• santigou

när börjar ni ge eran bebis fruktpureer?? Tips på bra recept!

min kille e snart 5 månader och vi har kört med lite grönsakspureer i snart 2 veckor nu. Är det lämpligt att börja med fruktpureer nu som efterrätt, typ 2 tsk. eller ska man ha gett grönsaker ett tag? Han har fortfarande inte gått igenom alla sorters grönsaker då vi har kört potatis först och sen morot försig och nu mixat potatis och morot. Och nu ska vi öka på med lite fler grönsaker.. och lite gröt.
    Han älskar sina smakportioner och är säker på att han kommer att älska frukten men är lite orolig för den lilla magen. Dela gärna med er av era erfarenheter och bra recept.. Hur lägger ni upp matningen under dagen för en sån här liten, och hur mycket ger ni? Jag märker att han skulle kunna äta hur mycket som helst då han smaskar och sparkar med benen efter mer och sväljer som vanligt, inget spottas ut... Tungan utemen vågar inte ge för mycket så det blir högst 4 tsk...

Dela gärna med er  Glad

• Svar på tråden när börjar ni ge eran bebis fruktpureer?? Tips på bra recept!
  • anansie

Vi valde att först testa grönsaker & rotfrukter, precis som du. Ger man frukt för tidigt finns ju risken att de ratar allt annat och bara vill ha det söta. Men efter ca 3 veckor grönsaks smakis så fick hon gröt smakis, och sen fick hon smaka lite banan, oj vad gott Glad Skrapar bara med hennes sked på bananen. Hon är även fått smaka katrinplommonpuré, mangopuré och päronpuré, men päronen reagerade hon på så det får hon inte mer. Har än så länge bara köpt fruktpuré på burk, gör all hennes mat själv. Men nu när svenska äpplen kommer hade jag tänkt göra äppel mos. 
    Numera äter hon en hel portion gröt och då får hon ibland lite fruktpuré efter, inte varje dag. 

• Protea

Jag borjade med gronsaker i foljande ordning: potatis, sotpotatis, morots Sen blandade jag foljande med sotpotatis och gav: squash, grona bonor, kalrot, broccoli, blomkal, palsternacka. Jag introducerade en nya gronsak at gangen och gav samma i 3 dagar. Nar han fatt smaka alla dessa sa blandade jag 3 och gav. Frukt: apple, paron, parsiko mos. Sen blabar, hallon, jordgubbar, banan, melon. Vid 6 manader sa borjade jag med protein kyckling, not och flaskkott. Han ater nu 3 mal om dagen, grot till frukost och middag och sen lunch blir protein och gronsaksratt plus fruktmos till efterratt.

• santigou

fundersam över blomkål... hur har det varit för magen?  har en känsla att dom blir lite gasiga,  samma med bönor.

• anansie

Vi gav blomkål och hon älskade det.. Hon fick det i 4 dagar och magen var som vanligt, fisarna luktade dock lite värre Flört

• Protea

Jag blandar alltid sotpotatis och jag gav tex 1/3 gronan bonor och 2/3 sotpotatis och det funkade jattebra. Blomkal gick ocksa bra fast det var det enda han inte var sa jatte fortjust i! Inga problem med magen over huvud taget.

Jag bor i England och har borjar man med baby rice sa det blev det forst sen gronsakspureer och da flyttade jag baby rice till kvallsmalet och han fick det blandat med nagra msk paron puree for att magen skulle halla igang och det har gatt jattebra!

Jag gor en sats puree och fryser i isbitsfack, ploppar ur dem sa fort de frusit och lagger i fryspasar. Sen tinar jag efter behov. Supersmidigt.

Svar på tråden när börjar ni ge eran bebis fruktpureer?? Tips på bra recept!