• Lillapålandet08

Måste man köpa "extrapresent" till storasyskon vid dop?

Ska på dop i helgen och har köpt ett födelsedagståg till den lille som ska döpas. Det kommer att bli mycket folk, släktingar från 2 familjer samt några av de närmaste vännerna. Vi köpte med extrapresent till storasyskonet då bäbisen föddes, då jag tänkte att det är känsligt att få syskon och dessutom kommer det folk med presenter till den lille.
    Jag kan mycket väl göra det igen, men det känns lite krystat att alltid hitta nåt litet till det större barnet. Troligen kommer de andra släktingarna att göra det och risken är att den där extragrejen bara försvinner i havet av annat.
    Vi köpte för ett par veckor sen en semesterpresent till det större barnet.. för att han visste att vi skulle åka till Liseberg och åka racerbilar.. då fick ju den lilla inget.. t ex. Äh det känns löjligt men samtidigt lited svårt.

• Svar på tråden Måste man köpa "extrapresent" till storasyskon vid dop?
  • La Lola

Skulle aldrig falla mig in att köpa present till fler än den som ska firas.

Fattar inte varför vissa gör så (vid födelsedagar tex).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • såärdet

förstår hur du menar. Har du frågat föräldrarna? Kanske det smidigaste. Har man många som kommer pred presenter kanske det nöstan kan bli "too much" men är det tvärtom kanske de verkligen uppskattar om det  blir nån leksak så det äldre barnet inte får tråkigt under tillställningen.

• Lillapålandet08

Nej,  jag börjar oxå känna att det blir lite mycket när man har många barn runt omkring sig och alla ska ha små presenter hela tiden.

• Lillapålandet08

Ingen risk att det blir tråkigt, alla släktingar som rest dit långväga ifrån och säkert ett 10-tal barn i lagom ålder att leka med.

• houseinthecountry

jag tycker barn ska lära sig att dom inte kan stå i centrum hela tiden. varför ska dom få presenter när deras syskon fyller år el liknande? nej förklara att i dag är det x dag, nästa gång är det bara din dag. annars skämmer man bort barnen tycker jag.

• cocos87

på min sons dop så var det några som köpte presenter till storasystrarna, jag tyckte mest det är lite dumt, jag själv vill inte skämma bort något barn och om det är ett barn som ska firas tycker jag att syskon ska kunna känna glädje för det barnet utan att få en massa saker själv! Så jag skulle inte köpa något till syskon!

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Vickan I

Ja så var det i vår släkt. Brorsans ungar skulle alltid ha en present. Fyllde den ena skulle den andre ha ngt också. Jag köpte det under några år, mest för att alla andra gjorde det och det typ förväntades, men förra året fick jag nog. De är stora nu och kan förstå att man får present när man fyller år. Men varför starta det från början och känner man att andra ungen behöver ngt så borde föräldrana själva tillse en grej till det andra barnet och inte låta släkt och vänner köpa dubbelt? Och nej det handlar inte om pengar och snålhet.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • niagara
    houseinthecountry skrev 2011-07-23 09:22:56 följande:
    jag tycker barn ska lära sig att dom inte kan stå i centrum hela tiden. varför ska dom få presenter när deras syskon fyller år el liknande? nej förklara att i dag är det x dag, nästa gång är det bara din dag. annars skämmer man bort barnen tycker jag.
  • Lillapålandet08

Tack för era svar! Nu känner jag mig stärkt att det är ok att inte ta med något extra. Det kommer att bli en rolig dag fylld med lek och bus och det är precis som ni säger, man behöver lära sig att ibland är det någon annan som firas.

• Venna

-Skulle heller aldrig köpa något till det äldre barnet. Inte skulle jag heller förvänta mig eller vilja att någon gjorde det till mitt barn heller. Jag tycker att det är en annan sak dock när folk kommer för att hälsa på och välkomna det lilla syskonet till världen. Då brukar jag alltid ha med en present till storasyster/storebror just för att det är en stor omställning att få hem ett litet syskon och att bebisen oftast får en hel del uppmärksamhet.

Men det är enda gången jag ger presenter så. Annars får bara den som fyller år/döps osv.

• Lillapålandet08
    Venna skrev 2011-07-23 09:33:48 följande:
    -Skulle heller aldrig köpa något till det äldre barnet. Inte skulle jag heller förvänta mig eller vilja att någon gjorde det till mitt barn heller. Jag tycker att det är en annan sak dock när folk kommer för att hälsa på och välkomna det lilla syskonet till världen. Då brukar jag alltid ha med en present till storasyster/storebror just för att det är en stor omställning att få hem ett litet syskon och att bebisen oftast får en hel del uppmärksamhet.

Men det är enda gången jag ger presenter så. Annars får bara den som fyller år/döps osv.
    Ja precis så tänker jag oxå, det är en känslig sak när man precis fått syskon och jag brukar försöka fokusera mycket på det äldre barnet då. Det brukar uppskattas av föräldrarna oxå har jag märkt. Men i övrigt tycker jag att extrapresenter är mer ett otyg. Jag vill inte att andra ska ge det till mitt barn.
  • Kazeer

Jag skulle inte köpa något till äldre syskon. Det var inte heller någon som gav storebror en present, när vår yngste döptes. Vi ger presenter till den som ska firas. Det finns ett undantag och det är när vi besöker en familj med en nyfödd. Då har vi med oss något både till den nyfödde/a och till äldre syskon.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • amalie79

Nej, skulle aldrig komma på tanken. Vi tar bara med present till den som ska firas, ingenting konstigt med det.
    Låt barnet vara med och känna sig stor istället genom att hjälpa lillebror/syster med att öppna sina paket, det är så de flesta i min bekantskapskrets gör.

• Blablabla
    Lillapålandet08 skrev 2011-07-23 09:31:57 följande:
    Tack för era svar! Nu känner jag mig stärkt att det är ok att inte ta med något extra. Det kommer att bli en rolig dag fylld med lek och bus och det är precis som ni säger, man behöver lära sig att ibland är det någon annan som firas.
  • Kimona

I min släkt var det bara mormor och morfar som köpte extra present

• Mom2006

Den enda gången vi köpt extra present är när vi firat att han/hon fått syskon.

Förstår inte varför man ska köpa något till de som inte fyller år. Det är inte deras dag och det är bara att vänja sig att de får på sin dag och syskonet på sin dag.  

Svar på tråden Måste man köpa "extrapresent" till storasyskon vid dop?