• Anonym (???)

Triangel pa lakemedel...

Jag ar gravid i vecka 27 och min barnmorska har skrivit ut medicin som det ar en rod triangel pa...
    Och da jag bor i utlandet sa forstar jag inte vad det star pa bipacksedeln...

Vet nagon om det finns sida pa internet man kan soka pa mediciner och fa info pa svenska...

Vagar inte ta tabletterna nar jag inte ar 100 pa hur dom kan paverka barnet...

• Svar på tråden Triangel pa lakemedel...
  • Anonym

I Sverige iaf så betyder triangeln bara att man ska vara försiktig med att framföra fordon om man tagit medicinen. Har inte med grav att göra för det. Din bm vet ju att du är gravid och borde inte ge medicin som inte är ok, men ring och hör annars.

• Anonym (triangel)

Förut var narkotikaklassade mediciner triangelmärkta i Sverige, utomlands finns dem kvar.

• Anonym (???)

100000 tack....

Var inne och kollade och det visade sig att Medicinen VAR skadlig for barnet....

• Anonym

En röd triangel på läkemedelsförpackningen har varit en upplysning om att läkemedlet kan påverka körförmågan, förmågan att sköta maskiner eller andra situationer som kräver skärpt vaksamhet. Enligt lagen är du dock själv ansvarig för att avgöra om du är kapabel till att köra bil och andra fordon eller hantera maskiner.

Triangeln försvinner successivt under en övergångsperiod från den 1 juli 2005 till och med 30 juni 2007 och ersätts med den nya informationen i bipacksedeln.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Temasidor/Varningstriangeln-borttagen/Vanliga-fragor-och-svar/

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2011-07-22 23:06:59 följande:
    100000 tack....

Var inne och kollade och det visade sig att Medicinen VAR skadlig for barnet....

Fast mkt i fass står som skadligt fast det inte är så. Jag har ex flera allergimediciner som fass säger man inte får äta fast läkare ordinerar och säger att det är ok och studier visar att det är det. Fass är inger facit. Men om du klarar dig bra utan mediciinen är det ju bättre låta bli.
  • Lindreas
    Anonym skrev 2011-07-22 23:10:53 följande:
    Fast mkt i fass står som skadligt fast det inte är så. Jag har ex flera allergimediciner som fass säger man inte får äta fast läkare ordinerar och säger att det är ok och studier visar att det är det. Fass är inger facit. Men om du klarar dig bra utan mediciinen är det ju bättre låta bli.
    Om man får medicinen utskriven av läkare så är det naturligtvis en annan sak. Men man ska självklart inte ignorera det som står på fass (eller i bipacksedeln, där det står samma sak)!
  • Anonym (???)

Finns det nan mer sida man kan soka pa...

Alla mediciner fanns inte med i deras register...

• Anonym

Vad är det för läkemedel? Aktiv substans?

• MajaVira
    Anonym (???) skrev 2011-07-22 23:13:25 följande:

fass.se kan man söka på aktiv substans också, kan vara så att läkemedlet har ett annat namn i Sverige
  • Dimitra
    Anonym (???) skrev 2011-07-22 23:13:25 följande:

Janusinfo.se tycker jag är bra.
    The Dimitra universe.
  • Anonym (???)

Tex vill dom ge mig en spruta som heter     *Antitetanique*

• Lindreas

Det är inte stelkrampsspruta då?

• MajaVira
    Anonym (???) skrev 2011-07-22 23:16:16 följande:
    Tex vill dom ge mig en spruta som heter     *Antitetanique*
    Är det stelkrampsvaccin?

Enligt denna sida är det ofarligt under graviditet

www.lj.se/index.jsf&childId=10196&nodeType=12
  • Sanningsdan

Låter som stelkrampsvaccin? Ang tabletterna, kan du läsa dej till vilken aktiv substans de innehåller? (dvs vilket ämne i medicinen som är verksamt, i Alvedon t.ex är den aktiva substansen Paracetamol)

Svar på tråden Triangel pa lakemedel...