• Anonym (...)

hjälp när anhörig han agressionutbrott. ev borderline. obs långt

min syster, som snart är 35, har i alla år haft problem med att hon fått agressionsutbrott. vi närmast i familjen kan känna av om det är dags, för säger man det minsta emot vid dessa perioder så kan man få ett hat utbrott. sen har hon perioder då hon är världens gulligaste och hon är även inteligent och har studerat många år på högskolan och jobbar utan problem inom sjukvården.

när min syster får dessa utbrott så lägger hon sig själv i offerläge och det är mycket synd om henne så därför har hon rätt att få dessa utbrott. när dessa sker så ändras hennes ögon och blir helt svarta. min mamma, som oftast får ta dessa utbrott och skuld av min syster, har pratat många ggr med henne efter dessa att hon måste söka hjälp. det verkar just då gå in hos henne och efter en sån här urladning så är hon lugn en period tills nästa gång. och då säger hon att vi vill att hon ska in på psyket så de kan droga ner henne m.m.. hon har även på senare tid börjar putta min mor och nypa henne i raseri. hon hotar även med att ta livet av sig.

mycket svårt att förklara allt när man skriver.. men vi har efterforskat på nätet och borderline stämmer oerhörtväl. nu är frågan hur man ska göra. min syster har inte insikt i att hennes beteende är helt sjukt, utan hon ger alla andra skulden och bygger upp en egen verklighet som gör att det är ok att beete sig som besatt. om man tänker en alkoholist kn bara bli botad när han själv inser att han har problem.. om ni förstår hur jag menar. när hon nu hotar med självmord så vågar ej min mor ringa psykakuten eller något liknande om hon sedan går vägen med detta.

skulle gärna vilja komma i kontakt med folk som har liknande efrfarenhet om råd. råd om ev anonym tellinje man kan ringa eller något sådant.

• Svar på tråden hjälp när anhörig han agressionutbrott. ev borderline. obs långt
  • Anonym (oj)

hon måste medicineras och få hjälp NU! Behöver inte bara vara borderline utan bioplär med, har ni något akut team ni kan ringa nästa gång hon blir våldsam eller hotar? i stockolm finns iaf ett psykakut team man som anhörig kan ringa, då åker dom hem till personen det rör direkt och personen får då samtal och ev lugnande och en bedömmning av ssk för ev inläggning.,men det är bara tillfällig hjälp då hon måste själv söka hjälp annars för hon är ju över 18.

• Bella73

Det stämmer absolut inte in på hur jag är!
    Har borderline.
    Ser aldrig någonsin mig själv som ett offer, tvärtom.
    Ger aldrig någon annan skulden för något, riktar allt mot mig själv istället.
    Har dessutom väldigt svårt för att bli arg på andra.

Det är en lång utredning för att se om någon har borderline. Sök hjälp av proffessionellt folk istället, för att se vad de kan göra för att hjälpa henne.
    Lycka till!

• Anonym (oj)
    Bella73 skrev 2011-07-23 21:04:52 följande:
    Har borderline.

Det är en lång utredning för att se om någon har borderline. Sök hjälp av proffessionellt folk istället, för att se vad de kan göra för att hjälpa henne.
    Lycka till!
    men borderline skiljer säg starkt i sin karaktär... man kan inte gå på hur man själv är i den diagnosen för att utesluta att en annan har den, själv vet jag en som är exakt som ts syster och nyligen fått diagnos borderline och ja utredningen tog 3år.
  • Anonym (min sambo)

Åh, hela din beskrivning stämmer så bra in på min sambo... Han har inte heller själv någon insikt i sina problem, men de går främst ut över mig och vårat barn.

Till slut lyckades jag få honom till att gå till läkare (och han tar nu medicin mot depression), men sedan är det ett antal månaders väntetid till att komma till psykolog. Jag antar och hoppas att psykologen sedan gör en utredning, för OM han har Borderline behöver han mera hjälp och behandling. Tyvärr kan vi tills dess bara vänta och se... Blir läget för akut har jag dock lovat mig själv att kontakta polis och/eller psykakuten, eller att "bara" lämna honom (inte det lättaste, tyvärr).

Jag kan nog inte hjälpa dig mer än att berätta att ni inte är ensamma om att ha liknande problem. Försök få din syster till en läkare under den period som hon är lugn, men se också om hon låter dig eller din mamma följa med för att hjälpa till att beskriva just er problematik.

Jag lägger denna tråd bland mina favoriter om du vill diskutera mera. Då jag själv är i en liknande situation pratar jag gärna mera.

• Smulu

Handlar inte borderline om någon slags gränslöshet och kan då inteden gränslösheten yttra sig både inåt och utåt och att det då alltså både kan bli "allt är mitt fel" lika väl som "allt är alla andras fel" beroende på ?! En tanke bara.  Att den med borderline är gränslös antingen innåt eller utåt, kanske det t o m är så att samma person kan vara båda varianterna?  Bara lite funderingar från min sida. // 
    Ts, prata med någon som är duktig på psykiska sjukdomar, jag tror du får bäst hjälp där. 

• Anonym (psyk)
    Anonym (oj) skrev 2011-07-23 21:07:48 följande:
    men borderline skiljer säg starkt i sin karaktär... man kan inte gå på hur man själv är i den diagnosen för att utesluta att en annan har den, själv vet jag en som är exakt som ts syster och nyligen fått diagnos borderline och ja utredningen tog 3år.
    Lite typiskt FL syndrom "jag har doagnosen så jag kan tala för alla"

BTW oavsett vad TS syster har så är det viktigt att hon söker proffesionell hjälp...
  • Anonym (oj)
    Anonym (psyk) skrev 2011-07-23 21:29:03 följande:
    Lite typiskt FL syndrom "jag har doagnosen så jag kan tala för alla"

BTW oavsett vad TS syster har så är det viktigt att hon söker proffesionell hjälp...
    mmm jag jobbar själv på öppna psykiatriskmottagning
  • Anonym (psyk)
    Anonym (oj) skrev 2011-07-23 21:36:41 följande:
    mmm jag jobbar själv på öppna psykiatriskmottagning
    =)

Jobbar också inom psykiatrin, träffat en del Borderlinepatienter, de har (säkert hör och häpna för vissa) varit olika allihopa.
  • Anonym (oj)
    Anonym (psyk) skrev 2011-07-23 21:41:39 följande:
    =)

Jobbar också inom psykiatrin, träffat en del Borderlinepatienter, de har (säkert hör och häpna för vissa) varit olika allihopa.
    ja alla är ju indivder trotts diagnos... borderline är ingen personlighet
  • Anonym (psyk)
    Anonym (oj) skrev 2011-07-23 21:46:51 följande:
    ja alla är ju indivder trotts diagnos... borderline är ingen personlighet
    Visst är det så...synd bara att de flesta diagnoser ses som så enkelspåriga, Borderlinekvinnor är hysteriska, de med ADHD bara springer runt runt och har det stökigt hemma, Aspergare är osociala, Psykopater är livsfarliga och otrevliga och de med Schizofreni hör röster som säger "döda döda"...för att hårdra det.
  • Bella73

Självklart är vi olika precis som alla andra .
    Men för mig är det du beskrivit inga typiska kriterier för en med BPS.
    Inte heller för de personer med BPS som jag känner genom min terapi.
    Jag går på DBT och det har hjälp mig otroligt mycket, såpass att min psykolog nu säger att jag förmodligen inte har borderline längre. Det är alltså ingen sjukdom utan ett tillstånd.

• Anonym (oj)
    Bella73 skrev 2011-07-23 21:53:23 följande:
    Jag går på DBT och det har hjälp mig otroligt mycket, såpass att min psykolog nu säger att jag förmodligen inte har borderline längre. Det är alltså ingen sjukdom utan ett tillstånd.
    va skönt
  • DarkLink
    Bella73 skrev 2011-07-23 21:04:52 följande:
    Har borderline.

Lycka till!

Ett av kriterierna för borderline är väl (fritt ur mitt minne) att man pendlar mellan dyrkan och totalt nedvärderande av samma person. Man behöver inte ha alla kriterier för att få borderlinediagnosen, det är ju det som gör att två personer med borderline kan bete sig väldigt olika.
  • DarkLink
    Bella73 skrev 2011-07-23 21:53:23 följande:

Härligt, vilka framsteg. Grattis! Jag har haft ett förhållande med en (troligen) borderline, så jag har på nära håll sett vilken enorm smärta som kan rymmas i den diagnosen. DBT är det terapin som är speciellt inriktad för borderline? Vill du berätta lite vad du tycker om den? (om du vill).
  • Anonym (...)

min syster gick hos en kurator på VC för något år sedan, för att hon mådde dåligt... hon fick antidep medicin och så lugn som han var då har hon aldrig varit. saken e den att hon berättade ej för kuratorn om utbrotten utan för min syster tycker hon att hon har rätt att betee sig så och ser problem hos sin man, mannens familj, sin uppväxt osv... enl min syster tyckte då kuratorn tillslut, efter samråd med dr, att hon kunde sluta med detta då det inte var hon som hade problem och att hon mådde bättre...

när vi nämnt för henne att hon nog borde söka hjälp, så blir hon arg och tycker att vi är elaka och säger att hon är psykiskt sjuk..

min syster och hennes man har egentligen inte ett friskt förhållande, för när min syster mår bra då är han med på den banan... han är dessutom mycket dominant och har trauman med sig från uppväxten som gör att han är komplicerad. jag vet inte hur många ggr de bråkar och hon slår så man tror att de ska skiljas...

men det jag inte förstår är hur man ska få en som ej förstår sina problem, utan tycker hon har rätt at betee sig så, tt söka hjälp.

min mamma börjar bli äldre och orkar inte riktigt.. vi har pratat om att det skulle vara bra att ringa psykakuten när hon får utbrott.. men min mamma säger att hon skulle aldrig förlåta sig själv om hon ringer dit och sedan kommer min syster ta livet av sig för att hon känner sig krängt...

både jag och min mamma jobbar inom sjukvården där vi bor och känner mcyekt folk inom psykiatrin/kuratorer, men man vill inte blanda in "bekanta" i sin egen familj. vi vet hur tystnadsplikten kan vara ibland mellan kollegor.

• Anonym (min sambo)

Om din syster är gift kanske det är hennes man som kan hjälpa henne mera, främst med att söka hjälp (kanske även med din hjälp så klart).

Jag satte ett ultimatum till min sambo, antingen skulle han gå med på att söka hjälp eller också var vårat förhållande i princip slut (jag tänkte inte ta hans agressionsutbrott längre). Han gick efter ett tag med på att söka hjälp, men det har tagit ett bra tag innan han hamnade rätt i "systemet".

Har din syster och hennes man barn? Det har vi, och nu har jag gjort klart för min sambo att barnen kommer först, jag kan inte acceptera några vredesutbrott inför dem eller mot dem. Då lämnar jag honom direkt, och han vet att jag menar allvar. fast jag fortfarande älskar honom så får det inte påverka våra barn.

Självklart hoppas jag att han får en diagnos och bättre behandling nu när han skall träffa en psykolog, men om han inte får fram allt till psykologen kommer jag återigen "lägga mig i". Tyvärr funkar ju främst psykvården så att man måste ligga på för att få rätt hjälp, och det blir nästan alltid den anhöriges uppgift. Jag vet att alla inom vården har sekretess, men det hindrar inte mig från att kontakta läkare/psykolog/sköterska och berätta vad jag ser och upplever hos min sambo. De bryter ingen sekretess genom att bara lyssna på mig.

• Anonym

Har själv boderline och vet att alla som har boderline är olika..
    så här är *min* boderline....  jag agera inte aggresivt så folk ser det..har inte jättelätt att bli aggresiv utriktad mot andra..Det har väl endast hänt ett fåtal ggr innan jag började medicineras..
    Jo jag har lätt att hata folk innan jag lär känna dom och har väldigt svårt att bryta såna känslor-
    jag tycker inte synd om mig själv utan har hat till mig själv .ser ner på mig själv,..ibland händer det att jag skyller på andra vid vissa händelse som blivit fel.då har jag bestämt mig att det är hon/hans fel och inte mitt och  om jag blir överbevisad eller tillslut förstår att det är mitt fel så får jag ett fruktansvärt hat mot mig själv och riktig ångerst..
    Tack vare min medicin  så *tänder* jag inte till lika snabbt och ibland inte alls-Har blivit ,mycket lugnare som person och har inte tid att tänka på mitt mitt utseende som jag har haft sånt hat till innan..men visst ibland  kommer ångerst.och pannikattacker tillbaka men mår mycket bättre av mirtazapin som jag  medicineras .

Svar på tråden hjälp när anhörig han agressionutbrott. ev borderline. obs långt