• Anonym (sjuk????)

sockerchock eller vad?

har märkt att jag under det senaste året (kan ha varit de senaste 2-3åren).. men just påtaligt senaste året när jag äter godis (som i lösgodis eller mycket choklad).. så blir jag väldigt illamående och darrig! får typ hjärklappning och känner mig allmänt speedad..

detta kan väl inte vara särskilt normalt??? 

kan t.ex äta chips utan att få såhär, fetare snacks g¨år bra, men godis blir jag såhär av, vilket gör att jag inte riktigt vill äta lösgodis osv särskilt ofta (som tur är förvisso) men ändå!
    ibland blir man ju sugen men kan inte äta särskilt mycket förräns jag blir såhär..!

kan mitt blodsocker skjuta för högt eller vad?

är inte diabetiker, men är ju livrädd att få det!
    ( är överviktig med ett bmi på 30-31 tyvärr, har pco-s så det är för mig skitsvårt att gå ner)...          

• Svar på tråden sockerchock eller vad?
  • Citrusblomman

Mitt tips är att strunta i lösgodiset helt och hållet.

Själv började jag med LCHF-kost (men slarvar emellanåt), började på BMI 31 men har nu 29,3 så en bit på väg neråt. När jag nu slarvar och äter lösgofis så mår jag SKIT bokstavligt talat.
    Att du mår som du gör är ett tydligt tecken på att godiset inte är bra för din kropp..

Kram

• Anonym

Jag har BMI på 19 och får också hjärtklappning av stora mängder lösgodis. Jag äter chips istället, glass och lite mörk choklad går också bra att äta måttligt av. Om jag ätit en hel balja popcorn kan jag också känna mig yr och början till hjärtklappning. Började minska på kolhydraterna för ett tag sedan och tror att kroppen vant sig vid det, så när man väl äter kolhydrater som på lördagskvällen får väl kroppen en chock.

• Anonym (inte bra!)

Ja, hör du, det där låter inte alls bra. Du är definitivt i riskzonen för diabetes och jag skulle inte alls bli förvånad om ditt insulin redan är åt h-ete.
    Gå genast till läkaren, och då menar jag nu! Det där är inget att leka med.
    Du MÅSTE sluta upp med socker, och dt handlar inte bara om rent godis och vitt socker, utan du behöver dra ner drastiskt på alla kolhydrater.
    Du har pajjat kroppen med ett alldeles för stort kolhydratintag under lång tid och nu får du betala priset.

Varje gång du äter socker skjuter ditt blodsocker i höjden, och kroppen sätter in insulin för att sänka blodsockret till en normal nivå. Tänk dej själv vilken bergodalbana ditt blodsocker åker om du småäter mycket och det är kolhydratspäckat varje gång....klart att kroppen tillslut inte pallar mer och man blir insulinkänslig, tillslut slutar det helt och hållet att fungera.
    Låter man bli kolhydrater så gott man kan slipper blodsockret den där bergodalbanan och håller sig på en konstant låg nivå, det säger sig ju självt att det mår man bättre av, eller hur?
    Dessutom gör en överproduktion av insulin att fettförbränningen helt avstannar, därav din övervikt (och det är en av anledningarna till att många diabetiker är överviktiga).
    Ta det här på allvar och sök hjälp, och SLUTA GENAST äta godis och annat skit!

• Anonym (sjuk????)
    Anonym (inte bra!) skrev 2011-07-22 13:21:14 följande:
    Ja, hör du, det där låter inte alls bra. Du är definitivt i riskzonen för diabetes och jag skulle inte alls bli förvånad om ditt insulin redan är åt h-ete.
    Gå genast till läkaren, och då menar jag nu! Det där är inget att leka med.
    Du MÅSTE sluta upp med socker, och dt handlar inte bara om rent godis och vitt socker, utan du behöver dra ner drastiskt på alla kolhydrater.
    Du har pajjat kroppen med ett alldeles för stort kolhydratintag under lång tid och nu får du betala priset.

Varje gång du äter socker skjuter ditt blodsocker i höjden, och kroppen sätter in insulin för att sänka blodsockret till en normal nivå. Tänk dej själv vilken bergodalbana ditt blodsocker åker om du småäter mycket och det är kolhydratspäckat varje gång....klart att kroppen tillslut inte pallar mer och man blir insulinkänslig, tillslut slutar det helt och hållet att fungera.
    Låter man bli kolhydrater så gott man kan slipper blodsockret den där bergodalbanan och håller sig på en konstant låg nivå, det säger sig ju självt att det mår man bättre av, eller hur?
    Dessutom gör en överproduktion av insulin att fettförbränningen helt avstannar, därav din övervikt (och det är en av anledningarna till att många diabetiker är överviktiga).
    Ta det här på allvar och sök hjälp, och SLUTA GENAST äta godis och annat skit!
    hörrudu, du behöver inte ha sådan ilsken ton.

och jag är INTE överktig pga smågodis, äter det mycket sällan.
    jag har 2 småbarn så jag småäter INGENTING, vi äter mycket regelbundet och bra mat!!!

jag har pco-s och går upp i vikt varje gång jag slutar med ppiller!
    det är allltså hormonellt! att gå upp 10kg på 1mån har knappast med kosten att göra-eller?

jag har även gjort glukosbelastningar under båda graviditeterna och det var inget fel på mig öht.
    haft jättebra värden vid varje kontroll.

men jag tror inte heller det är bra att äta t.ex godis om man är hungrig - vilket så varit fallet - att jag ibland stoppat i mig sötsaker och blir då jätteillamående ganska så omgående efteråt!!!

jag gick ner 40kg efter min 2a graviditet förra året, gick upp 34kg under graviditeten (och hade ingen graviditetsdiabetes nån av gångerna som sagt)..

jag äter inte mycket snabbmat, inte mycket godis, ytterst sällan chips- för jag blir beroende (antagligen pga glutamaten)...

vi äter normal husmanskost, har även provat på lchf med gott resultat MEN fick operera bort gallblåsan förra året och har därför jättesvårt att äta så mycket fett som man ska- får kramper i magen, ont i galltrakten och diarrér...!
    men har planer på att ändå äta GI just för att det är större risk för diabetes 2 när man har pco-s, och för att kanske kunna gå ner lite i vikt.
    Ska även börja träna på gym då jag behöver stärka kroppen efter 2 så pass täta graviditeter som jag har haft. (har inte ens 1år mellan mina barn!)

Men jag tror inte jag är på gränsen till diabetes?!
    Då skulle jag väl få såhär jämt? Efter all mat, oavsett sort,eller????

• bepoe

Men hur mycket godis äter du när det blir så här? När du skriver att "man kan ju inte äta särskilt mycket innan det blir så här" låter det ju som du vill äta rätt mycket godis...

Och att gå upp tio kilo har allt med kosten att göra - hormonerna skapar inte övervikten, de kanske får dig att äta mer, men det är inte hormonerna i sig som gör dig överviktig.  

PCOS är trist, men det behöver inte betuda att du måste bli överviktig. Många PCOS:are är normalviktiga. Victoria Beckham är underviktig...  

• Anonym (sjuk????)
    bepoe skrev 2011-07-23 00:35:58 följande:
    Men hur mycket godis äter du när det blir så här? När du skriver att "man kan ju inte äta särskilt mycket innan det blir så här" låter det ju som du vill äta rätt mycket godis...

Och att gå upp tio kilo har allt med kosten att göra - hormonerna skapar inte övervikten, de kanske får dig att äta mer, men det är inte hormonerna i sig som gör dig överviktig.  

PCOS är trist, men det behöver inte betuda att du måste bli överviktig. Många PCOS:are är normalviktiga. Victoria Beckham är underviktig...  

Men Viktoria Beckham har PCO ... INTE PCO-S!! Lär dig skillnaden, tack!!!!

Jag kan äta mycket godis om så är, men nu kan jag inte äta mer än några få bitar- säg 5? förräns jag mår väldigt illa!

Alltså snälla ni får det att låta som om jag trycker stora pizzor varje dag och äter monstruösa potioner, vilket jag faktiskt inte gör.

Jag ät 2-2,5dl mat per lunch&middag.
    jag äter havregrynsgröt till frukost, och yogurt lr smörgås till mellis mellan lunch&middagen.

jag var jättesmal ända tills jag började med ppiller och sen slutade med dem - DÅ kom övervikten!
    Har under hela uppväxten varit på gränsen till för smal. Så min övervikt handlar knappast om för mkt godis.

Vad jag ville med tråden var att få lite tips&idéer, för det känns inte normalt att kroppen reagerar såhär - när jag väl äter smågodis numera!

Jag gick som sagt ner jättemycket förra året, och det var knappast självsvält.
    Jag åt bra och sunt och rörde mig så gott det gick (rejäl foglossning som fortfarande är kvar).

Tycker inte någon utav er behöver hålla sådan ilsken ton mot mig?! Vad har jag gjort er?????           

Om ni ska vara otrevliga så kan ni väl ta ut det på någon annan? 
  • Anonym (sjuk????)
    Citrusblomman skrev 2011-07-22 13:13:54 följande:
    Mitt tips är att strunta i lösgodiset helt och hållet.

Själv började jag med LCHF-kost (men slarvar emellanåt), började på BMI 31 men har nu 29,3 så en bit på väg neråt. När jag nu slarvar och äter lösgofis så mår jag SKIT bokstavligt talat.
    Att du mår som du gör är ett tydligt tecken på att godiset inte är bra för din kropp..

Kram

Tack för ditt svar! Har ätit lchf tidvis - men pga bortop gallblåsa så går det inte så bra numera, får ont i magen och diarrér pga fettet.
    Men ska nog def äta mer GI mat istället dvs långsamma kolhydrater. 
  • Anonym (sjuk????)
    Anonym skrev 2011-07-22 13:16:40 följande:
    Jag har BMI på 19 och får också hjärtklappning av stora mängder lösgodis. Jag äter chips istället, glass och lite mörk choklad går också bra att äta måttligt av. Om jag ätit en hel balja popcorn kan jag också känna mig yr och början till hjärtklappning. Började minska på kolhydraterna för ett tag sedan och tror att kroppen vant sig vid det, så när man väl äter kolhydrater som på lördagskvällen får väl kroppen en chock.
    tack för ditt svar!
    skönt att jag inte är ensam!

brukar också föredra chips (har alltid gjort!)

ska också minska på kolhydraterna igen, då det tycks vara det enda sättet att gå ner i vikt för mig...      
  • Some
    Anonym (sjuk????) skrev 2011-07-22 20:55:13 följande:
    hörrudu, du behöver inte ha sådan ilsken ton.

och jag är INTE överktig pga smågodis, äter det mycket sällan.
    jag har 2 småbarn så jag småäter INGENTING, vi äter mycket regelbundet och bra mat!!!

jag har pco-s och går upp i vikt varje gång jag slutar med ppiller!
    det är allltså hormonellt! att gå upp 10kg på 1mån har knappast med kosten att göra-eller?

jag har även gjort glukosbelastningar under båda graviditeterna och det var inget fel på mig öht.
    haft jättebra värden vid varje kontroll.

men jag tror inte heller det är bra att äta t.ex godis om man är hungrig - vilket så varit fallet - att jag ibland stoppat i mig sötsaker och blir då jätteillamående ganska så omgående efteråt!!!

jag gick ner 40kg efter min 2a graviditet förra året, gick upp 34kg under graviditeten (och hade ingen graviditetsdiabetes nån av gångerna som sagt)..

jag äter inte mycket snabbmat, inte mycket godis, ytterst sällan chips- för jag blir beroende (antagligen pga glutamaten)...

vi äter normal husmanskost, har även provat på lchf med gott resultat MEN fick operera bort gallblåsan förra året och har därför jättesvårt att äta så mycket fett som man ska- får kramper i magen, ont i galltrakten och diarrér...!
    men har planer på att ändå äta GI just för att det är större risk för diabetes 2 när man har pco-s, och för att kanske kunna gå ner lite i vikt.
    Ska även börja träna på gym då jag behöver stärka kroppen efter 2 så pass täta graviditeter som jag har haft. (har inte ens 1år mellan mina barn!)

Men jag tror inte jag är på gränsen till diabetes?!
    Då skulle jag väl få såhär jämt? Efter all mat, oavsett sort,eller????

Men bullshit att man blir fet enbart av pco-s. Man lägger på sig lättare av pco-s, äter mer om man har pco-s och har svårare att gå ner om man har pco-s. Men fat chance in hell att fettet bara skapas av ingenting.

Har du pco-s ligger du i riskzonen för att utveckla diabetes, och även om dina glukosbelastningar har varit bra så kan sånt alltid ändras. Jag tycker att du ska kontakta din endokrinolog och se till att bli undersökt. Din kroppsliga reaktion på intag av socker låter inte bra.
    happy until proven otherwise
  • bepoe
    Anonym (sjuk????) skrev 2011-07-23 12:43:24 följande:
    Men Viktoria Beckham har PCO ... INTE PCO-S!! Lär dig skillnaden, tack!!!!

Jag kan äta mycket godis om så är, men nu kan jag inte äta mer än några få bitar- säg 5? förräns jag mår väldigt illa!

Alltså snälla ni får det att låta som om jag trycker stora pizzor varje dag och äter monstruösa potioner, vilket jag faktiskt inte gör.

Jag ät 2-2,5dl mat per lunch&middag.
    jag äter havregrynsgröt till frukost, och yogurt lr smörgås till mellis mellan lunch&middagen.

jag var jättesmal ända tills jag började med ppiller och sen slutade med dem - DÅ kom övervikten!
    Har under hela uppväxten varit på gränsen till för smal. Så min övervikt handlar knappast om för mkt godis.

Vad jag ville med tråden var att få lite tips&idéer, för det känns inte normalt att kroppen reagerar såhär - när jag väl äter smågodis numera!

Jag gick som sagt ner jättemycket förra året, och det var knappast självsvält.
    Jag åt bra och sunt och rörde mig så gott det gick (rejäl foglossning som fortfarande är kvar).

Tycker inte någon utav er behöver hålla sådan ilsken ton mot mig?! Vad har jag gjort er?????           

Om ni ska vara otrevliga så kan ni väl ta ut det på någon annan? 
    Jag vet inte vad i mitt svar du uppfattade som otrevligt och ilsket. Jag vill i alla fall bemöta ditt inlägg. 

- Jag vet mycket väl vad som skiljer (och förenar) PCO och PCOS. Och när jag läser på nätet ser jag på många ställen att det står just att Beckham har PCOS, inte PCO. 

- Fler än fem bitar lösgodis (du skrev lösgodis eller "mycket choklad", då är det rimligt att jag antar att du menar fem bitar lösgodis.) brukar lätt komma upp i runt 100 gram, och redan det är ganska mycket godis. Det blir lätt 400-500 kcal, vilket motsvarar en fjärdedel till en femtedel av det totala dagsbehovet energi för en vuxen kvinna. Du kanske helt enkelt inte ska äta mer godis än så? 
  • Anonym (sjuk????)
    bepoe skrev 2011-07-23 14:31:43 följande:
    Jag vet inte vad i mitt svar du uppfattade som otrevligt och ilsket. Jag vill i alla fall bemöta ditt inlägg. 

- Jag vet mycket väl vad som skiljer (och förenar) PCO och PCOS. Och när jag läser på nätet ser jag på många ställen att det står just att Beckham har PCOS, inte PCO. 

- Fler än fem bitar lösgodis (du skrev lösgodis eller "mycket choklad", då är det rimligt att jag antar att du menar fem bitar lösgodis.) brukar lätt komma upp i runt 100 gram, och redan det är ganska mycket godis. Det blir lätt 400-500 kcal, vilket motsvarar en fjärdedel till en femtedel av det totala dagsbehovet energi för en vuxen kvinna. Du kanske helt enkelt inte ska äta mer godis än så? 

sist köpte jag o min man 2hg godis var... jag kunde inte ens äta hälften ska jag påpeka. och 5godisbitar är INTE 1hg. jag fick ganska mycket godis på endast 200gr. jag pratar om smågodis, inte stora blaffiga chokladkakor, eller jättestora godisbitar..

åt t.ex 2 kakor av märket maryland chocolate chip cookies igår och blev på samma vis... 

- jag har läst att Beckham har PCO. inte pco-s.http://www.aftonbladet.se/halsa/article10248946.ab läs där.

och såvitt jag har sett så har hon ALDRIG varit överviktig! hon är snarare tvärtom - sjukligt underviktig.  

jo jag uppfattar det som otrevligt när du/ o en annan har svarat som om jag inte gör något annat än att hetsäter stora mängder mat&godis hela dagarna, vilket jag verkligen INTE gör.
    jag äter mindre än vad mina små barn gör som är 1 o 2år gamla!!!!

men jag pratade iaf med min mamma som är ssk (med diverse olika spec.utbildn) och hon sa direkt att det handlar om sockerchock och absolut INTE diabetes!

så då är fallet avslutat, ska hålla mig undan allt vad godis heter, och snabba kolhydrater så slipper jag må så illa..    

Svar på tråden sockerchock eller vad?