• Deeli

Röd otäck spricka på tungan

Hej! Min dotter som är fem månader har haft lite röda märken på sin tunga som kommit och gått. Nu har hon en itterröd spricka på tungan och det ser inte alls bra ut. Detta verkar inte gå över som de andra märkena gjort. haft över en vecka nu. Jag har frågat på bvc när det bara var ett märke som inte var så rött men dom visste inte..så länge hon kunde äta så var det inga problem.Men det har blivit värre och rödare nu och jag är orolig och vill veta vad det kan vara innan det sprider sig. Hon äter som vanligt men är lite gnälligare på kvällen...dricker mkt.
    Snälla kom med förslag på vad detta kan vara! mvh diana

• Svar på tråden Röd otäck spricka på tungan
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man bör undersöka barn som har upprepade/långvariga besvär med tungan (sprickor och fläckar till exempel, som du beskriver) då det kan vara tecken på försämrat hälsotillstånd. För lite järn eller någon form vitaminbrist kan till exempel vara en orsak, bland många andra.

Hur som helst, bör du naturligtvis kontakta BVC igen för att få korrekt bedöming. Har ni inte varit på sex-månaders läkarbesöket än, är det ett ypperligt tillfälle att ta upp detta.

Mvh Christine

Svar på tråden Röd otäck spricka på tungan