• Fridaa87

Jobba som USK på förlossning/BB

Har redan skrivit ett par trådar om att jobba som USK...

Min fråga denna gång är om det behövs någon spec. utbildning för att jobba på förlossning/BB om man är utbildad USK?

Har gått och funderat på det i ett par år nu att jag skulle vilja vara på en sån avdelning :) Har själv två barn så jag vet ju vad hela den biten innebär :)

• Svar på tråden Jobba som USK på förlossning/BB
  • Krusse88

åhh, det undrar jag också. Vill plugga till usk och vill jobba på förlossningen eller bb-avdelning.

Snälla svara!

• Fridaa87

Jag är utbildad USk men inom psykiatri... undrar om jag skulle kunna jobba på förlossningsavd.(BB med den utbildning jag redan har eller om det krävs mer?

Det mest spännande området som finns ju! eller vad säger du "Krusse88"? :)

• SchumiFerrari

Min mamma var "bara" uska och jobbade på förlossningen. Hon utbildade sig vidare till något med barn så de sista åren var hon böska. Det är ett skitigt och slitsamt jobb som mycket går ut på att städa och fylla på med saker...
    Men min mamma skulle inte för allt i världen byta det. Jo hon skulle vilja blivit BM...

• Fridaa87

ok, men det innebär ju inte BARA att städa för då hade man ju jobbat som städare... jobbar man som USK:a så ska man ju få göra såna uppgifter också. Förstår att det är många såna uppgifter för man har inte lika hög utbildning men ändå är det ett vårdyrke och så ska man få göra såna uppgifter också :)

• blues0504

Det finns en kurs som heter Barn och ungdomsmedicin som du kan läsa och då tror jag du blir Barnsköterska/Barnundersköterska. Kolla upp det men jag tror att det är så! Lycka till!

• SchumiFerrari

Fridaa87: jo det vet jag eftersom att mamma jobbat med det. Men ville mest tala om att det inte bara är själva förlossningsbiten utan det innebär mer än det...

• Krusse88

Fridaa87: Ja, det är det mest intressanta området som finns. Har fött ett barn och blev helt såld på att bli usk. Sen kanske det blir att läsa vidare till ssk och sen barnmorska. Men det är en lång väg dit, så får se hur det blir.

En sak är då säker, usk vill jag bli! Speciellt vill jag jobba på förlossning/BB, det är min önskan.

• Fridaa87

Krusse88: Det har nu på sistone blivit en önskan för mig också.. precis, jar fick första barnet med planerat kejsarsnitt och andra barnet med supersnabb vaginal förlossning och efter de upplevelserna så har jag känt att det är ett område jag jättegärna vill jobba inom.

• Krusse88

Fridaa87: Ingen dag är densamma tror jag. Eftersom alla förlossningar ter sig annorlunda. Visst, det är kanske mycket städ men gör man det fort så finns det massa annat att göra. Man måste ju se det positiva i det hela:)

• Fridaa87

LÄr man söka barnundersköterskeutbildningen som är på 2 år eller finns det kortare för de som redan är usk?

Svar på tråden Jobba som USK på förlossning/BB