• johannah79

Borttappad väska

För att göra en väldigt lång historia kort så tappades vår väska bort på väg till Cypern, den återfanns i slutet på den femte dagen vid 21-tiden. Vi kompenserades med 50 euro efter 24 timmar på plats. I väskan (en STOR väska fanns ALLA mina och barnens (2 barn) saker, kläder, snuttefiltar, välling, cremer etc, etc). Det blev jobbigt de dagar som vi drabbades, nästan en hel vecka. Alla som har barn kanske kan stta sig in i hur detta påverkade oss... Hursomhelst skrev jag en reklamation till researrangören där jag beskrev det inträffade, hur det påverkade oss på plats etc. Jag fick igår samtal om att de få inköp vi har gjort för att köpa badkläder etc kommer att kompenseras, det var knappt 2000 kr samt att vi får 1500:- i presentkort hos arrangören. Jag sa att jag inte tycker att kompensation står i proportion till det inträffade och de visade överhuvudtaget extremt lite empati. Nu ska en chef ringa upp mig men det skulle vara skönt att veta vad som gäller...
    Jag har två frågor:
    1) Är detta en skälig kompensation med tanke på "sveda och värk"?
    2) Måste jag acceptera ett presentkort? Jag vill inte åka med dem igen och vart kommer jag på 1500:- liksom...
    Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Borttappad väska
  • Hillbilly

2000 hade jag varit nöjd med, men det beror ju lite på hur mycket nytt ni behövde köpa under dessa 5 dagar. 1500 i presentkort kanske är bättre än inget. Men fråga om du kan få det i kontanter istället. Annars tycker jag du borde vara nöjd. Det blir ändå ett värde på 3500 för 5 dagar och det är helt ok tycker jag....

• johannah79

De 2000:- är alltså kompensation för faktiska utlägg vi har haft, så det är inte så att jag "får" dom.

• JPT

Jag tycker att det låter som en riktigt bra kompensation till och med! 

• Liafia

På reguljära flygbolag brukar man ju ersätta med ca 1000-2000 kr/ pers (betalande alltså. Vet inte hur gamla era barn är) för första dygnet. Sedan brukar man ersätta ytterligare från dygn 3.
    Dessutom kan det ju vara så att ni har rätt till kompensation från er hemförsäkring.
    Dock är det inte researrangörens "fel" såvida dom inte har ett eget flygbolag utan dom köper tjänsten av ett bolag som är ansvariga för ert bagage. Alltså kompenseras ni efter bolagets policy och ev kan presentkortet vara ren "goodwill" från arrangören.

• mia maria

Jag tycker att det låter helt okej, men å andra sidan så är jag inget vidare insatt i just hur kompensationen för förlorat bagage brukar se ut!

Presentkortet skulle jag nog tippa är ren good will från resebolagets sida, som någon ovan skrev, så jag tror kinappast att de är villiga att byta det mot kontanter.
    Men visst kan du ju försöka.

• johannah79
    mia maria skrev 2011-07-24 15:33:31 följande:
    Jag tycker att det låter helt okej, men å andra sidan så är jag inget vidare insatt i just hur kompensationen för förlorat bagage brukar se ut!

Presentkortet skulle jag nog tippa är ren good will från resebolagets sida, som någon ovan skrev, så jag tror kinappast att de är villiga att byta det mot kontanter.
    Men visst kan du ju försöka.
    Jag fick summan i kontanter. Alltid något.
  • johannah79
    evaoregon skrev 2011-07-24 15:29:17 följande:
    Fick ni både 50 euro och sedan ytterligare 2 000 kr?  Hur har det gått?
    Vi fick 2000:- för de utlägg vi gjorde, 50 euro på plats och ytterligare 1500:- som "plåster" på såren. Med tanke på att vi la en bra bit över 50.000:- på resan och hur det påverkade den första veckan så tycker jag helt ärligt inte att ersättningen är skälig i proportion till det inträffade. Flyget ner blev 3 timmar sent dessutom (vilket inte ger kompensation), däremot blev våra vänners flyg ner försenat med 8 timmar och de fick en dag tillbaks i kontanter, dvs de fick drygt 3000:- tillbaks i kompensation. Reglerna är tydligen annorlunda, men jag tänker att det påverkade dom DEN dagen medan vi drabbades i 6 dagar. Men jag tänker tydligen fel.
  • mia maria
    johannah79 skrev 2011-07-24 15:53:58 följande:
    Vi fick 2000:- för de utlägg vi gjorde, 50 euro på plats och ytterligare 1500:- som "plåster" på såren. Med tanke på att vi la en bra bit över 50.000:- på resan och hur det påverkade den första veckan så tycker jag helt ärligt inte att ersättningen är skälig i proportion till det inträffade. Flyget ner blev 3 timmar sent dessutom (vilket inte ger kompensation), däremot blev våra vänners flyg ner försenat med 8 timmar och de fick en dag tillbaks i kontanter, dvs de fick drygt 3000:- tillbaks i kompensation. Reglerna är tydligen annorlunda, men jag tänker att det påverkade dom DEN dagen medan vi drabbades i 6 dagar. Men jag tänker tydligen fel.
    Ja jag vet inte hur resebolagens policy är vid borttappat bagage, men tyvärr är det ju sådant som händer, vem man än flyger med o var man än flyger.
    O tyvärr så varken tror eller tycker jag att resebolagen kan o bör kompensera en borttappad väska med hur mkt som helst, det är liksom inte skäligt.

Men vi kanske tänker olika, eller så tänker man annorlunda när man väl är i den sitsen...?
    Men det är inte för intet som jag försöker att sprida ut vårat bagage i två resväskor, samt alltid packar ett ombyte samt badkläder i handbagaget - just utifall någon resväska skulle komma bort på vägen..!
  • johannah79
    mia maria skrev 2011-07-24 18:52:49 följande:
    Ja jag vet inte hur resebolagens policy är vid borttappat bagage, men tyvärr är det ju sådant som händer, vem man än flyger med o var man än flyger.
    O tyvärr så varken tror eller tycker jag att resebolagen kan o bör kompensera en borttappad väska med hur mkt som helst, det är liksom inte skäligt.

Men vi kanske tänker olika, eller så tänker man annorlunda när man väl är i den sitsen...?
    Men det är inte för intet som jag försöker att sprida ut vårat bagage i två resväskor, samt alltid packar ett ombyte samt badkläder i handbagaget - just utifall någon resväska skulle komma bort på vägen..!
    Jag har rest jorden runt ett x antal gånger och har kanske 100+ flygresor i bagaget och detta är första gången det händer så kanske inte ska gnälla alltför mycket. Nästa gång ska jag dock göra precis som du och sprida ut grejerna
  • Ramborg

Vår försäkring gav 2000 kr per försenad väska när de var åtta timmar sena. Högsta beloppet var 4000 kr per väska om de var borta längre tid. Så vi hade inte fått mera än det ni fick, oavsett hur länge väskan var borta (jag kollade villkoren när vi anmälde till försäkringsbolaget).

Hädanefter tar jag alltid lite underkläder etc i handbagaget.

• Chaia

Ett tips är att alltid betala resan med VISA-kort. Då brukar man få en hyfsad ersättning för olika händelser.

• SnutteMamman

Hej!
    Aj då, trist för er.
    Hoppas att det har ordnat sig och att du även har fått tag på nya snuttefiltar till barnen.  

Svar på tråden Borttappad väska