• Pärla

Försent att göra KUB test vid v 11-12?

Jag har en undran om det är försent att göra KUB test vid v 11-12, eftersom jag är orolig om barnet har DS pga min ålder ( 34 år )
    Jag är nämligen utomlands just nu, så därför har jag inte tid eller chans att göra testet tidigare..
    Nån som har gjort testet vid ´v 11-12?

• Svar på tråden Försent att göra KUB test vid v 11-12?
  • Meddelande borttaget
  • Tuvis0806

Vad jag förstått så är det inte försent, men ring och kolla med mvc och boka tid. Testet kan utföras i vecka 10–13 + 6 dagar. Den biokemiska screeningen kan göras från graviditetsvecka 10 och nackuppklarningen kan tidigast utföras i vecka 11.

• Piripiri

Mellan vecka 10 och 14 tror jag de gör ultraljudet här? Och blodprovet någon vecka innan för det mesta.

• Pärla

Tack så mycket för svaren! Det känns bra. Jag kommer hem när jag är i v 11, och då har jag tid hos barnmorskan..Ska boka tid då..

• caroline 32

Vad är det som gör att människor väljer kub då det bara är sannolika svar som faktiskt många gånger är missvisande? Berätta gärna för jag ser inte alls poängen med det.

• Blablabla
    caroline 32 skrev 2011-07-23 11:18:24 följande:
    Vad är det som gör att människor väljer kub då det bara är sannolika svar som faktiskt många gånger är missvisande? Berätta gärna för jag ser inte alls poängen med det.
    Pga du till 90% får reda på ifall barnet har ds eller inte. & då är säkerheten relativt stor pga 0,2 % av alla barn som föds har en missbildning eller dylikt.
  • Blablabla

& till Ts fråga: Jag var hos barnmorkan för inskrivning i slutet av v 11. Jag fick tid veckan efter pga man ska göras kub-testet innan v 13. Direkt när du varit hos barnmorskan, går du & tar ett blodprov. Gå till en vårdcentral med drop-in mottagniong för tester. Var jätte smidigt!!!

• Lena

Jag skulle kontakta henne redan nu och be henne boka en tid så det hinns med.

Svar på tråden Försent att göra KUB test vid v 11-12?