Fördröjt missfall -nu då?
Vi var på ultraljud igår, inte för att vi misstänkte något fel, utan endast för att få veta hur långt gången graviditeten var då vår dotter är 8 månader och jag inte fått mens efter förlossningen innan vi upptäckte att vi väntade igen. Gynekologen konstaterade Missed Abortion/Fördröjt Missfall då fostret inte hade några hjärtslag. Hon mätte att den dött i vecka 7+4.
Hon ville boka mig för medicinsk abort eller skrapning för att få ut det döda fostret då min kropp själv inte stött ut det. Jag som var aningen chockad över det oväntade beskedet kunde inte tänka på vilken metod jag skulle välja. Bara att jag gärna vill slippa en medicinsk abort då jag gått igenom det tidigare och verkligen vill undvika gå igenom det igen.
När det nu har landat lite och jag börjar söka efter information om de olika behandlingarna inser jag att det är att föredra Expektans/Expectans, alltså att avvakta och "hoppas" att kroppen stöter ut det själv till slut. Detta ska dokumenteras och dubbelkollas och gå vidare om kroppen inte efter X antal veckor sätter igång en blödning. Detta nämnde inte min gynekolog överhuvudtaget. Och det är det alternativet som faktiskt känns bäst för mig, även om det är aningen obehagligt att veta att man har ett dött foster i magen.
Jag vill som sagt undvika medicinsk abort och jag har inte mycket "erfarenhet" av skrapning eller MA alls, då jag tidigare haft missfall och andra i min omgivning, men inte fördröjt missfall. Så jag vänder mig till er. Vad har ni för erfarenheter att dela med er av?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-25 19:39
Hmmmm Var precis och duschade och såg som en liten finne på bröstvårtan. Började klämma på den (kan aldrig låta bli en finne) och då kom det mjölk! Provade även på andra bröstet och även där kom det mjölk. Vet inte vad det här ska betyda??? Jag slutade amma min dotter för mer än 2 månader sen.
Har börjat fundera på att ringa MVC och be om ett andra utlåtande på ultraljudet...