• Anonym

Gula fotsulor?

Jag har så länge jag kan minnas haft de fulaste fotsulorna någonsin. Även om jag filar fötterna varje dag så blir det fula förhårdader och fotsulorna blir gula. Har försökt fila mer sällan för att jag tänkte det kanske påverkade negativt om man gjorde det för ofta, det blev tusen gånger värre då. Smörjer även in varje dag.

Även om jag filar varje dag och själva förhårdnaderna blir bätte så finns det gula alltid kvar. Det ser så himla ofräsht ut. Någon sa att det var svamp, men jag googlade och såg inte att det skulle vara ett symptom på det. Har heller ingen klåda.

Någon som vet vad det beror på?

• Svar på tråden Gula fotsulor?
  • Bettiz

Jag har någongång hört/läst att man kan få gula hand-/fotsulor vid problem med sköldkörteln, men jag vet inte var jag fått det ifrån.

• Themis

Japp, på faktasidor om sköldkörtelsjukdomar står det så här:

"Patienter som lider av hypometabolism är ofta bleka med torr, grov hy - särskilt på underbenen, och tecken på myxödem är ofta märkbart/kännbart runt anklarna, på överarmarna och/eller under ögonen. Follikulär hyperkeratos kan förekomma, särskilt på överarmarna och låren, se bilder här (observera att det ska vara follikulär/follicular framför hyperkeratos) och här.

En svag orange ton i huden, särskilt handflator och fotsulor, kan förekomma, se bilder här. Om hudtonen inte är associerad med högt intag av morötter, andra orange/gula grönsaker eller kosttillskott med betakaroten, ska man överväga hypometabolism."

källa:
    www.hypo2.info/diagnostisering/hur-skiljer-jag-hypo2-fran-liknande-tillstand

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Anonym

Har faktiskt haft avvikande prover på sköldkörtel test vid ett tillfälle. Misstänktes då ha för låg ämnesomsättning men vid omtestningen var värdena normala. Ligger kanske precis på gränsen och pendlar..

• Anonym (2)

Jag fick diagnosen diabetes i mars, vet inte om jag var försent ute eller i tid, men mina stortånaglar på insidan har börjat gulna. Jag har även förlorat känseln på samma tår.... Det kan ha med svamp att göra och naglarna blir oxå gula.

Hade mycket fotsvamp och underlivs svamp förr, men sen ja slutade med allt sött och med kolhydrater, så har det försvunnit. kolla ditt blodsocker..... 

• Anonym
    Anonym (2) skrev 2011-07-23 21:08:33 följande:
    Jag fick diagnosen diabetes i mars, vet inte om jag var försent ute eller i tid, men mina stortånaglar på insidan har börjat gulna. Jag har även förlorat känseln på samma tår.... Det kan ha med svamp att göra och naglarna blir oxå gula.

Hade mycket fotsvamp och underlivs svamp förr, men sen ja slutade med allt sött och med kolhydrater, så har det försvunnit. kolla ditt blodsocker..... 
    Har ingen diabetes eller problem med blodsockert.
Svar på tråden Gula fotsulor?