• Romantik

Hur minimerar jag risken för ärr? Och kan jag få såret att läka snabbare?

Jo, nu lyckades jag för en stund sedan här på jobbet (lunch nu :P) gå in i ett plexiglashörn med låret och skrapa upp ett 3-4 cm långt sår på låret. Det är inte särskilt djupt, då strumpbyxorna var i vägen (dom höll men inte huden!!).
    Mitt lilla problem med detta blir då att jag åker utomlands om en vecka och vill ju då såklart att såret ska vara läkt så mycket som möjligt (hatar o bada med svidande sår även om jag veeeet att saltvatten hjälper till jättemkt). Finns det andra tips än att tvätta, lufta och hålla det torrt? Bra läkkött har jag så det är lugnt på den fronten =)

Min andra fråga är hur jag undviker ett ärr...för det är PRECIS nedanför kjolkanten om jag har t ex fodralklänningar och liknande (vilket jag har ofta för det är så jäkla skönt). Finns det något tips för att minimera risken för ärr? Jag är fullt medveten om att det inte kmr vara så fint den första tiden, men ja, finns det krämer eller huskurer så är jag tacksam för tips!

Det var dagens i-landsproblem det, som jag hoppas ni vill hjälpa mig med =) 

• Svar på tråden Hur minimerar jag risken för ärr? Och kan jag få såret att läka snabbare?
  • Frankofilen

Köp Leukoplast på Apoteket och tejpa över såret. Det är en tejp med zink som gör att såret läker snabbare och jämnare. Har haft det på sår själv i ansiktet och av dessa syns inte ett spår. Finns hudfärgad - bra va?

Lycka till! 

• Romantik
    Frankofilen skrev 2011-07-23 14:50:58 följande:
    Köp Leukoplast på Apoteket och tejpa över såret. Det är en tejp med zink som gör att såret läker snabbare och jämnare. Har haft det på sår själv i ansiktet och av dessa syns inte ett spår. Finns hudfärgad - bra va?

Lycka till! 
    Det låter ju toppenbra! Men tejp? På ett färskt sår eller en sårskorpa med sår under? Måste ju bara fråga, får det känns ju som om man kommer rycka upp såret varje dag när man ska tvätta det?? :S
  • och

Undvik sol på ärret under minst ett halvår. Rökning gör också att ärrbildningen kan bli kraftigare eftersom såren läker sämre då. Om såret är så långt kan det behövas tejpas, för att få ihop kanterna. Eftersom det har hänt på jobbet tycker jag att du kan knalla iväg till vårdcentralen, ifall att.

• Romantik
    och skrev 2011-07-23 15:09:31 följande:
    Undvik sol på ärret under minst ett halvår. Rökning gör också att ärrbildningen kan bli kraftigare eftersom såren läker sämre då. Om såret är så långt kan det behövas tejpas, för att få ihop kanterna. Eftersom det har hänt på jobbet tycker jag att du kan knalla iväg till vårdcentralen, ifall att.
    Rökt har jag aldrig gjort, inte ens testat, så det är lugnt =). Solen blir svårare då det är en vecka i solen som väntar, får väl smörja med högt solskydd där bara helt enkelt! 
    Nja, det är långt, men inte djupt alls. Det är liksom bara jobbigt och dumt och det kommer bli ett ärr men inte ett stort, men fler ärr än nödvändigt vill jag ju inte ha...

Vårdcentral låter väl lite väl overkill, tkr det känns som att alla springer dit hela tiden :P...kan inte skylla det på jobbet heller, speciellt inte som det är "min" (mina föräldrars) butik, hehe.

Men tack ändå =) 
  • och

Du ska se till att ha heltäckande skydd över faktiskt. Tejpa, inte använda solskydd. Det låter kanske jobbigt, men om du slipper få ett ärr kan det vara värt det. Kirurgtejp sitter bra och du behöver inte byta den varje dag heller. 

• Mamma gås

Efter min diskbråcksop. sa dom att jag skulle tejpa ärret ca ½ efteråt. oavsett om jag var i solen el inte.. Lycka till å trevlig semester :)

• och

Ja, tejpen gör att det hålls ihop tills huden har blivit stark igen. Nybildad hud är svagare, och ärret kan töja sig och bli större. Huden blir aldrig lika stark som den har varit innan skadan, men efter ett halvår är det så bra som det går att bli.

• Romantik

Alltså även om det är typ....1 max 2 mm djupt? Vi snackar inte ett djupt sår alltså, bara ett ytligt som blödde som sjutton och gör ont...

• Frankofilen
    Romantik skrev 2011-07-23 14:57:06 följande:
    Det låter ju toppenbra! Men tejp? På ett färskt sår eller en sårskorpa med sår under? Måste ju bara fråga, får det känns ju som om man kommer rycka upp såret varje dag när man ska tvätta det?? :S
    Nej, den sitter inte så hårt, just på grund av det finns en hinna av zink under. Det läker otroligt snabbt. Låt det sitta tills det trillar bort och byt sedan ut den.
Svar på tråden Hur minimerar jag risken för ärr? Och kan jag få såret att läka snabbare?