraffären missat innan jag tänker att han var dum i huvudet, ursäkta men jag blev jävligt stött av honom! Han drog dessutom massa dumma exempel om att människor oxå lever ihop som kvinna o man minnsann, att två män o två kvinnor inte kan leva ihop utan att det blir bråk och precis så fungerar kaniner. Och att en ensam människa minnsann skulle bli olycklig. Haha jo visst så är det ju säkert. Jaja skitsamma han är dum i huvudet!

    Men därför är jag väldigt nyfiken på att höra era lyckliga och olyckliga historier om hur era kaniner lever innan jag väljer att köpa en tredje kanin. Då jag inte vet om den kan bo ensam i en bur, tillsammans med de andra två, vilket kön som blir det bästa o.s.v. El om jag helt bör avstå!!                    


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-31 11:39
    Hannen var en hona. Så har nu två honor (halvsystrar) tillsammans det går jätte bra, en matskål, en sovplats, en vattenflaska. Aldrig sett den bråka, de ligger alltid i hop o är goa mot varandra!
    Jag har inte brytt mig om att skaffa fler kaniner.
  • Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?
  • Ajlil
    IssaPissa skrev 2011-07-22 11:35:14 följande:
    Det är ingen lag, bara en rekomendation. Jag är ingen expert men jag har hört att hon och en kastrerad hane är det bästa men att man då måste ha separata burar från det att de blir könsmogna till hanen kan kastreras när han är minst 7 månader.

    Vi har en hona, ensam.

    Är hon olycklig?
  • IssaPissa

    Nej det tycker inte att hon är! Hon är pigg, äter bra och visar inga tecken på att vara olycklig. Hon bodde ihop med en hane först hos kompisarna men de tyckte att hon avrt en helt annan kanin sedan de flytatde isär och hon kom hit där hon dessutom får bo ute.
    Vi tar in henne nästan avrje dag så brukar hon skutta runt ett par timmar, det kommer ju givetvis inte att gå på vintern, då får man kela ute med henne istället


  • hymafr

    Vi hade två honor som hade bott tillsammans ett tag innan vi köpte dem från djuraffären.

    Visst hände det att man märkte att de verkade osams ibland, men bara någon enstaka gång. Aldrig så att blodvite uppstod.

    Har aldrig hört talas om att det ska vara reglerat i lag.   

  • mlinz

    Kaniner är inte flockdjur, utan kolonidjur. Det betyder att i naturen lever kaniner parvis (hona + hane)  i hålor under jorden i närheten av andra kaniner. Men inte tillsammans med andra kaniner. Och i naturen har de garanderat mer plats att röra sig på än vad våra kaniner i lägenhet har, även om de får springa löst i hela lägenheten/huset.
    Hona + kastrerad hona brukar funka bra, men de måste ha rejält med plats.  Samma sak med två honor, de behöver också rejält med plats. 

    Jag har ett gäng honor i en box på ca 10 kvadratmeter, de funkar inte ilag när de är bara 2-3stycken, då slåss de och stressar upp varandra hela tiden. Nu är de fem, då har lugnet börjat lägga sig, för då delar de upp små "flockar".  

    Iallafall, det står inte lagstadgat att de ska leva tillsammans, det är en rekomendation som inte riktigt är befogad, det bästa är egentligen att ha två kaniner i varsin bur bredvid eller mitt emot varandra, då känner de av varandras närhet, precis som ute i naturen.
    Det står även som rekomendation att om man har två kaniner tillsammans så ska deras bur vara minst 0,5kvm stor, och det är alldeles för lite! Minst det dubbla tycker jag om man ska ha kaniner tillsammans. Inklusive hyllor, bolådor, tunnlar osv som de kan leka i. 

  • carita

    Vi har haft två honor i hop men det funkade inte bra, varje gång de var brunstiga så slogs de som tokar. Nu har vi två kasterade hanar, kullbröder, och det funkar mycket bättre. Visst slåss de nån gång, fast det är mest små nypningar och då verkar det som om det handlar om rangordning. De är ute året om, och vi har dem ur buren varje dag så de får mycket motion. Vet inte om det spelar in.

  • Tant Herta

    Har tre kaninhonor i hop i mitt stall, de var fyra tills för några dagar sedan men en av honorna blev tagen av räven!

    Kaniner trivs bäst i hop med andra kaniner, jag har satt i hop denna flock efterhand som jag fått kaniner och det har gått bra, den nya kaninen har fått sitta i en bur två dagar, den har jag släppt ut den med de andra korta stunder, tredje eller fjärde dagen får den vara ute med de andra!

    Med vuxna honor har det gått bättre än med ungen jag fick, det tog närmare en vecka innan hon blev accepterad!

    Mina kaniner bor i ett stall på ca 50 kvadratmeter och dagtid öppnar jag stallet så de kan vara ute och springa fritt! 

  • Kevin2011

    Kaniner klarar sig bra själva, om de får omtanke och sysselsättning på annat håll. Jag har haft kaniner sen barnsben och bara två av dessa (syskon) har bott ihop. De bråkade dessutom stup i kvarten så jag fick sära på dem ändå.

  • Anna86

    Jag tror att det är många som missat att kaniner inte är gnagare utan hardjur. Enligt lagen ska gnagare bo flera ihop och inte kaniner(hardjur).

    Man bör tänka på att, precis som mlinz skriver, så är kaniner kolonidjur och ska därför inte tvingas ihop i små burar. Har de däremot gott om plats och flera gömställen och man ser till att man hittar två/flera kaniner som trivs ihop så tycker jag bara att det är bra om dom får gå ihop. Det är däremot inget man kan räkna med och även kaniner som bott ihop under längre tid kan plötsligt börja bråka, så det är alltid bra att ha en alternativ lösning/fler burar att ta till vid behov. 

    Så länge du umgås mycket med din kanin så behöver du absolut inte ha fler än en. Om du umgås lite mindre med den skadar det inte att skaffa en kompis men det räcker gott och väl att ha dom i varsina burar i närheten av varandra så dom ändå kan se och höra varandra.

    Hona + kastrerad hane har funkat bäst vad jag har märkt, eller flera honor på väldigt stort område som exvis mlinz har :) 

  • Ajlil
    Anna86 skrev 2011-07-26 17:01:13 följande:
    Jag tror att det är många som missat att kaniner inte är gnagare utan hardjur. Enligt lagen ska gnagare bo flera ihop och inte kaniner(hardjur).

    Man bör tänka på att, precis som mlinz skriver, så är kaniner kolonidjur och ska därför inte tvingas ihop i små burar. Har de däremot gott om plats och flera gömställen och man ser till att man hittar två/flera kaniner som trivs ihop så tycker jag bara att det är bra om dom får gå ihop. Det är däremot inget man kan räkna med och även kaniner som bott ihop under längre tid kan plötsligt börja bråka, så det är alltid bra att ha en alternativ lösning/fler burar att ta till vid behov. 

    Så länge du umgås mycket med din kanin så behöver du absolut inte ha fler än en. Om du umgås lite mindre med den skadar det inte att skaffa en kompis men det räcker gott och väl att ha dom i varsina burar i närheten av varandra så dom ändå kan se och höra varandra.

    Hona + kastrerad hane har funkat bäst vad jag har märkt, eller flera honor på väldigt stort område som exvis mlinz har :) 

    Intressant då mannen i djuraffären sa tt kaniner absolut inte skulle jämnföras med harar! :)
Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?