• Tulpanblomman

Renovera gamla möbler, rädd för insekter

Hej,

ni som renoverar gamla möbler inköpta på loppis, hur kan man se att möblerna inte är insektsangripna? (husbock, träbaggar, maskar och annat snusk) om det finns små hål i trät i skåp och annat betyder det per automatik att man ska låta bli att köpa eller kan man det ändå och kanske rengöra med något så att eventuella insekter dör?

Tacksam för svar då jag vill köpa något gammalt skåp och renovera. 

• Svar på tråden Renovera gamla möbler, rädd för insekter
  • Diablo

Jag har köpt mycket möbler på loppis och auktion och bara fått tag på ett bord med husbock. Om man tycker att det är ekonomiskt försvarsbart så kan Antisimex gasa ihjäl ohyran åt dig.
    Annars så får du undersöka möblerna noggrant för att utesluta angrepp.

Har man tur behöver man inget vett!
  • MickeN1973
    Diablo skrev 2011-07-25 12:20:31 följande:

Jag har köpt mycket möbler på loppis och auktion och bara fått tag på ett bord med husbock. Om man tycker att det är ekonomiskt försvarsbart så kan Antisimex gasa ihjäl ohyran åt dig.

Kan man stänga dörrar och fönster . 
    och sedan fisa ett par gånger i rummet? 
  • Analoga
    MickeN1973 skrev 2011-07-25 12:22:22 följande:
    Kan man stänga dörrar och fönster . 
    och sedan fisa ett par gånger i rummet? 

• Tulpanblomman
    Diablo skrev 2011-07-25 12:20:31 följande:

Tack för ditt svar! Oj! hur upptäckte du det, hade du tagit hem möbeln? Sprider det sig inte? Vad är det man ska undvika för något för att utesluta angrepp? Flyghål vad mer?  
  • Diablo
    Tulpanblomman skrev 2011-07-26 16:45:30 följande:
    Tack för ditt svar! Oj! hur upptäckte du det, hade du tagit hem möbeln? Sprider det sig inte? Vad är det man ska undvika för något för att utesluta angrepp? Flyghål vad mer?  
    Jag upptäckte att det låg träspån under bordet. Skitäckligt. Förr så vet jag att man penslade med terpentin för att döda insekterna, det provade jag men det fungerade inte. Och att åka in till antisimex hade jag inte råd. Så bordet hamnade på majbrasan. För jag var rädd att det skulle infektera mina andra möbler och huset. Men ring till antisimex och fråga de är ju proffs.
    Har man tur behöver man inget vett!
  • Konvaljen

Har köpt massor av möbler på loppis och aldrig råkat ut för någon ohyra. Tror att det är väldigt ovanligt faktiskt att hitta, det viktiga är ju såklart att undersöka möbeln ordentligt.

Svar på tråden Renovera gamla möbler, rädd för insekter