• Tessa17

Kan man bryta upp ett Gåvobrev?

Min 86 åriga sjuka far  får hjälp med allt av ett par av sina bekanta.  Jag är dotter men håller inte tätt kontakt med honom och dessutom bor jag på anra ändan av landet. Han har skrivit ett Gåvobrev och överlåtit  efter sin dött sin bostadsrätt som är värderat till 3 mln just till det paret. Kan jag som dotter söka rätt till denna bostadsrätt efter hans bortgång trots detta brevet som är underskrivet av en notarie. Tack för svaret.

• Svar på tråden Kan man bryta upp ett Gåvobrev?
  • k girl

Ingen aning, men normalt brukar en sådan gåva kunna räknas som förskott på arv i alla fall.

• skypigeon

Du som dotter är bröstarvinge! >Det innebär om du är ensamt barn att du ärver hälften av din fars tillgångar...resten kan han ge bort genom gåvobrev om han vill..men 50% är alltså ditt!!

• Ramborg

Gåvobrev som träder i kraft efter någons död är egentligen ett testamente fast med annan rubrik. Är det bara bevittnat av en person är det öppet för klander vilket innebär att det kommer att bli ogiltigt om det klandras.

Om testamentet är upprättat i laga ordning kan det klandras ifall testator tex inte var vid sina sinnens fulla bruk.

Om det inte kan bevisas, återstår för bröstarvingen att kräva jämkning av testamentet med hänsyn till laglotten.

Men det bästa vore ju om du skaffade dig lite bättre kontakt med din far så han vill att arvet skall gå till dig istället för några bekanta.

• Tessa17

Han behöver omvårdnad som jag inte kan ge  och De två tar hand om honom dygnet runt på ett villkor att han lämnar bostadsrätt till de. Vi är två syskon , betyder det att jag och min bror kunde dela på de 50 % "som vi har rätt till"

• Blablabla

Jag tycker detta par ska ha allt. Förstår inte varför du tänker på ditt arv.

• Mad as snow
    Blablabla skrev 2011-07-23 16:06:12 följande:
    Jag tycker detta par ska ha allt. Förstår inte varför du tänker på ditt arv.
    Jag tycker att det är fint när människor gör sådana värderingar av främmande människors livssituationer. Jag menar, du är ju verkligen rätt person att uttala dig om deras relation och vad TS borde och inte borde göra. Fint av dig.
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Tessa17

Jag tycker inte att de skall ha allt för att  de tar han om honom under ett års tid och han kanske lever lite till , de tar ut hans pension betalar räkningar , mat och behåller resten till sig själv och dessutom vill de ärva hans bostadsrätt. De vill ha allt för hans omvårdnad.

• Mad as snow

Det är väl klart att du ska ärva din far, vad är det för trams att ens behöva argumentera för? 

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Tessa17

Tack Mad as snow, Det var väldigt uppmuntrande, jag får nog kontakta en jurist för att få klart för saken.

Svar på tråden Kan man bryta upp ett Gåvobrev?