• Tre små grodor

Vilken kudde ska man ha? 0-6 mån

Någon som kan tipsa om en bra babykydde? Jag har kollat på Jysk och Ikea, men där verkar inte finnas något till en sådan liten.

• Svar på tråden Vilken kudde ska man ha? 0-6 mån
  • Philippa

Min son hade ingen kudde alls tills han fyllde 1 år....

• Diorali

Jag har hafi både Ikea´s och från Gekå´s i Ullared :) Tyckte båda  ar lika bra. Gekås har ju till vagnen också!

• Dimitra

Jag upplevde inte någon direkt skillnad på Ikeas kudde och de dyrare märkena som Rätt start och liknande. Anledningen till att Ikea har från 1 år är väl att i många länder avråds man att använda kudde på spädbarn och Ikea kör samma märkning på sina produkter i alla länder?

Att min dotter sov bäst utan kudde och det är först nu i 2-års ålder som den tunnaste kudden uppskattas är ju en annan femma

The Dimitra universe.
  • Tre små grodor

Jag har inte haft kudde till mina två första barn heller, men de tjatar så om kudde både på BB och bvc så det är väl bäst att köpa en.

Hur tjock är Ikeas kudde? Jag köpte en på Jysk, men den var ju alldeles för tjock. Är Ikeas likadan?

• Philippa
    Tre små grodor skrev 2011-07-23 07:57:56 följande:

Jag har inte haft kudde till mina två första barn heller, men de tjatar så om kudde både på BB och bvc så det är väl bäst att köpa en.

Hur tjock är Ikeas kudde? Jag köpte en på Jysk, men den var ju alldeles för tjock. Är Ikeas likadan?

Varför tjatar de om kudde?? Det gjorde de aldrig till mig...?
  • LivetSomSofia

För att bebisens huvud ska formas ordentligt och Bli runt!
    Jag fick rådet att köpa en fluffig kudde men när sonen var mindre fick han sova på min kudde! Sen hade vi en från Ikea, men nu sover han utan!

• La Lola

Använde ingen kudde i den åldern....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lilleknodden

minimundus.se
    lillnisse hade sne skalle. (platt på ena sidan ut på andra) Jag trodde inte att så små skulle ha kudde, då tittade hans sjukgymnast lite konsigt på mig. Klart de ska, de behöver avlastning på sina mjuka skallar. Hon var jätte bra och rekomenderade minimundus.se. Inte så farligt dyra heller.

• jennie30

Mina barn har aldrig haft kudde när de har varit så små och har inte fått några platta huvuden för det.

Ligger kudden ens kvar om man lägger dit en? min dotter som nu är 5,5 mån skulle förmodligen ha kudden nere vid fötterna så som hon far i sängenSkrattande

• shine

BVC rekomenderade kudde till mig. Så vi köpte en baby-kudde. Jag vaknade av att han sprattlade jättemycket (inget ljud) och när jag tittade dit så hade han spytt och kunde inte vrida huvudet på grund av kudden. Han kunde inte andas så jag flög upp och lyfte upp honom så han kunde andas igen! Jag kommer INTE använda en kudde igen!

Kommer dröja länge innan jag låter han ha kudde!!!

• Diorali

Vi hade inte heller kudde, men han blev platt på ena sidan. Började därefter och använda det överallt, i vagnen, sängen, babygym o babysitter. Det rättade till sig efter det :) Tycker också om Rätt start. Fick tag i en ny i förpackning på en barnmarknad för ca 30 kr. Perfekt :)

• pluvdo

Jag använde en barnkudde från IKEA eftersom BVC rekommenderade det då han låg på rygg. Sedan när han var tre månader och började vända på sig så tyckte de att kudden skulle tas bort på grund av kvävningsrisk. Nu är han 15½ månad och jag har inte återinfört kudden än.

• Lavish

Jag har en Ikea kudde men har inte använt den än annat än när han var förkyld (3 mån)

• Miss Obsessive

Jag köpte en kudde från Ikea när lillskruttan var ungefär 2,5-3 månader, men när hon började vända sig till mage vid 4 månader (hon vänder sig HELA tiden, även i sömnen), så tog jag bort kudden. 

• Sonali

Jag har en rätt start kudde o dottern älskar den! Hennes huvud är rund o fin. Har ikea kudde i vagnen. Skillnaden mellan dyrare o ika kudde som jag märkt är att dyrare kydde behåller formen medan typ ikea kudde klumpar sig. Annars ingen större skillnad.

• Ingiz

Vårt BVC och föräldrakursen rekomenderade en kunnde från minimundus.se
    Vi köpte den för 0-6 månader och den har liten fortfarande trots att han är 10 mån - han fick ha kvar den när han var 4.5 mån och började sova på mage för han sov så embarmligt dåligt utan kudde eller med den platta stackaren vi hade tills han skulle böja vända sig.

• Loreena

Jag köpte en dyr babykudde på Babyland, minns inte vilket märke. Sonens huvud blev platt ändå! :( så vi köpte en babysleep sidokudde så att han kunde sova på sidan istället. Nästa bebis ska få använda sidokudden från början!

Svar på tråden Vilken kudde ska man ha? 0-6 mån