• Cornellia

Hunden har ändrat färg?

Satt och gosade lite med min hund i morse som varit borta på "sommarkollo" några veckor då jag har sommarjobbat. Kliar henne på magen och ser att huden är nästan svart. Den har tidigare varit ljusrosa typ. Börjar kollar nogrannare i pälsen och ser att huden är nästan svart över hela kroppen. Det ser inte ut som blåmärke eller så utan mer som att pigmentet har ändrats.

Vanligtvis har hon mycket tjock päls och man ser inte huden särskilt väl om man inte kollar, men vad jag kan minnas så har hon varit ljusrosa nästan överallt, förutom kring analen och på nosen, och i dom områdena har hon mörknat över ganska lång tid, vi har antagit att det beror på åldern (hon är 8 år). Men denna förändring känns som om den gått fort, kan inte garantera när jag verkligen tittade på hennes mage sist, men det är iaf i sommar.

Hon verkar inte på något sätt ha ont någonstans eller må dåligt, hon är vår vanliga pigga hund, så det känns inte som ett akut problem. Det enda är att hon har precis börjat löpa, men det kan väl inte ha med saken att göra?

Kan hundar bli solbrända? Jag menar, hon har varit i mina föräldrars sommarstuga en månad, och i sommar (juni) har hon fällt all sin päls så hon har inte mycket päls kvar alls som kan skydda mot solen.

Någon som varit med om liknande eller har några ideér vad det kan bero på?

BF 1/9 2011
  • Svar på tråden Hunden har ändrat färg?
  • marla333

Min hund ändrar färg på delar av sin nos. Ibland är den svart, ibland rosa. Blev chockad när jag såg det första gången. Tror de hette vitiligo, ofarligt enligt vet. Googla och se om det kan vara det din hund har?

• figurehead

MIn hund är likadan. Han är rosa i huden på undersidan av kroppen tills sommaren börjar komma. Då mörknar han rejält i huden.

Figuren luktar Hubba bubba
  • Cornellia
    marla333 skrev 2011-07-24 10:39:07 följande:
    Min hund ändrar färg på delar av sin nos. Ibland är den svart, ibland rosa. Blev chockad när jag såg det första gången. Tror de hette vitiligo, ofarligt enligt vet. Googla och se om det kan vara det din hund har?
    Fast det verkar vara omvänt, att dom tappar pigmentering, dessutom fläckvis.
    figurehead skrev 2011-07-24 10:41:44 följande:
    MIn hund är likadan. Han är rosa i huden på undersidan av kroppen tills sommaren börjar komma. Då mörknar han rejält i huden.
    Har han alltid gjort det? För det här är första gången vi ser det på vår tjej.
    BF 1/9 2011
  • figurehead
    Cornellia skrev 2011-07-24 13:25:26 följande:
    Fast det verkar vara omvänt, att dom tappar pigmentering, dessutom fläckvis.
    figurehead skrev 2011-07-24 10:41:44 följande:
    Har han alltid gjort det? För det här är första gången vi ser det på vår tjej.
    Japp, det är likadant varje år.

Han har iofs väldigt tunn och kort päls på undersidan så det syns väldigt lätt på honom.
    Figuren luktar Hubba bubba
Svar på tråden Hunden har ändrat färg?