• Lalalong

Hjälp!! En lek till en fest, som passar alla!

Har fest i morgon och har gjort ett stort misstag!! Tonern i skrivaren är slut och den vi försöker byta till är kass! Skit skit skit. 

Ska ha "femkamp" där en gren skulle vara tipspromenad med frågor som "vem flyger längst" t.ex. Med 3 av gästerna som alternativ, och sen när vi ska ta reda på vad som är rätt får dessa tre personer vika ett flygplan och kasta och se vem som kommer längst. O.s.v.
    Men till det behöver jag ju skriva ut!!!

Dom andra grenarna är. Välj två valfria verktyg, dom får sen veta att dom ska skala ett äpple med dessa verktyg och den som får längst sammanhängande skalbit vinner poäng till sitt lag. 
    Spika i en spik i en bräda, den som får ner spiken på minst slag vinner poäng till sitt lag.
    Måla av det som lagkamraterna beskriver. Det lag som lyckats bäst får mest poäng.
    "Dobidoo"-leken. Där en i laget får se ett namn på en artist och ska sjunga något av artisten. Laget ska gissa. Det lag som har flest rätt på en minut vinner.

Men nu måste jag ju ha en annan lek istället för tipspromenaden! Och det är akuuut!!!

Det ska passa från 19 år och upp till 60... Alltså inget typ smälla ballonger mellan olika delar av kroppen o.s.v. Sånna aktiviteter ägnar vi oss åt när de äldsta åkt hem

Hjääälp!!!  

Klara 060504, Alva 100117
  • Svar på tråden Hjälp!! En lek till en fest, som passar alla!
  • Lalalong

Puffar lite och hoppas att nåååågon leksugen är vaken!! 

• Lalalong
    Lalalong skrev 2011-07-22 23:54:24 följande:
    Puffar lite och hoppas att nåååågon leksugen är vaken!! 
    Eller alltså... leksugna behöver ni ju inte vara. 
    Men lek-experter då!  
  • Helena77

Penna i flaska...man får ett snöre runt midjan där en penna sitter fast och springer fram till en flaska och ska få ner pennan i flaskan och sen springa tillbaka.Alla i laget kör samma vända.

Äggstafett...En i taget i laget har en matsked i munnen med ett rått ägg på och så tar man sig runt en bana för att lämna över sked och ägg till nästa och så kör man laget igenom.Tappar man ägget är man ute.

Hoppa säck.

Kasta stövel...vem kastar längst?

• Lalalong
    Helena77 skrev 2011-07-23 01:54:30 följande:
    Penna i flaska...man får ett snöre runt midjan där en penna sitter fast och springer fram till en flaska och ska få ner pennan i flaskan och sen springa tillbaka.Alla i laget kör samma vända.

Äggstafett...En i taget i laget har en matsked i munnen med ett rått ägg på och så tar man sig runt en bana för att lämna över sked och ägg till nästa och så kör man laget igenom.Tappar man ägget är man ute.

Hoppa säck.

Kasta stövel...vem kastar längst?

Tack för tips! Fast jag tror inte det är lekar som min faster tycker är så jätteroliga... Det är ju ändå ganska "tramsiga" lekar där man ska göra bort sig lite och det tror jag inte uppskattas av alla. 
    Kasta stövel kunde kanske funkat, men inte inomhus

Jag tror det får bli att vi bara kör 4 grenar helt enkelt. 
  • LillaVanilla

Spotta grodor. I lag, spotta godisgroda, nästa i laget ställer sig där föregåendes groda landat och spottar. Laget som kommer längst vinner.

Köp figurballonger på BR och utmana gästerna att göra en hund. Först klar vinner.

Kan du inte skriva in dina lekar vid tillfälle, jag vill ha tips till nästa helg.

• Lalalong
    LillaVanilla skrev 2011-07-23 09:44:22 följande:
    Spotta grodor. I lag, spotta godisgroda, nästa i laget ställer sig där föregåendes groda landat och spottar. Laget som kommer längst vinner.

Köp figurballonger på BR och utmana gästerna att göra en hund. Först klar vinner.

Kan du inte skriva in dina lekar vid tillfälle, jag vill ha tips till nästa helg.
    det där med figurballonger hade kunnat funka skitbra!! Synd att jag inte hade möjlighet att kolla datorn under dagen

Lekarna vi körde var

1. Jag tog fram makens verktygslåda. Varje lag fick välja en person som skulle utföra uppdraget. Jag gav hintar om att dom skulle välja en riktig McGyver-typ. Personerna fick välja två valfria verktyg från verktygslådan, utan att veta vad dom skulle ha det till. När alla valt tog jag fram 4 äpplen. Uppdraget var nu att skala äpplet med valda verktyg. Den med längst äppelskalbit vann.
    Såg mycket roligt ut när en person försökte skala äpplet med en stålborste och en skitnyckel, haha.

2. Lagen fick välja en person som skulle göra uppdraget. Hinten var att personen skulle vara stadig på handen och pricksäker. Dom fick sen en hammare, ett spik och en träbit. Den som fick ner spiken på minst antal slag vann. Om spiken böjs, är man diskad.

3. En i laget skulle väljas till konstnär och fick en ask vattenfärger och ett papper upptejpat på en masonitskiva. Dom andra i laget fick en bild som jag klippt ur en tidning. Dom skulle sen beskriva bilden för konstnären som skulle måla av det dom beskrev. Dom fick inte använda ord för att beskriva vad föremålet är. T.ex. så fick ett lag en fin ros, dom fick då inte säga saker som "Det är en blomma. Man brukar ge 10 stycken till någon man tycker om. Den har taggar" o.s.v. Utan man får bara använda ord som beskriver färg och form....
    Jag gjorde sen bedömningen om vilken målning som var mest lik.

4. Varje lag valde ut två personer att tävla i musik. På en massa lappar hade jag skrivit artister och grupper. Alltså från Nirvana till Jockmosjokke (väldigt mycket olika hade jag, för att det skulle passa alla). Jag visade lappen för den ena personen som då skulle börja sjunga en låt av artisten/gruppen. Den andra i laget fick gissa, och gissade den rätt fick dom poäng och den personen som gissat rätt fick då en lapp med en ny artist/grupp o.s.v. Man fick så klart passa och då kom en ny lapp till samma person igen.
    Det är som "Sista minuten" i Dobidoo om du har sett det någon gång?

Svar på tråden Hjälp!! En lek till en fest, som passar alla!