• Sundance Kid

Göra rent madrass

Hur gör man effektivt rent en madrass? Den är inte skitig så jag behöver inte tips om fläckborttagning, men problemet är att min pojkvän svettas som ett jehu på nätterna och madrassen börjar nu lukta avlopp.

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Göra rent madrass
  • ashera

Om det går att ta bort överdraget så tvätta det i maskin. Annars är det enklast att lägga madrassen i badkaret/duschen.

• Sundance Kid

Det går inte att ta bort överdraget så jag vågar inte blöta ner hela madrassen eftersom det inte låter så klokt att blöta ner skumgummi och bomull Obestämd

• Hillbilly

Finns det inte nån typ av möbelrengöring som är som skum som man dammsuger bort? Det kanske vore nåt?

• Annelie 76
    Sundance Kid skrev 2011-07-22 13:34:11 följande:
    Det går inte att ta bort överdraget så jag vågar inte blöta ner hela madrassen eftersom det inte låter så klokt att blöta ner skumgummi och bomull Obestämd
    Då är det nog dax att investera i en ny madrass med tvättbart överdrag...

De flesta bäddmadrasser är tyvärr inte gjorda för att rengöras.
  • ashera
    Sundance Kid skrev 2011-07-22 13:34:11 följande:
    Jag vet inte, jag har alltid rengjort madrasser så och det har funkat bra. Skumgummit har aldrig blivit genomblött, vattnet lägger sig liksom ovanpå. Då bodde vi i lägenhet också men madrasserna har torkat bra utan problem.
    Har du möjlighet nu på sommaren kan du ju tvätta den ute, är det soligt borde den torka jättefort.
  • Sundance Kid
    Annelie 76 skrev 2011-07-22 14:06:51 följande:
    Då är det nog dax att investera i en ny madrass med tvättbart överdrag...

De flesta bäddmadrasser är tyvärr inte gjorda för att rengöras.
    Hehe nja, den här är bara 6 månader gammal så vill helst inte köpa en ny redan.
    Hillbilly skrev 2011-07-22 14:03:07 följande:
    Finns det inte nån typ av möbelrengöring som är som skum som man dammsuger bort? Det kanske vore nåt?
    Vet du vart man kan få tag på den?
    ashera skrev 2011-07-22 14:08:10 följande:
    Jag vet inte, jag har alltid rengjort madrasser så och det har funkat bra. Skumgummit har aldrig blivit genomblött, vattnet lägger sig liksom ovanpå. Då bodde vi i lägenhet också men madrasserna har torkat bra utan problem.
    Har du möjlighet nu på sommaren kan du ju tvätta den ute, är det soligt borde den torka jättefort.
    Kanske ska testa det då =) Vet inte riktigt varför men jag har fått för mig att skumgummi kan börja mögla om det är fuktigt, haha.
  • jaghopparhögt
    ashera skrev 2011-07-22 14:08:10 följande:
    Hur vet man att de inte är blöta längst in då?
  • Mamsis

Gör rent madrasserna eller köp nya fast de inte rä så gamla och sen köper du ett sånt där överdrag att ha på, eller plastad frotte så slipper du böket med att göra rent madrasserna igen.

Har gjort rent skumgummimadrasser massor med ggr, ingen har möglat. Det gäller bara att pressa ut så mycket vatten man kan och helst hänga ut dem.

Svar på tråden Göra rent madrass