• Anna Paulita

Ge pengar i bröllopspresent?

Vi är bjudna på bröllop i september och paret önskar sig inga presenter men om man ändå vill ge något skulle en peng in på deras bröllopsresekonto vara att föredra.

Men hur mycket ska man ge? Jag har då ingen som helst aning. Vi är inte jättenära men tillräckligt nära för att räknas som några av de 40 närmaste.

• Svar på tråden Ge pengar i bröllopspresent?
  • Hedebris

vi fick mellan 500 och 1500. eller ja, av ngn galning fick vi mkt mer

men 500 är väll rimligt?

vad gwer ni om ngn fyller jämnt?

• Cia o krabaten

SKulle också säga 500:- 

• Anna Paulita
    Hedebris skrev 2011-07-22 22:41:08 följande:
    vi fick mellan 500 och 1500. eller ja, av ngn galning fick vi mkt mer

men 500 är väll rimligt?

vad gwer ni om ngn fyller jämnt?

Vi ger aldrig pengar utan alltid saker, har liksom inte tänkt på vad det kostar....

Men 500 kan vara rimligt, var lite inne på 600, 300 pp typ. :P Ville mest se hur folk lägger sig.

• Hedebris
    Anna Paulita skrev 2011-07-22 22:50:10 följande:

Vi ger aldrig pengar utan alltid saker, har liksom inte tänkt på vad det kostar....

Men 500 kan vara rimligt, var lite inne på 600, 300 pp typ. :P Ville mest se hur folk lägger sig.

nej, men värdet på presenterna menade jag.

Beror på var man ligger ekonomiskt också ju.

2 studenter med barn har kanske bara råd med en blomma

medans två heltidsarbetande utan barn som bor i lägenhet kanske känner att de har mer över efter räkningarna...

Allt är ju relativt, sen får man ju känna efter till VEM det är. Man kanske ger mer när ens bror gifter sig än ens kompis kompis...
  • Anna Paulita
    Hedebris skrev 2011-07-22 23:00:10 följande:
    nej, men värdet på presenterna menade jag.

Beror på var man ligger ekonomiskt också ju.

2 studenter med barn har kanske bara råd med en blomma

medans två heltidsarbetande utan barn som bor i lägenhet kanske känner att de har mer över efter räkningarna...

Allt är ju relativt, sen får man ju känna efter till VEM det är. Man kanske ger mer när ens bror gifter sig än ens kompis kompis...
    Nej, men jag brukar inte fundera på så mycket vad priset ligger utan brukar försöka köpa det som personen önskar sig...å andra sidan känner jag knappt någon jag firat när de fyllt jämt. Var på vissa 30 års fester men har alltid gått i hop med andra och köpt ngt större...

Min bästa vän skulle jag kunna bjuda på en weekend till London när hon fyller jämt och någon annan kanske skulle få en flaska årgångsvin....det beror ju helt på hur nära man står. :P

600 känns rimmligt om man ser på närheten till paret.
  • MattiasFru
    Anna Paulita skrev 2011-07-23 00:43:58 följande:
    Beror det inte snarare på hur nära paret man står?
    nej det tycker jag inte. Har man bra med pengar så att 1500 inte är några pengar så tycker jag att man kan ge det. Men har man däremot lite värre med pengar och inte bör ge så att man själv blir lidande ekonomiskt så räcker det med 500 för två personer. Tycker jag iallafall
  • Eleator

Jag tycker att 1500 låter helt orimligt. Ni ska väl inte behöva sponsra deras resa? 500 för två låter väl rimligt.

• Anna Paulita
    MattiasFru skrev 2011-07-23 01:12:59 följande:
    nej det tycker jag inte. Har man bra med pengar så att 1500 inte är några pengar så tycker jag att man kan ge det. Men har man däremot lite värre med pengar och inte bör ge så att man själv blir lidande ekonomiskt så räcker det med 500 för två personer. Tycker jag iallafall
    Och då tycker vi olika. Jag ger gärna en syster eller bror eller bästa vän ett bidrag på 1500 men skulle aldrig göra det för en ytligare vän. Så för mig handlar det inte om ekonomin utan hur nära man står brudparet. Tror tom de skulle undra om vi var lite knäppa ifall vi gav 1500 spänn faktiskt.
  • MattiasFru
    Anna Paulita skrev 2011-07-23 10:02:11 följande:
    Och då tycker vi olika. Jag ger gärna en syster eller bror eller bästa vän ett bidrag på 1500 men skulle aldrig göra det för en ytligare vän. Så för mig handlar det inte om ekonomin utan hur nära man står brudparet. Tror tom de skulle undra om vi var lite knäppa ifall vi gav 1500 spänn faktiskt.
    Okej. Ja det är väl olika i olika kretsar då helt enkelt  
  • JA77

500 räcker bra! Det är det som är så dumt att ge pengar; en present kan kosta vad som helst. Vi köpte en jättefin dessertkorg med ostar och årgångsvin, den kostade max 160 kr (vi köpte allt utomlands där ostar och vin är betydligt billigare). Hade paret önskat sig pengar hade 160 kr känts himla futtigt.

TS, sätt inte in pengarna på kontot! Det känns ju som en betalning för festen. Ge istället resecheckar så du inte riskerar att pengarna används till annat än resa! Våra grannar fick använda sig av "bröllopsresekontot" när deras värmepanna och frys akut gick sönder.

• Anna Paulita
    JA77 skrev 2011-08-01 10:08:39 följande:
    500 räcker bra! Det är det som är så dumt att ge pengar; en present kan kosta vad som helst. Vi köpte en jättefin dessertkorg med ostar och årgångsvin, den kostade max 160 kr (vi köpte allt utomlands där ostar och vin är betydligt billigare). Hade paret önskat sig pengar hade 160 kr känts himla futtigt.

TS, sätt inte in pengarna på kontot! Det känns ju som en betalning för festen. Ge istället resecheckar så du inte riskerar att pengarna används till annat än resa! Våra grannar fick använda sig av "bröllopsresekontot" när deras värmepanna och frys akut gick sönder.

Nja, det känns så där faktiskt om jag ska vara ärlig. De har ju önskat sig pengar och det får vi respektera känner jag. eller snarare, de önskar sig inget men om man ändå vill ge något så önskar de pengar till sin bröllopsresa.
  • Hedebris

ett tips är att ge presentkort på forex. Det är jättebra.

vi fick presentkort på ticket, apollo och flera andra bolag.. så vi kunde inte använda hälften...

• JA77
    Anna Paulita skrev 2011-08-01 11:21:23 följande:
    Nja, det känns så där faktiskt om jag ska vara ärlig. De har ju önskat sig pengar och det får vi respektera känner jag. eller snarare, de önskar sig inget men om man ändå vill ge något så önskar de pengar till sin bröllopsresa.

Önska är en sak, men precis som barn kan önskningar inte alltid gå i uppfyllelse ;) Har man krass ekonomi och inte har råd/vill lägga 500 kr på present, då är det ju bättre att ge en annan gåva som passar sin ekonomi. Det känne nog bättre än att komma med 140 kr på ett konto.

Jag sa inte att jag var emot pengar som present, jag är bara "emot" pengar på ett konto. Jag vill inte att presentpengar ska gå till annat än just resan, Inte till en trasig frys eller en stundande köksrenovering - därför skulle jag föredra att ge presentkort på en resa istället!

• Anna Paulita
    JA77 skrev 2011-08-02 21:45:47 följande:

Önska är en sak, men precis som barn kan önskningar inte alltid gå i uppfyllelse ;) Har man krass ekonomi och inte har råd/vill lägga 500 kr på present, då är det ju bättre att ge en annan gåva som passar sin ekonomi. Det känne nog bättre än att komma med 140 kr på ett konto.

Jag sa inte att jag var emot pengar som present, jag är bara "emot" pengar på ett konto. Jag vill inte att presentpengar ska gå till annat än just resan, Inte till en trasig frys eller en stundande köksrenovering - därför skulle jag föredra att ge presentkort på en resa istället!

Och ditt sätt är helt okej, men jag vill göra på mitt sätt. Min fråga var alltså hur mycket var rimligt och jag ville att folk skulle svara på det. Hur andra gör med presentkort eller presenter känns liksom ointressant då vi bestämt att ge just pengar för att det är vad de önskar sig.
  • JA77
    Anna Paulita skrev 2011-08-02 21:56:03 följande:
    Och ditt sätt är helt okej, men jag vill göra på mitt sätt. Min fråga var alltså hur mycket var rimligt och jag ville att folk skulle svara på det. Hur andra gör med presentkort eller presenter känns liksom ointressant då vi bestämt att ge just pengar för att det är vad de önskar sig.
    500 kr tycker jag är rimligt.
Svar på tråden Ge pengar i bröllopspresent?