Anonym (Less) skrev 2011-07-22 19:29:30 följande:
Jag har två pojkar, 6 och 8år och de är helt otroliga vad gäller att slåss och reta varandra. Det går inte 10 minuter utan att något händer.
Den stora knuffar den lilla eller ger honom ett knytnävslag på armen (eller där han kommer åt) eller kallar honom för något dumt. Den lilla retas och åker på stryk. Jag är så jävla less på hur de beter sig och vad jag än gör så är det inget som fungerar. De kan inte ens åka bil eller följa med och handla utan att det blir bråk och det enda jag tjatar om hela dagarna är "NEJ, gör inte så!" "Sluta slåss!" "Sluta retas!"
De driver mig till vansinne!!
Faan alltså, jag är en vansinnig och urdålig förälder när de håller på så här jämt.
Har en 13-årig bonusson, en sjuårig och en 2-årig son och de äldsta bråkar hela tiden. De har alltid tävlat mot varandra och ser varandra som konkurrenter.
Det började när 13-åringen flyttade hem till oss. Innan var det mer så att de såg fram emot att träffa varandra varannan vecka när han kom hit från sin mamma. Nu bråkar de hela tiden.
Är rädd för hur den lille ska påverkas eftersom han ser upp till sina äldre bröder. Vi väntar dessutom en till.
Vi sparade till en Frankrikeresa och åkte på sommaren för två år sedan. Vi hyrde hus i Normandie och var i Paris. Vi hyrde bil och åkte runt för att uppleva saker och visa barnen allt fantastiskt. Vi var där i flera veckor och TRODDE att det skulle svetsa samman vår familj.
De äldsta bråkade HELA TIDEN. Vi fick till och med stanna bilen för att de började slåss och kalla varandra för olämpliga saker. I tre veckor höll det på, oavbrutet. DEt började på morgonen och slutade när de somnade.
Efter det bestämde vi oss för att inte ta med alla barnen på semester förrän de är mogna och förstår att alla måste göra sitt bästa för att det ska vara trevligt. Vi har ett barn gemensamt och var sitt barn sedan tidigare äktenskap.
När vi kom hem från den semestern var vi totalt nedbrutna och fullständigt uppgivna. Inte glada, utvilade och med fina minnen.
Det börjar bli lite bättre nu när de har bott tillsammans i snart två år. Kanske har de funnit sina platser? Vad vet jag?
En sak vet jag i alla fall. Bråk och ständiga konflikter kan suga musten ur vilken förälder som helst och gör det.