• drömvärld

Får dem stänga av vatten ett och ett havt dygn?

Blir så irriterad! Sen i oktober har vattnet varit avstängt lite då och då för reparationer osv och då från tex kl 8-19 men nu ska dem stänga av måndag morgon kl 8 och ha avstängt ända till tisdag kl 16. Kommer inte vara på alls!

Blir så frustrerad, med en sjumånaders hemma så behöver vi vatten och så är jag lite ovanligt och gillar att ducha oxå

De sätter upp lappar fredag eftermiddag om att vattnet kommer vara avstängt på måndag. Dem som är borta över helgen då? Borde man inte kunna få lite längre tid på sig att se lappen?!

Frågan var egentligen bara om dem har rätt att stänga av vattnet så länge. Vi snackar HELT inte bara varmvattnet

• Svar på tråden Får dem stänga av vatten ett och ett havt dygn?
  • JsN
    Ja, de får "de"! Vilka är de som stänger av vattnet? Och vad har de gett er för information om var ni kan hämta vatten?
    JAg gissar att det kommer att finnas ett tappställe för er alldeles i närheten. Duscha måste man inte göra varje dag och i så fall så finns väl ett badhus eller någon god vän där man kan göra det.
    VAd
  • giz
    jupp om dom talar om med 2 dagars varsel om det är planerat.
    jag är så skadad av frysta vattenrör å drit sen vi bode ihus så än i dag efter 4 års lgh boende så fyller jag fortfarande upp 2 tillbringare med vatten på kvällen å ställer i kylen.
    gudnåde min omgivning om det inte finns vatten till kaffet då jag vaknar
    men troligen kommer dom ju ställa ut en vattentank som ni får hämta vatten ifrån, ring å kolla på måndag morgon.
  • JsN

Giz, olika kommuner har olika regler för hur och när det ska informeras, kolla den lokala ABVA för hur det är där du bor. Däremot måste det finnas tillgång på vatten på rimligt avstånd, olika mycket beroende på hur långt avbrottet är.

• drömvärld

Det finns inga lappar om vart man ska kunna hämta vatten, alltsom finns är en lapp om att vattnet är avstängt så länge och att värmen är avstängd hela måndagen fram till kl 19

Va dåligt att de får göra så. Alldeles för kort varsel tycker jag. Dem som stänger av vattnet är någon entreprenörfirma anställd av vår hyresvärd.

Brukar oxå ställa in vatten i kylen på kvällen men det får inte plats så mycket vatten som vi behöver under en dag.

• JsN

Ah, det är din hyresvärd som stänger av vattnet! Du får väl ringa bolaget på måndag och fråga var ni ska hämta vatten! (Gissar att de antingen redan har fixat ett tappställe på en brandpost via kommunens VA-avdelning eller att de snabbt kan göra det vid förfrågan) Så jag tror att du kommer att kunna hämta vatten på gatan utanför (alternativt i en grannfastighet, eller på affären på hörnet eller...)

• JsN

Sen tror jag drömvärld att du egentligen tycker det är bättre att de fixar problemen på riktigt istället för att det ska fortsätta småstrula under en lång tid.

• Trossens mamma

På tal om vatten minns jag då jag var 16 år å bodde med en kille i en lägenhet. å jag satt i duschen (badkar) å skulle just spola ur balsamet då vattnet stängs av? panik. då har grannen nån reparatör hos sej....men jag fick ändå panik....

• drömvärld

Klart att jag vill att stamrenoveringarna ska vara klara någon gång absolut men jag tycker det är JÄTTE trist att inte ha vatten så det räcker. Det ska räcka till mat, blöjbyten osv det blir en hel del vatten trots alls. Hade dem satt på vattnet igen låt säga kl 19 hade jag nog tagit lite lättare på det, men just att dem stänger av vattnet så länge...

Och att man ska hämta vatten, det är bara att hoppas att de finns i närheten. Gamlingarna lär ju knappast orka gå upp till tex affären och hämta vatten...

Svar på tråden Får dem stänga av vatten ett och ett havt dygn?