• Jinx2

Så ledsen, är min son autistisk?

Jag har alltid märkt att sonen verkat annorlunda jmf med andra barn. Han har alltid svårt med ögonkontakt och alltid leker själv, verkar inte bry sig om andra barn. Om de frågar honom något eller försöker initiera en lek låtsats han helt enklelt att de inte finns. Han är sen i sin talutveckling, och nu har dagis berättat för oss att dom anser att hans utveckling är onormal för sin ålder.
    Vi har också haft mycket frågor om detta under hans uppväxt, men BVC har hela tiden sagt att barn utveclas i olika takt och att han faller inom normalspannet. Efter kraftig påtryckning från oss fick vi komma till en barnpsykolog som nu har remitterat oss vidare till ett "speciallistteam" (som jag sedan har förstått arbetar med autistiska barn), Detta måste ju betyda att det ligger något i vår oro, men herregud, det känns så hemskt!
    Har försökt läsa om autism på nätet, men blir helt förvirrad, främst hur vi ska kunna hjälpa honom..... Det verkar finns så mycket att lära sig, hur ska jag veta att vi gör rätt, tänk om vi skadar honom ytterligare.......
    Mitt hjärta blöder, det var ju inte så här det skulle vara att vara mamma......

• Svar på tråden Så ledsen, är min son autistisk?
  • Lufsan

hej jag förstår att det är jobbigt om ditt barn skulle få den diagnosen. Men desto tidigare detso bättre. Det finns massor de kan göra för autistiska barn. 
    Min vän har ett autistiskt barn, fick diagnosen runt 4 års ålder och jag måste säga det har hjälpt alla väldigt mycket. Hon har lärt sig mer om sitt barn och de har fått massor av hjälp från special skolan barnet nu går på.

Av det du berättar stämmer allt in på min väns barn. Men det betyder ju inte att det behöver vara så.

Lycka Till! 

En dag i sänder.
  • awb

Befinner oss i exakt samma sits som du, Jinx2, förutom att vår son har två äldre syskon med autism/adhd resp as/add/språkstörning. Ni förstör inte er son så länge ni är kärleksfulla föräldrar som vill hans bästa. Vara medveten om sitt barns svårigheter är ett bra steg på väg, när sen utredningen är gjord och er son ev får autismdiagnos så får ni hjälp via hab. Ni verkar ha ett bra och uppmärksamt dagis, det ska ni vara glada för :). Förstår att ni tycker detta är jobbigt och det kanske tar ett tag för er att greppa, lycka till med utredningen! :)

• Jinx2

Tack för snälla svar!
    Känns så skönt att läsa att det faktiskt finns hjälp att få, själv känner jag mig så förvirrad och otillräcklig, vet ju ingenting om autism egentligen. Försöker läsa på nätet, men mycket känns så ogreppbart och motsägelsefullt. Förhoppningsvis kan ju utredningen ge oss svar och senare råd och stöd, men det känns som om jag vill göra något NU, jag tycker hans humör och utbrott blir värre och värre och tänker att vi kanske gör något fel som framkallar detta?
    Jag älskar honom mer än livet själv, men blir samtidigt så ledsen när jag ser hur annorlunda han är jämfört med andra barn.....

• Mrs Mountain

Hej!

Jag har en son som är 9 år och för drygt 2 månader sedan fick jag reda på att han har Autismspektrumstörning och Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning (ADHD)

Jag fick så många aha när jag fick reda på diagnoserna! Ända sedan han var liten har vi haft bekymmer med honom. Saker som jag nu förstår att det inte var jag som gjorde fel.
    När han var ca: 3 år försökte omgivningen tala om för mig att det var något med honom så blev jag jättearg och avfärdade allt dom sa. Idag önskar jag att jag lyssnat på dom. Då hade han kunnat få den hjälp han behöver i skolan. Nu har han i princip missat de tre första åren i skolan och ligger väldigt långt bak.

Nu till hösten när han börjar i fyran så ska han få presonlig assistent som ska hjälpa honom med allt som en vanlig 9- åring gör utan att tänka på.....
    Plus att vi ska prova att medicinera honom så han kan sova på kvällen och kunna koncentrera sig bättre i skolan. Och slippa känna minsta motgång som ett STORT nederlag. Hoppas verkligen att detta funkar för honom.

Håller med dig om att ens hjärta blöder och att det är ju inte så här det ska vara att vara mamma men...... det är ju just var det är..... hårt att vara mamma.... :o( Men vi älskar ju våra barn oavsett och gör allt för dom! :o)

Det kommer att ordna sig för din son. Han behöver kanske lite extra hjälp men det kommer bli bra! Hur vi än försöker så går det ju inte ändra på våra barn.... Det har jag definitivt märkt... ;o) Sanningen är att jag vill inte ändra min son. Inte det minsta. Men det tar tid att som mamma acceptera att ens barn inte är som alla andra. Min son har tom. sagt själv "mamma, jag är inte som andra". Det sved i mitt hjärta vill jag lova!

Men jag säger det igen. Det kommer att bli bra. Det är jättebra att ni får svar så pass tidigt. Det önskar jag att jag hade fått...

Lycka till!

Kraaaaam till dig och din underbara son!

• Falangist

Det absulut hemskaste; det är tiden då man misstänker att det är nåt som inte stämmer. Eller rättare sagt, tiden då man kastas mellan hopp och förtvivlan. (Kl 14. 10 vid köksbordet är man övertygad om att det "är något" och ångesten suger i maggropen, klockan 17.30 i badrummet kan man plötsligt tänka att det nog alls inte är något, utan man har snarare bara begåvats med ett "svårt" barn...)
    Alla tankar, alla sena kvällar när man ligger vaken i sängen med oron malande, fy katten vad det tär på en!

Åtminstone var det så för mig. Min oro fanns ständigt runt hörnet, jag googlade fram motsägelsefull information, mottog välmenande men helt missriktade råd från vänner och bekanta, skuldbelade mig själv för att vara en usel förälder, oroade mig ytterligare lite till, malde mina tankar om och om igen med min sambo, som visste eller kunde lika lite som jag.

En annan period som var tung var strax efter att vår son verkligen fått sin diagnos, som blev adhd i kombinerad variant. Även om det var oändligt skönt att möta personal som trodde på mig, som såg de svårigheter jag beskrev och som kunde ge mig mer kunskap, var det så ensamt och ledsamt att veta att nu var det slut på drömmarna om ett "normalt" barn, nu fick jag sluta hoppas på att han skulle mogna till sig.

Istället fylldes huvudet av oro inför hans framtid, hur vi skulle kunna hjälpa honom, över hans skolgång, över möjligheten att han alls skulle kunna yrkesarbeta, ja kort sagt över allt som var möjligt att oroa sig för.
    Och all spänning jag burit inom mig under flera år förlöstes i gråtattacker om nätterna, medan jag hela dagarna vandrade omkring som en zombie och stirrade på omvärlden som levde sina liv som om inget hänt. Jag stirrade på mig själv i spegeln och såg en HANDIKAPPMAMMA.

Men nu, några månader efter diagnosbeskedet, har tillvaron lugnat ned sig. Jag är den jag alltid varit, min son är den han alltid varit. Skillnaden nu är att vi förstår honom bättre och att vi kan försvara honom bättre mot människors åsikter om honom.

Men nej, inte var det så här det skulle bli att vara mamma - jag förstår dig så väl i den tanken. Jag tänker samma. Fortfarande kan det komma stråk av sorg vid den tanken. Men samtidigt har min son bättre hjälp idag och han har medicin. Därmed mår han bättre och hela familjen med honom.

Jag vet att det nästan är omöjligt att ta ett steg i taget när man är i din situation, så jag ska inte råda dig till det. Men jag tror ändå jag kan lova dig att om det nu skulle bli en diagnos på er son så kommer det leda till något bättre för er. Diagnosen ger faktiskt en bättre framtid med mer rimliga levnadsvillkor både för barnet och för er.

• Jinx2

Tack snälla för alla uppmuntrande ord, ni beskriver det jag känner så väl, men själv har jag så svårt att sortera mina tankar ens för mig själv.
    Det ger hopp att läsa era historier, tack för att ni delat med er och skrivit. Samtidigt känns det jobbigt, känner ju själv att jag fortfarande stretar emot och inte vill acceptera verkligheten, önskar så starkt att vi bara kunde vara en "normal" familj.
    Jag ska försöka ta en dag i taget, oavsett vad som händer i framtiden är han ju MIN älskade son, någon jag drömt om och längtat efter under så lång tid!

• kikkiiii

Förstår att det känns jobbigt, man förväntar sig dumt nog att få ett friskt och normalutvecklat barn, det gjorde jag också. Men min son har förmodligen autism, och en till diagnos eftersom han ej utvecklas som "normala" barn motorisk heller. Går inte än trots han är 2 år nu, och pratar inte, säger "mama" det är väll det ända.Vi får jättebra hjälp från HAB, extra resurs på dagis, vi har inte fått någon fastställd diagnos, men för ett halvår sen så min sons läkare att han trodde det rörde sig om autism, vill bara få det fastställt nu, hoppas det kommer någon vart i höst. Även om det känns jobbigt att få det svart på vitt, så vill jag veta hur det är , och i och med det veta hur vi ska göra för att allt ska bli så bra som möjligt. Har läst om flera olika metoder, hoppas verkligen vi kommer klara av detta. Det kommer bli krävande, men förmodligen gör det en starkare som person också. Man får tänka att det kunde varit värre..

• pluppfamiljen

Det kan ju lika gärna vara en enklare form tex ADHD men om du vill så kontakta förening autism de vet mycket och kan hjälpa dig att komma vidare. 

Blivande 6 barns mamma
  • pcalma

*kramar om*
    Jag vet också hur det känns! Jag har 4 barn och båda flickorna har autism o yngsta sonen adhd o utreds nu för autism. Han är 5 år!

Mitt råd till dig är att lyssna till dina egna behov!! Det är olika hur man bearbetar. För mig har det varit/och är att älta och älta. Det gör jag här o på andra forum. Ingen annan förstår mig!
    Jag läser också allt jag kommer över i informationsväg när det gäller autism. Både fakta och olika strategier!

Finns här en länk i behandlingstråd autism. Kan tyvärr inte länka från mobilen, men sök på den så hittar du den säkert.

I autismtråden finns det flera duktiga o vänliga själar! Välkommen dit!!!

• Jinx2

Åter igen, tack för alla snälla och uppmuntrande ord! Det betyder så mycket att läsa det ni skriver, känner inte att jag har någon att prata med om det här (förutom pappan då), och vi har ältat det fram och tillbaka 1000ggr.... Våra släktingar tar inte situationen på allvar (läkarna överdriver, han är bara lite sen, ni är för slappa i er uppfostran....) Att andra tar sig tid och ork att skriva gör mig varm i hjärtat och mycket tacksam!

• Jinx2

Jag läste min gamla tråd med vemod och alla de gamla känslorna av sorg kommer tillbaka. Sonen fick diagnosen autism vid årsskiftet, och hjälp, vad ledsen jag har varit. Nu har vi fått erbjudande om något som heter ibt, tydligen ska det vara någon träningsmetod för autistiska barn? Finns det någon som har erfarenhet av detta?

• TvåTrollungar

Hur gammalt är dit barn? Vi väntar på en eventuell diagnos för vår dotter och skall också få IBT om hon får diagnos och att hon får den i "tid". Hon är 3.5

• Boel1

Vi har tränat med IBT, man tränar helt enkelt saker som ögonkontakt, titta var man pekar o.s.v. Och man ger belöning av något slag när barnet lyckas, i vårt fall små bitar strössel, eller chokladbitar.
     Låter kanske konstigt, men det har gett väldigt bra resultat. Och IBT är mycket mer än det jag kort har beskrivit, googla på nätet så hittar du säkert något! Eller sök "autismtråden" här på familjeliv, där det finns många som kan svara.
     Vi fick diagnos på vår son när han var ca 3,5 år, och med bra hjälp av dagis och intensiv träning så har han kommit långt.
     Han har fortfarande språksvårigheter och lite svårigheter med det sociala, men han har en bra assistent och klarar sig bra i skolan.
     Det är bra ju tidigare man upptäcker det och får hjälp, även om det är tungt att ha ett barn med den diagnosen!

• Jinx2

Tack för tips, ska kolla i autismtråden! Sonen är 3,5 år.

• Ronjami

Känner igen mig i vad ni skriver. Första åren då man känner på sig att det är något fel men inte vet säkert är värst. Släktningar verkar i allmänhet tycka att man överdriver och inbillar sig och vänner försöker hela tiden förminska alla problem med att säga "Jamen, det gjorde min son också.."etc etc.
    Det är både lättare och svårare när dom blir äldre för då märks diagnosen tydligare och man kan få rätt hjälp samtidigt som det då först blir uppenbart att ens barn är annorlunda.
    Jag tror man lär sig att leva med det fast jag hoppas fortfarande på att mitt barn blir en av dom där högfungerande som det inte märks så mycket på..Flört

• kikkiiii

Hej på er! Hur ställer man diagnosen autism? Har en son på 3 år med utvecklingsstörnng både motorisk och kognitiv, det har pratats till och från om autism + någon annan diagnos då han ej utvecklas som han ska motoriskt. Går inte än eller kryper osv...? Man vill ju gärna ha en diagnos så fort som möjligt så man kan börja med ibt som ni pratar om, dock känns det inte som vår son är "mogen" för någonting :/ han känns bara så helt inne i det han håller på med? Han pratar ju inte alls, utan har ljud för sig och biter sig själv på handen osv :/

• Paisley
    kikkiiii skrev 2012-06-18 20:57:42 följande:
    Hej på er! Hur ställer man diagnosen autism? Har en son på 3 år med utvecklingsstörnng både motorisk och kognitiv, det har pratats till och från om autism + någon annan diagnos då han ej utvecklas som han ska motoriskt. Går inte än eller kryper osv...? Man vill ju gärna ha en diagnos så fort som möjligt så man kan börja med ibt som ni pratar om, dock känns det inte som vår son är "mogen" för någonting :/ han känns bara så helt inne i det han håller på med? Han pratar ju inte alls, utan har ljud för sig och biter sig själv på handen osv :/

Hej!

Jobbig sits det där. Om han är hela 3 år och inte varken går eller kryper, går ni inte till habiliteringen med honom? Har han inte fått göra tester som microarray (kromosomanalys) och magnetröntgen? Det verkar mycket underligt i så fall, detta måste ju kollas upp först. Vid vissa syndrom kan man ha autistiska drag utan att för den skull ha autism, självskadebeteende kan också finnas. Jag skulle gissa utan att ha sett din son och bara utifrån det du beskriver, att huvudproblemet inte är den eventuella autismen utan att det är något annat. Så omfattande motoriska problem brukar man inte ha vid enbart autism. Självklart har du rätt i att det bör kollas upp så snart som möjligt. Du måste stå på dig och be om att det görs en omfattande utredning. Prata med habiliteringen.
    Detaljerna är helheten
  • kikkiiii

Jo vi går på HAB och har gjort drygt ett år..Magnetröntgen är gjord när sonen var 1,5 år. Inga avvikelser där då, mer än en omogen hjärna sa läkaren, han kunde inte se något tydligt, han hade funderingar på att göra om den nu när han är lite äldre, men det har inte blivit något mer, och vi vill ju inte att han ska sövas igen om det inte är något som borde göras för att kunna se något. Vi har gjort ett stort kromosomtest? Då man går in i varje liten kromosom? Fick nyss svar på det då sonen hade en avvikelse på en kromosom, men som inte hade någon betydelse, och sen lämnade ju jag och pappan blodprov och man fann då sonens avvikelse hos pappan, men det här var en avvikelse som inte hade någon klinisk betydelse..Men det testet kanske inte är samma som microarray? Vi ska på HAB imorgon, ska ta med dessa frågor..

Läkarna säger att de kollat ALLT, och HAB säger inte så mkt heller, det är typ vänta och se och det är så frustrerande :( Har ansökt om assistans för sonen nu, då han verkligen behöver jättemkt stöd och hjälp för bättre förutsättningar för att kunna utvecklas, men ibland känns det som HAB inte vet vad de ska göra i vår sons fall, då det är så svårt att veta vad han kan ha för diagnos osv :(

Känns som jag själv måste vara experten och läst på mer än läkarna själva och komma med någon metod vi borde prova..För det läggs ju aldrig upp några konkreta förslag från deras sida :/

Svar på tråden Så ledsen, är min son autistisk?