• Pappa Davve

Nytt objektiv till Samsung nx10

Min sambo fyller snart år och jag tänkte köpa ett nytt objektiv till henne. Hon fotar med en Samsung Nx10 med standardobjektivet 18-55 just nu.

- Läste lite om att alla bör ha ett fast 50mm objektiv, hur hittar jag det? Har samsung något eller kan man köpa ett annat märke? för- nackdelar?

- Ska man satsa på något annat objektiv? VIlket kompletterar det vi har? Intresset ärnog störst i att fota närbilder, och inte behöva byta objektiv en massa helst.

Jag kan ytterst lite om sånt här, snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Nytt objektiv till Samsung nx10
  • Michiyo

om det är närbilder hon gillar mest föreslår jag att skaffa ett som kan zooma in lite^^...... hhmmm jag tror jag föreslår ett  55-200/250

då kan hon få fina närbilder på fint avstånd ;)  enda problemet med dessa objektiv e att man kan inte vara för nära objektet.. 

50mm tycker jag personligen inte om som objektiv.. fyller inte mina önskningar så jag ska inte yttra mig om den biten.. 
    man kan köpa objektiv från en massa olika tillvärkare.

du behöver ett "aps-c" objektiv med nu kan ju jag detta bara på engelska med "samsung mount" men jag tror du förstår vad jag är ute efter.. fråga i affären du ska handla i. säg att det ska passa samsung nx kamera. om du handlar online så står det vilka kameror dom passar till..

fast jag rekkomenderar dig att gå in på en affär dock så det inte blir fel^^

• Pappa Davve

Tack för svaren! jag förstår vad du menar. Dock menade jag inte att hon vill fota närbilder från långt håll, utan stå nära objektet och få en fin detaljerad bild. Dock används ju kameran mest som vardaglig kamera vilket fick upp mitt intresse för ett fast 50mm objektiv. Detta skulle enligt några sidor vara bra för vardagliga foton och kanske med sämre ljus. Men för att använda kameran i vardagen då, vilket objektiv rekommenderar du då? Eller vilket objektiv bör man komplettera sitt standard 18-55 objektiv?

• inze

Det låter som att du menar att hon gillar att fota närbilder på t ex blommor/insekter eller liknande. Då brukar ett macroobjektiv vara av intresse. Tyvärr verkar det inte finnas något sådant än men verkar vara på gång till hösten. Den kameran verkar ha en egen speciell fattning till objektivet så jag vet inte om det ev kan finnas objektiv från andra tillverkare än Samsung själva som kan passa.

Macroobjektivet och andra objektiv hittar du om du klickar på Tillbehör längst till höger:
    http://www.samsung.com/se/current/campaign/nx/site/index.html?cid=se_google&gclid=CKCDks_7nKoCFUK_zAod4RTpyg

(om den långa länken fungerar).

Svar på tråden Nytt objektiv till Samsung nx10