Anonym (inte bra!) skrev 2011-07-22 13:21:14 följande:
Ja, hör du, det där låter inte alls bra. Du är definitivt i riskzonen för diabetes och jag skulle inte alls bli förvånad om ditt insulin redan är åt h-ete.
Gå genast till läkaren, och då menar jag nu! Det där är inget att leka med.
Du MÅSTE sluta upp med socker, och dt handlar inte bara om rent godis och vitt socker, utan du behöver dra ner drastiskt på alla kolhydrater.
Du har pajjat kroppen med ett alldeles för stort kolhydratintag under lång tid och nu får du betala priset.
Varje gång du äter socker skjuter ditt blodsocker i höjden, och kroppen sätter in insulin för att sänka blodsockret till en normal nivå. Tänk dej själv vilken bergodalbana ditt blodsocker åker om du småäter mycket och det är kolhydratspäckat varje gång....klart att kroppen tillslut inte pallar mer och man blir insulinkänslig, tillslut slutar det helt och hållet att fungera.
Låter man bli kolhydrater så gott man kan slipper blodsockret den där bergodalbanan och håller sig på en konstant låg nivå, det säger sig ju självt att det mår man bättre av, eller hur?
Dessutom gör en överproduktion av insulin att fettförbränningen helt avstannar, därav din övervikt (och det är en av anledningarna till att många diabetiker är överviktiga).
Ta det här på allvar och sök hjälp, och SLUTA GENAST äta godis och annat skit!
hörrudu, du behöver inte ha sådan ilsken ton.
och jag är INTE överktig pga smågodis, äter det mycket sällan.
jag har 2 småbarn så jag småäter INGENTING, vi äter mycket regelbundet och bra mat!!!
jag har pco-s och går upp i vikt varje gång jag slutar med ppiller!
det är allltså hormonellt! att gå upp 10kg på 1mån har knappast med kosten att göra-eller?
jag har även gjort glukosbelastningar under båda graviditeterna och det var inget fel på mig öht.
haft jättebra värden vid varje kontroll.
men jag tror inte heller det är bra att äta t.ex godis om man är hungrig - vilket så varit fallet - att jag ibland stoppat i mig sötsaker och blir då jätteillamående ganska så omgående efteråt!!!
jag gick ner 40kg efter min 2a graviditet förra året, gick upp 34kg under graviditeten (och hade ingen graviditetsdiabetes nån av gångerna som sagt)..
jag äter inte mycket snabbmat, inte mycket godis, ytterst sällan chips- för jag blir beroende (antagligen pga glutamaten)...
vi äter normal husmanskost, har även provat på lchf med gott resultat MEN fick operera bort gallblåsan förra året och har därför jättesvårt att äta så mycket fett som man ska- får kramper i magen, ont i galltrakten och diarrér...!
men har planer på att ändå äta GI just för att det är större risk för diabetes 2 när man har pco-s, och för att kanske kunna gå ner lite i vikt.
Ska även börja träna på gym då jag behöver stärka kroppen efter 2 så pass täta graviditeter som jag har haft. (har inte ens 1år mellan mina barn!)
Men jag tror inte jag är på gränsen till diabetes?!
Då skulle jag väl få såhär jämt? Efter all mat, oavsett sort,eller????