Kille på 4 år som vägrar sluta med blöja!
Jag har en son på 4 år som vägrar gå på pottan eller toaletten. Vi började potträna lite försiktigt för ett år sedan då han började visa lite intresse för kiss och bajs, men det dog ut helt. Han satt på toaletten och pottan ett par gånger, men inget hände. Sedan började han totalvägra när vi föreslog det. Trots att inget speciellt hänt.
Jag upplevde det då som att han väl inte var riktigt mogen för det och tog en paus i försöket. Och så har det varit i ett år nu. Vi har försökt, han har vägrat, vi har fortsatt försöka, han har fortsatt att vägra, vi har tagit ett uppehåll. osv
Vi har dessutom provat ALLT! Verkligen ALLT! Det finns inte en tråd med tips eller artikel om potträning på nätet som jag inte har läst.
Vi har äntligen fått honom att vilja gå naken på dagarna (vilket han också totalvägrat med enorma hysteriska utbrott) och han har kissat ute i gräset ett par gånger. Vi har även fått till lite kissning i pottan om den står ute i gräset. Men då bara om han står över den. Att sitta funkar inte. Och fortfarande så skriker han bara rätt ut och springer och gömmer sig om vi föreslår toaletten.
Han är dessutom en enormt envis liten kille. Han bestämmer sig för saker och har oerhört svårt att ta sig ur det. Det slår också ofta över till hysteri. Han är också sen med pratet och har svårt att uttrycka sig, samt svårt med förändringar. Så jag vet att det här inte är lätt för honom.
Men nu känner jag att vi måste pressa honom lite, för hans egen skull. Han ska börja på storbarnsavdelningen till hösten, han avskyr blöjbyten och verkar skämmas lite över det bland vänner.
Nu har vi bestämt att det här paketet med blöjor som vi har hemma är det sista. Vi pratar om det och försöker få honom att förstå det.
Sedan har vi sagt att händer det olyckor så gör det, vi får lära oss varterftersom.
Nyligen sprang han runt naken och blev bajsnödig. Vi försökte att lungt hjälpa honom till att bajsa på toaletten eller i pottan eller i gräset men han fick panik och bajsade överallt på golvet. Vi tog det med ro och försökte lugna honom och frågade om vi kunde sätta oss på pottan och torka rumpan efter bajset. Ny panik. Det tog många, många timmar innan han till slut lät oss torka av allt bajs som han hade på sig.
Nu känner jag hopplöshet inför hela den här sluta med blöja grejen. Vi kommer såklart att stå fast vi att det här är sista paketet, men jag är rädd.
Finns det någon som gått igenom något liknande och kan berätta om en positiv utgång?