• mammelimam

Kan man använda takfärg som grundfärg för väggar?

Jag har hört att man kan använda takfärg även som grundfärg för väggar. Kan det stämma, har du någon erfarenhet av det kanske?! Det vore ju smidigt om det var så, då hade man inte så många hinkar att bolla med.

Tar också gärna emot tips på vilka takfärger/väggfärger som rekommenderas, och vilka som kan avrådas! 

• Svar på tråden Kan man använda takfärg som grundfärg för väggar?
  • zauzz

Vi har använt Julas vita tak/väggfärg för både innertak och som grundfärg på väggar. Funkar bra

Vi har även använt K-rautas FXA takfärg, den funkar också, men är jag föredrar nog Julas, den täcker bättre.

Båda färgerna är billiga, i alla fall på 10-litershink

Tänk på när du målar tak att det kan krävas många strykningar för att få ett bra resultat. Vi nöjde oss med tre (på tak som var målat för ca 20 år sedan), men det var väl lite. Det syns ojämnheter här och var. Önskar att vi strukit en gång till, men det hann vi inte med.

Tänk också på att rolla ut färgen jämnt, och se till att det inte blir några "rollerkanter". De syns garanterat när det torkat, och är hopplösa att måla över 

Lycka till! 

• mammelimam

Tack för ditt svar! Ska kolla på Julas färger också. Funderade på att köpa Beckers väggfärg på Bauhaus, var 20% rabatt just nu. (Först och ffrämst ska vi måla en glasveranda invändigt, har lagt upp en fråga om det också här på FL eftersom jag är osäker på om man ska måla med inomhusfärg när det är oisolerat.:-S)

• Ramborg

Ja, takfärg går att grunda med.

Jag har dåliga erfarenheter av billig färg. Precis som zauzz skriver krävs det ofta många lager och blir fula ojämnheter. När man väl gör ett projekt vill man det ska bli snyggt och dessutom är det roligare att jobba med bra grejor. Jag går alltid till en riktig färgaffär numera. Har aldrig behövt mer än två strykningar på innertak.

• mammelimam
    Ramborg skrev 2011-07-24 06:12:28 följande:
    Ja, takfärg går att grunda med.

Jag har dåliga erfarenheter av billig färg. Precis som zauzz skriver krävs det ofta många lager och blir fula ojämnheter. När man väl gör ett projekt vill man det ska bli snyggt och dessutom är det roligare att jobba med bra grejor. Jag går alltid till en riktig färgaffär numera. Har aldrig behövt mer än två strykningar på innertak.
    Ok, tack!
  • Ramborg

Kan tillägga att jag målade nyss ett rum som föra ägaren målat svart-och gulrandigt (huuu!) och behövde bara två strykningar med vitt. Inget av ränderna syns igenom, inte heller några rollerkanter.

Google Is Your Friend
Svar på tråden Kan man använda takfärg som grundfärg för väggar?