• Miss Cee

Söka jobb internt, hur funkar det?

Jag har nu ett vik på ett halvår. Lagom tills jag slutar kommer en annan tjänst på mitt jobb (av exakt samma slag som jag har idag) att bli ledig. Alla jobb annonseras ut på den här arbetsplatsen, så det kommer att komma en jobbannons under hösten.

Nu är ju saken den att jag gärna vill ha tjänsten, och få vara kvar. På något sätt måste jag ju då "söka" tjänsten jag också. Och det är det som jag undrar hur det fungerar...

Ni som sökt jobb internt, hur har det gått till?

SÄger man bara till chefen att man är intresserad av tjänsten?
    Ska man lämna in något skriftligt till chefen för att söka?
    Eller ska man tom skriva en hel ansökan med cv och personligt brev, på samma sätt som om man inte redan jobbade på arbetsplatsen utan var en okänd utifrån som sökte tjänsten?

Givetvis ska jag fråga chefen hur hon vill ha det,. men jag vill gärna veta hur det "Brukar" funka...

Snälla svara!! :)

• Svar på tråden Söka jobb internt, hur funkar det?
  • zygoma girl

Om du har en grundanställning på ett företag/landsting och det bara blir frågan om vad du blir placerat kan jag itne tänka mig att det krävs en formell ansökan. I så fall bara ett brev där du meddelar att du söker tjänsten.

Men blir det en helt ny tjänst kan facket krångla i efterhand om det inte finns bra ansökningshandlingar.

• Livisu

Om du ansöker skriftligt skulle iaf jag satsa på mina kvalifikationer, det utförda jobb jag haft (dvs. uppdrag jag haft och klarat) o mindre om mina personliga egenskaperm ifall den som rejryterar redan är min chef.

Svar på tråden Söka jobb internt, hur funkar det?