• Bruden1

Knöl i nacken...vad kan det vara??

Idag upptäckte jag en liten knöl eller kula i nacken på min lilla tös.
    Den är undefär stor som en ärta och går att rucka på, sitter under huden.
    Min dotter är 2 månader.

Någon som har en aning om vad det kan vara??
    Jag är sååå orolig!!!

Någon som haft likadant på era barn?

• Svar på tråden Knöl i nacken...vad kan det vara??
  • marsmamman

Det kan vara en helt ofarlig broskknöl. Min bror hade en sån i flera år. Ring till BVC på måndagoch kolla upp det för säkerhets skull.

• SDS

såna har mina haft flera gånger.. på dem har det varit.. ja va heter dom.. lymftkötlar? eller nått sånt... dom brukar bli större när barnet har en infektion..

men kolla upp det!! ja åkte tom till närakuten på kvällen för ja va så orolig!!

• lisa1

lustigt, det märkte jag på min son igårkväll med, lika på andra sidan också, tänkte fråga på bvc nästa gång, men nu tror jag att det nog är normalt..
    Känner du lika på andra sidan med?

• Lille  skutt

Jag tror inte du behöver vara orolig. Vår tremånaders son har också sådana, hans farfar som är läkare har känt på dem och sa att det bara var körtlar. Helt normal och ofarligt. Men kolla upp på bvc för säkerhets skull.

• Tottelina

Min son har också en massa lymfkörtlar runt öron och nacke. De svullnar vid infektioner men eftersom huden är så tunn på små bebisar så känns de helt enkelt tydligt.

• Bruden1

Man blir ju sååå orolig!!!
    Jag tror alltid det värsta

Lille Skutt: Lyckos dig som har en svärfar som är läkare!

• Millans

I människokroppen så finns det väldigt mycket lymfkörtlar (små knutor som är rörliga) & speciellt omkring hals, ljumskar och så vidare och dessa har man som sagt alltid och de blir större i omfång då kroppen har en infektion.

Men som sagt ingen på FL kan ju till 100% svara på vad det är så du kan ju alltid dubbelkolla nu till veckan :=) med ngn lite mer kunnig. Ha en skön helg och var inte orolig.

• Lille  skutt

Ja det är bra att ha en svärfar som är läkare på ett sätt men på ett annat sätt inte för han är så himla lugn och tycker ingenting är någon fara. Man ska typ vara dödssjuk innan man kan klaga eller oroa sig Fast jag antar att det är bra också, någon som tar ner en på jorden när man håller på att dö av oro. För man oroar ju sig för allt nu när man är förälder, eller hur?

• Bruden1

Ja jag stressar alltid upp mig för allt!!!
    Man vill ju sitt lilla hjärtas bästa

• Måndag

Vi åkte också och undersökte knölar i nacken... Svullna lymfkörtlar sade läkaren. Alltid bäst att kolla men jag tror inte att du behöver vara orolig.

Svar på tråden Knöl i nacken...vad kan det vara??