Overall / täckbyxor och jacka....vilken ålder?
Vid vilken ålder gick era barn över till täckbyxor och jacka istället för overall på vintern?
Vid vilken ålder gick era barn över till täckbyxor och jacka istället för overall på vintern?
När han slutade med blöja vid 2 1/2 års ålder.
Den här frågan verkar vara mycket beroende på var man bor. Nere i söder hör man pm många som byter vid tre års ålder medan jag här uppe i norr ser massor av barn i tvåan som har overall (i trean brukar dock alla ha tvådelat, om det inte är skoteroveraller som man kan ha som vuxen t o m). Sedan finns såklart skolor som det blivit inne med overall/tvådelat så att de byter tidigare men här är det inget konstigt att en nioåring har overall... Jag kommer nog ha overall till i alla fall ettan, om inte barnet vill byta själv. Enklare att ta på och av för barnet och det går snabbare.
I år kommer vi köpa både och åt dottern som kommer vara 2,5 år. Overall på dagis och täckbyxor + jacka hemma.
Jag har aldrig gillat overaller så vi bytte så fort det gick att få tag i jacka/byxor i hennes storlek. När hon var 2,5 år hade hon båda delarna (men vi använde bara overallen ett fåtal gånger), men sedan hon var 3,5 år har hon bara haft tvådelat.
Vid 6 års ålder, tycker det är smidigare med overall men valde jacka och byxa när dottern började fsk klass då hon själv hellre ville ha det. Mina pojkar blir 5 i höst och de ska ha overall :)
Vi bor i skåne och jag kör med overall + tvådelat på båda barnen (5 & 3 år) i år. Overall tycker jag är suveränt - men nästa år när sonen börjar förskoleklass tror jag han bara får 2 delade set..
Min dotter ska ha två delat i år för första gången.
Hon börjar i förekoleklass nu i Augusti.
Kommer att göra samma med sonen nästa år, men i vinter när han är 5 får han ha overall ännu.
6 års åldern till förskoleklassen
overall är ett bra plagg då det inte glipar någonstans... jag tänker försöka hitta en sista overall till min dotter i år och hon blir 6 i år, nästa år blir det nog byxor och jacka
Här är det overall som gäller, dottern blir 4 år i höst. Kan nog stämma detta om norr och söder... här har de flesta overall långt upp i åldrarna (även många vuxna har ju overall på sig).