• lyckligt gift

Fräscha upp köksluckor billigt

Vi har gjort om lite i vårat kök med nytt golv och tapeter. Men känns ändå inte riktigt bra då jag inte trivs så bra med luckorna i köket som är i massiv teak.

Jag har tänkt byta bänkskiva, diskho och blandare, samt kakel för att fräscha upp det, samt nya handtag till luckorna.

Funderar på om man ska måla om luckorna, vad kostar det om man gör det själv?

Vill inte lägga ner mkt pengar på det då vi ändå har tänkt byta kök om några år.

Har en kryddhylla ovanför fläkten, vill ta bort den men vad lägger jag dit istället? Eller kan jag lägga en "ny" fläkt och kakla runtomkring den? Pratar om en sådan där svängd kåpa

Tips och ideér  mottages tacksamt.               

Linnéa 2008
  • Svar på tråden Fräscha upp köksluckor billigt
  • Tilly87

Du kan absolut måla om luckorna! Jag rekommenderar då att spraymåla dem! Ett annat alternativ är att sätta kontaktplast på dem, det kan du köpa på byggvaruhus eller över nätet på meter. Lite pilligt, men du slipper kladda med färg! Det finns massa olika färger, mönster osv.
    Jag satte kontaktplast över fula bänkskivor i köket och har även använt det till att göra väggord själv :)

Ang kryddhyllan så vet jag inte riktigt, jag har satt en vanlig tavellist ovanför min spis. Jag har kryddor i kryddburkar i glas från Ikea med egna etiketter som jag gjort med dymo. Men det är ju olika vad man tycker är snyggt!
    Om du vill ha inspiration så kan jag tipsa dig om en sida som heter styleroom.se

Lycka till!

• FruSen

Hoppar in här då vi köpt hus med blåa (!) köksluckor. Hela köket ska såklart bytas ut men inte på en gång. Frågan är ju om jag står ut med dessa blåa luckor tills dess... Kan man spraymåla de vita? Hur menar ni då? Med sprayfärg på burk eller??
    *noll koll*

• E466

Varför inte bara måla dem på vanligt sätt? Lägg dem plant på några "benbockar" när du målar så att färgen flyter ut ordentligt.

• Tonårsmamman1
    lyckligt gift skrev 2011-07-22 15:10:59 följande:
    Vi har gjort om lite i vårat kök med nytt golv och tapeter. Men känns ändå inte riktigt bra då jag inte trivs så bra med luckorna i köket som är i massiv teak.

Jag har tänkt byta bänkskiva, diskho och blandare, samt kakel för att fräscha upp det, samt nya handtag till luckorna.

Funderar på om man ska måla om luckorna, vad kostar det om man gör det själv?

Vill inte lägga ner mkt pengar på det då vi ändå har tänkt byta kök om några år.

Har en kryddhylla ovanför fläkten, vill ta bort den men vad lägger jag dit istället? Eller kan jag lägga en "ny" fläkt och kakla runtomkring den? Pratar om en sådan där svängd kåpa

Tips och ideér  mottages tacksamt.               
    Ganska mycket som ska fixas till nu, med tanke på att ni ska byta kök om några år.
  • Sorbus
    Tilly87 skrev 2011-07-23 14:36:50 följande:
    Du kan absolut måla om luckorna! Jag rekommenderar då att spraymåla dem! Ett annat alternativ är att sätta kontaktplast på dem, det kan du köpa på byggvaruhus eller över nätet på meter. Lite pilligt, men du slipper kladda med färg! Det finns massa olika färger, mönster osv.
    Jag satte kontaktplast över fula bänkskivor i köket och har även använt det till att göra väggord själv :)

Lycka till!
    Vad är det för kontaktplast du använde? Har det hållit bra?
    Vi har fula laminatbänskskivor i köket som jag skulle vilja ändra enkelt och billigt. Jag har funderat på om det skulle funka att sätta på nytt laminat eller något liknande men har befarat att det inte håller.
  • E466

Vi hade kontaktplast som en tidigare ägare satt in i köket, det blev rätt kladdigt och läskigt när plasten blivit några år gammal, plasten satt både på bänkskivorna (laminat typ "Perstorsplatta") och på och in skåpen. Kan inte rekommendera det.

Svar på tråden Fräscha upp köksluckor billigt