• Nataliesliv

Fördröjt missfall -nu då?

Vi var på ultraljud igår, inte för att vi misstänkte något fel, utan endast för att få veta hur långt gången graviditeten var då vår dotter är 8 månader och jag inte fått mens efter förlossningen innan vi upptäckte att vi väntade igen. Gynekologen konstaterade Missed Abortion/Fördröjt Missfall då fostret inte hade några hjärtslag. Hon mätte att den dött i vecka 7+4.

Hon ville boka mig för medicinsk abort eller skrapning för att få ut det döda fostret då min kropp själv inte stött ut det. Jag som var aningen chockad över det oväntade beskedet kunde inte tänka på vilken metod jag skulle välja. Bara att jag gärna vill slippa en medicinsk abort då jag gått igenom det tidigare och verkligen vill undvika gå igenom det igen.

När det nu har landat lite och jag börjar söka efter information om de olika behandlingarna inser jag att det är att föredra Expektans/Expectans, alltså att avvakta och "hoppas" att kroppen stöter ut det själv till slut. Detta ska dokumenteras och dubbelkollas och gå vidare om kroppen inte efter X antal veckor sätter igång en blödning. Detta nämnde inte min gynekolog överhuvudtaget. Och det är det alternativet som faktiskt känns bäst för mig, även om det är aningen obehagligt att veta att man har ett dött foster i magen.

Jag vill som sagt undvika medicinsk abort och jag har inte mycket "erfarenhet" av skrapning eller MA alls, då jag tidigare haft missfall och andra i min omgivning, men inte fördröjt missfall. Så jag vänder mig till er. Vad har ni för erfarenheter att dela med er av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-25 19:39
    Hmmmm Var precis och duschade och såg som en liten finne på bröstvårtan. Började klämma på den (kan aldrig låta bli en finne) och då kom det mjölk! Provade även på andra bröstet och även där kom det mjölk. Vet inte vad det här ska betyda??? Jag slutade amma min dotter för mer än 2 månader sen.

Har börjat fundera på att ringa MVC och be om ett andra utlåtande på ultraljudet...
  • Svar på tråden Fördröjt missfall -nu då?
  • Carisma95

Jag hade en MA i vecka 12+0 där fostret dött i redan i v.6. Jag hade då inte varit på inskrivning än, utan åkte in på UL för att jag fick en blödning. Samma kväll och dagarna efter blödde jag jättemycket, men kroppen klarade av det själv. Jag fick tid för efterkontroll hos gyn 3 veckor senare och då såg allt helt "rent" ut och jag hade t.o.m. redan ÄL. 

Personligen tycker jag att det känns bättre när kroppen sköter det själv. Nu behöver jag ju inte ta ställning till vilket, men... Hoppas det löser sig för dig. 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Nataliesliv

Jo helst vill jag att blödningen ska komma igång av sig självt, men det kanske den inte gör...

• Mabaja

Beklagar ditt ma! Min kropp lyckades inte stöta ut mitt ma fast det dött redan i vecka 4. Fick piller och började blöda men det funkade inte. Fyra dagar senare blev det skrapning och det var så smidigt. Blödde nästan ingenting alls efteråt- hade bara lite ont i magen när jag vaknade, fick citodon och sen kände jag ingenting alls. Inte ens efter att tabletten slutat verka. Blödde i sex dagar efter skrapningen men som sagt väldigt måttligt. Kunde ha trosskydd redan efter någon dag.

• Amizah

Var bara säker på att det inte finns något där, finns så många som de missat o nästan gjort abort på. Sen håller jag med om att det e bättre om kroppen får sköta det själv o om det inte fungerar så kan man få hjälp.

• Nataliesliv

Okej. Tack för att du delade med dig. Det lutar åt skrapning om jag måste göra något.

Tar gärna emot fler erfarenheter av skrapning och annat angående MA!

• Butikslager

Har nyss haft ett MA..
    VI var på VUL i vecka 6 och då såg vi hjärtat. Dagen efter började jag blöda och några dagar senare var vi på VUL och då visste inte läkaren om det var ett dött eller levande foster.

Vi fick vänta på UL om 4 veckor. Och efter tre veckor blödde jag ut allt och nu för två veckor sen var vi på UL och allt hade kommit ut som det skulle.

• Nataliesliv
    Amizah skrev 2011-07-22 13:07:56 följande:
    Var bara säker på att det inte finns något där, finns så många som de missat o nästan gjort abort på. Sen håller jag med om att det e bättre om kroppen får sköta det själv o om det inte fungerar så kan man få hjälp.

Vad menar du? Att jag ska vara säker på att fostret verkligen är dött?

Gynekologen sa att hon är väldigt säker, men erbjöd mig ett till ultraljud på sjukhuset för att dubbelkolla. De kommer hur som helst att kolla igen innan jag gör någon typ av abort.

• Nataliesliv
    Butikslager skrev 2011-07-22 13:09:29 följande:
    Har nyss haft ett MA..
    VI var på VUL i vecka 6 och då såg vi hjärtat. Dagen efter började jag blöda och några dagar senare var vi på VUL och då visste inte läkaren om det var ett dött eller levande foster.

Vi fick vänta på UL om 4 veckor. Och efter tre veckor blödde jag ut allt och nu för två veckor sen var vi på UL och allt hade kommit ut som det skulle.
    Fast då var det ju ett missfall och inte ett fördröjt missfall. Om du började blöda av dig självt innan fostret kunde konstaterats dött.
    Beklagar hur som helst att du fick gå igenom det. Det är alltid jobbigt. Jag har också fått ett missfall i vecka 7, fick småblödningar, åkte till gynakuten där jag hann börja blöda mer innan ajg blev undersökt och då var fostret redan ute. Dock var jag tvungen att komma på återbesök för att se så att mina HCG värden gått ner.
  • Amizah

Det var precis det jag menade. Har läst om många och även om en tjej här där läkare båda gångerna bokat in skrapning, men när de gjort ul innan så har de sett hjärtat slå. Även en vän till mig var med om detta. Jätte bra att de gör ett extra ul! Förlåt om jag gjorde dig upprörd inte alls meningen. Jag litar inte alltid på läkare, förlåt.

• aaaaa

Fick ett MA konstaterat i v 14.
    Fostret var stort som i v 9.

Fick komma tillbaka och kolla igen efter en vecka för att vara på den säkra sidan.
    Fick lite småblödningar däremellan, men inte mer än typ några droppar.

Jag fick vaginala tabletter för att framkalla sammandragningar. Jag tyckte det var skönt att få avsluta hela processen. Hade inte klarat att gå och vänta. Det mesta kom ut med tabletternas hjälp. Resten kom av sig själv några dagar senare. Fick komma på återbesök efter en vecka för att kontrollera att allt kommit ut. Skrapning blev jag aldrig erbjuden.

Svar på tråden Fördröjt missfall -nu då?