• Alvi

Fyraåring som beter sig illa och inte lyssnar. Varför och vad ska vi göra? Ska få syskon, beror på det?

Vår son har precis fyllt 4 år och är en trevlig, väluppfostrad (säger andra, det är inte bara jag som mamma som säger det.... ) liten kille, som har ett mycket gott ordförråd och är i allmänhet rätt "normal-lugn".

Nu har han på kort tid blivit så "dum" och lite kaxig. Han smiskas i rumpan eller knuffas bakifrån trots att vi VARJE gång säger till honom. Ibland bestraffas han, till exempel med att han får gå ut och vara i ett annat rum.

Han är mer "speedad" och vild på något vis och beter sig i allmänhet "jobbigt". Dock är detta långt ifrån alltid, vi var på IKEA i flera timmar och han var til 95 %  trevlig och lugn, men eftersom han ALLTID har varit bara trevlig och lugn är detta en sådan skillnad.

Han ska få ett lillasyskon snart, beräknat om 2 veckor, kan detta vara något som påverkar? Kan det påverka att vi har haft semester i 3 veckor?

Det är JÄTTEFRUSTRERANDE att nästan från en dag till en annan ha en unge som inte lyssnar och inte bryr sig om att man blir arg!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Fyraåring som beter sig illa och inte lyssnar. Varför och vad ska vi göra? Ska få syskon, beror på det?
  • Flickan och kråkan

4-års"trotsen"? Hörde på andra vägar att de ska stå mycket om just 4-åringar i Trotsboken av Malin Alvén och Kristina Hofsten. Min äldsta är bara 3½ än .

• Esmiso

jodu....känner igen det. Dock har vår son haft det snart ett år... Han fyllde nyss 4.
    Han har under senaste året hastigt mist sin morfar och blivit storebror, så visst har det hänt mycket också. Men jag tar gärna emot råd också ang trots om nån har det!!

• sok

Min dotter hade en jobbog period vid drygt 4 års ålder. Nästan 4,5. Hon sppttae på golvet, smällde i dörrar, var hel jobbigt! Lånade båken "fem gånger mer kärlek" på biblo, och rekomenderar den!!!! Den handlade mkt om att ge ännu mer kärlek och uppmärlsanhet, men ingen uppmärksamhet på det dåliga beteendet men på det bra. Inga bestraffningar, utan ist vända det så det blir belöningar. Och hon fick "uppdrag" som hon skulle klara av och då fick hon klistermärken att klistra på ett papper. Kortfattat.

• Aaalexandra

Det beror säkert på att han skall bli storebror, förändringar kan skapa en tillfällig "otrygghet" hos barn. Vad har ni gjort på semstern? Är han uttråkad? Träffat andra barn? Även när det nya barnet är fött kan storebror regressera och bli "mindre". Kanske börja kissa i byxorna, vilja bli matad eller extra "klängig". Att straffa honom med att han får gå ut tycker jag inte att ni ska göra, utan istället finnas där för honom när han är arg och bekräfta hans känsla. -Jag ser att du är arg nu för att .... men jag vill ändå inte att du slår mig för då får jag ont. Backa istället om han försöker slåss men visa att ni endå finns kvar för honom.  Om ni vill gå iväg med honom kan en vuxen följa med och sitta med honom. Om man skickar iväg ett argt barn själv med sin ilska kan detta bli ett avvisande och barnet kan uppfatta detta som att det inte är okej att vara arg, vilket det så klart är. Försök även visa andra sätt som man kan hantera ilska på, genom att sträcka fram handen och säga stopp, eller att han verbalt kan säga till er att nu är jag arg. Det är vid förändringar som barn behöver extra trygga och stabila vuxna.

För att få ett barn att lyssna tycker jag att det är viktig att berömma när barnet uppför sig så som man vill exempelvis säga; Vad glad jag blir när du gör ..... och om barnet inte lyssnar är det viktigt att inte skrika eller ge för mycket negativ uppmärksamhet, det krävs många fler beröm för att väga upp kritik. Ge heller inga straff utan ge konsekvenser som är kopplade till det som barnet har gjort, så att barnet själv kan förstå kopplingen, exempelvis om barnet häller ut mjölk på golvet är en rimlig konsekvens att barnet även får torka upp efter sig, alla andra "straff" är bara onödiga och svårt för barn att koppla.

Hoppas att det löser sig för dig, förstår att det är väldigt frustrerande med ett barn som inte lyssnar och framförallt energi krävande, men försök behålla ditt lugn det tjänar du på i slutändan.

Lycka till!

• Aaalexandra
    sok skrev 2011-07-24 07:46:36 följande:
    Min dotter hade en jobbog period vid drygt 4 års ålder. Nästan 4,5. Hon sppttae på golvet, smällde i dörrar, var hel jobbigt! Lånade båken "fem gånger mer kärlek" på biblo, och rekomenderar den!!!! Den handlade mkt om att ge ännu mer kärlek och uppmärlsanhet, men ingen uppmärksamhet på det dåliga beteendet men på det bra. Inga bestraffningar, utan ist vända det så det blir belöningar. Och hon fick "uppdrag" som hon skulle klara av och då fick hon klistermärken att klistra på ett papper. Kortfattat.
  • Sparven79

Känner igen mig i det du skriver, har en tjej som precis har fyllt fem och ska bli storasyster om ca två veckor. Hon är som din kille, bra ordförråd och snäll och go.

Vi hade en period runt fyra där hon var otroligt bråkig men sen gick det över men tyvärr har den kommit tillbaka i och med att syskonet ska komma snart. Hon har väldigt mycket frågor om framtiden och har svårt med denna väntan tills bebisen kommer. Fustration blandat men förtvivlan att inte bebisen kommer och det visar hon genom att bråka om de mest löjliga sakerna på oss. Hon har oxå varit hemma med mig senaste månaden och jag tror att det spelar in.
    Jag kan också rekomemdera "5 gånger mer kärlek" en väldigt bra bok med bra tips.

Tycker att Aaalexandra har bra tips och råd, jag vet att det är svårt, men försök att behålla lugnet när ni bråkar så kanske det löser sig utan att helvetet brakar lös.

Svar på tråden Fyraåring som beter sig illa och inte lyssnar. Varför och vad ska vi göra? Ska få syskon, beror på det?