• Anonym

Vill arbeta inom medicin, men har sedan sjunde klass gått i särskola. Är det kört då?

Jag är en tjej på 23 år som har stora drömmar om att jobba inom medicin och fysiologi i framtiden. Medicin har enda jag var barn fascinerat mig väldigt mycket!

I skolan har jag alltid varit en väldigt flitig och duktig elev som lärde mig snabbt och har alltid haft ett brinnande intresse för matematik och biologi. 

Men när jag var 12 år och gick i sjätte klass hände en sak som skulle förändra väldigt mycket. Jag var med om en trafikolycka när jag skulle gå över ett övergångsställe. Jag blev påkörd av en bil som kom körandes i 40 km/h. Jag hade änglavakt och klarade mig rätt så bra ändå med en bruten arm och att jag hade slagit i huvudet väldigt hårt som bildade ett stort sår som krävdes ett ex antal stygn för att lappa ihop. Jag hade en veckas sjukhusvistelse och var tillbaka i skolan cirka 2 månader efter olyckan. När jag var tillbaka tyckte lärarna i skolan att jag prestrerade allt sämre, arbetade långsammare, hann inte ikapp med dom andra eleverna och verkade ha koncentrationssvårigheter.

Jag fick börja gå hos skolpsykologen som pratade med mig, med lärarna och med mina föräldrar. Efter att det hade gjorts några tester och efter sommarlovet i sjätte klass, så berättade mina föräldrar att jag skulle flyttas till en annan klass - en särskoleklass. En klass där det var betydligt mycket mindre elever och fler lärare.

Jag tyckte ändå att skoluppgifterna var på tok för enkla och bland alla 10-12 elever i klassen låg jag alltid först. I början trivdes jag inte alls i särskolan, men med tiden lärde jag mig att acceptera det. Jag trivdes väldigt bra med dom snälla lärarna och mina underbart roliga klasskompisar. Trots att jag gick i särskoleklass så gjorde jag nationella prov i vanliga skolan i bl.a. svenska, matematik, engelska och klarade det galant och fick VG i alla tre ämnena.

Efter grundskolan hamnade jag i särskolegymnasiet och gick även där vid sidan av på mattelektioner i vanliga gymnasiet. Efter gymnasiet gick på komvux och pluggade upp så att jag fick godkänt i gymnasiets Matematik A. Efter det började jag jobba på en matbutik där jag är kvar än idag 3 år senare...

Min dröm är fortfarande om att arbeta inom medicin, men med tanke på min tidigare skolgång så känns det omöjligt att ens utbilda mig till nånting! På mina slutbetyg i gymnasiet så har jag i dom samtliga ämnena VG, men det är ju särgymnasiet och dom betygen går ju inte att jämföra med vanliga gymnasiebetyg. Eller?

Jag vill inte att min tidigare skolgång ska stoppa mig från mina drömmar. Jag vill gärna plugga upp Matematik B så att jag ska kunna gå ett naturbasår. Men vem skulle vilja anta en till högskolan som en gång har gått i särskolan?

Är jag "dömd" att arbeta som butiksbiträde eller dyl resten av mitt liv? Det är självklart inget fel på att arbeta som det, men det är inte det jag vill jobba som egentligen. Det är inte min dröm.

Kan en person som tillbringat totalt 7 år i särskolan av sina totala 14 år i skolan, ens ha en chans att komma in på högskola/universitet och fullfölja sin dröm?

• Svar på tråden Vill arbeta inom medicin, men har sedan sjunde klass gått i särskola. Är det kört då?
  • Anonym

I ditt läge skulle jag nog satsa på att göra högskoleprovet. Då slipper du bedömas utifrån din skolgång.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-22 19:15:17 följande:
    I ditt läge skulle jag nog satsa på att göra högskoleprovet. Då slipper du bedömas utifrån din skolgång.
    ...efter att du gått naturbasåret, då, kanske.
  • Anonym (pingpong)

Ger betyg från särskolan behörighet till universitet/högskola? Jag undrar om de gör det. Men jag kan ju ha helt fel i min fundering.

Jag minns att jag läste i tidningen för några år sedan om en pojke som hade gått i särskola från femte klass. När han kom upp i nian och det var dags att avsluta grundsärskolestudierna, insåg hans föräldrar att hans betyg från grundsärskolan inte skulle ge honom behörighet till vanlig gymnasieskola.

Vilka kursplaner bedömdes du utifrån? Särskolans eller den "vanliga" skolans?

• Anonym (tyvärr)
    Anonym skrev 2011-07-22 19:15:17 följande:
    Högskoleprovet ersätter endast betygsvärdet, man måste ändå ha den grundläggande behörighet som utbildningen kräver. Särskolegymnasium ger inte allmän högskolebehörighet.
  • Anonym
    Anonym (tyvärr) skrev 2011-07-22 19:19:28 följande:
    Högskoleprovet ersätter endast betygsvärdet, man måste ändå ha den grundläggande behörighet som utbildningen kräver. Särskolegymnasium ger inte allmän högskolebehörighet.
    Men läser hon naturvetenskapligt basår efter att ha läst in matte B får hon väl den grundläggande behörigheten?
  • Anonym
    Anonym (pingpong) skrev 2011-07-22 19:17:04 följande:
    Ger betyg från särskolan behörighet till universitet/högskola? Jag undrar om de gör det. Men jag kan ju ha helt fel i min fundering.

Jag minns att jag läste i tidningen för några år sedan om en pojke som hade gått i särskola från femte klass. När han kom upp i nian och det var dags att avsluta grundsärskolestudierna, insåg hans föräldrar att hans betyg från grundsärskolan inte skulle ge honom behörighet till vanlig gymnasieskola.

Vilka kursplaner bedömdes du utifrån? Särskolans eller den "vanliga" skolans?
    Särskolan.
  • SilverLadyG

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en syo i din kommun och diskuterar vilka chanser du har eller ring till Verket för högskoleservice Växel: 08-725 96 00, www.vhs.se/sv/ och fråga vad som gäller.

• Anonym

Det du också kan göra är att gå en undersköterskeutbildning... det är typ som komvux. Kanske kan du få personligbedömning om du klarar dina studier där via kommunen.

• Anonym (pingpong)
    Anonym skrev 2011-07-22 19:23:36 följande:
    Särskolan.
    Då återstår att ta reda på om betyg från särskolan ger behörighet till naturvetenskapligt basår.

Jag gjorde en snabb sökning på "naturvetenskapligt basår" och fick upp bl a Högskolan i Jönköping. Där står följande:

Behörighetskrav:
    Grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 7 (Ma B)

hj.se/hlk/utbildning/program/naturvetenskapligt-basar

Och om jag frstår Anonym (tyvärr) rätt så ger särskolegymnasium inte grundläggande behörighet till högskolan.

Men det bästa tipset du har fått hittil kommer från QladyG (#7)
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym skrev 2011-07-22 19:21:48 följande:
    Men läser hon naturvetenskapligt basår efter att ha läst in matte B får hon väl den grundläggande behörigheten?
    Problemet med det är att det inte räcker med naturvetenskapliga basåret (om hon ens har behörighet till det). Den grundläggande behörigheten innebär att det krävs en slutförd gymnasieutbildning i "vanliga" skolan eller motsvarande kurser inom gymnasial vuxenutbildning (Komvux / folkhögskola).

www.studera.nu/studera/866.html

www.studera.nu/studera/5786.html

Har man gått inom särskolan är det mer eller mindre kört, då särgrundskolan inte ger behörighet till vanliga gymnasiet så det man förmodligen då måste börja med är att läsa in högstadiet för att få gymnasiebehörighet. Därefter kan man läsa de grundläggande kurserna från gymnasiet för att nå högskolebehörighet.
Svar på tråden Vill arbeta inom medicin, men har sedan sjunde klass gått i särskola. Är det kört då?