• soff81

Vit på tungan, blåsa... Svamp?

Min två åring gråter när han äter. Han har en vit beläggning på tungsn och en blåsa på sidan av tungan. Och han har dålig andedräkt, antar att det är svamp. Vad kan man göra för att lindra det.. Nu är vi inne på tredje dagen då han knappt äter och dricker för det gör så ont...

• Svar på tråden Vit på tungan, blåsa... Svamp?
  • Spiro

Gå till vc så kan de skriva ut mycostatin (=medel mot svamp). Att pensla med vichyvatten kan lindra lite.

• Mela78
    Spiro skrev 2011-07-23 20:35:14 följande:
    Gå till vc så kan de skriva ut mycostatin (=medel mot svamp). Att pensla med vichyvatten kan lindra lite.
    Håller med.
    Det måste vara just Vichyvatten också, andra mineralvatten innehåller inte samma sak och ger därmed inte samma lindring. 
  • soff81

Ramlösa funkar inte alltså?

• Spiro
    soff81 skrev 2011-07-23 20:54:20 följande:
    Ramlösa funkar inte alltså?
    Nej, tyvärr inte!
  • Tillalamm

Låter som svamp! Det går att blanda egen lösning med bikarbonat och vatten som han kan skölja munnen med (inte svälja). Kommer inte ihåg måtten men det borde gå att hitta om du googlar.

• Dimitra

Vichyvatten innehåller bikarbonat, något som de andra mineralvattnen inte gör.

Du kan blanda hemma genom att lösa upp 1/2 tsk bikarbonat i 1 dl vatten så slipper du söka igenom affärerna

The Dimitra universe.
  • Spiro
    Dimitra skrev 2011-07-23 20:58:15 följande:
    Vichyvatten innehåller bikarbonat, något som de andra mineralvattnen inte gör.

Du kan blanda hemma genom att lösa upp 1/2 tsk bikarbonat i 1 dl vatten så slipper du söka igenom affärerna
    Aha, då lärde jag mig något nytt också! *(försöker) lagra i minnet*
  • soff81

Tror inte att han fixar att skölja utan att svälja... Kan man pensla det istället för vichyvatten?

• Dimitra
    soff81 skrev 2011-07-23 21:02:38 följande:
    Tror inte att han fixar att skölja utan att svälja... Kan man pensla det istället för vichyvatten?
    Ja, pensla du
    The Dimitra universe.
  • Tillalamm
    soff81 skrev 2011-07-23 21:02:38 följande:
    Absolut! Vi penslar med en bomullspinne när plutten har svamp.
Svar på tråden Vit på tungan, blåsa... Svamp?