• Hillbillie

förstoppad katt?

Nån som vet hur man hjälper en katt som troligen är förstoppad?

Till saken hör att han kom hit till oss för bara några dagar sedan, efter att ha varit på rymmen i en månad! Då var han helt utsvulten och vräkte i sig allt. Andra dagen åt han normalt. Nu ligger han bara inne och vill inte äta alls. Han ställer sig i kattlådan, men det blir inget resultat. Hur kan vi hjälpa honom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-05 15:46
    Tack för era svar! Han mår bra nu...var väl bara risig i kistan efter att ha varit på rymmen så länge. Nu är han avmaskad, kastrerad, vaccinerad och öronmärkt, och börjar få lite hull mellan pälsen och skelettet....

Nu skulle följdfrågan kunna vara hur vi får de två katter vi hade innan att acceptera honom fullt ut....det går ganska bra, men ibland hoppar hankatten på honom och fräser...och vaktar ingången....Är det bara tid som krävs, eller finns det genvägar...?

• Svar på tråden förstoppad katt?
  • viseversa

Men du vet väl att en katt eller hund som inte fått mat på länge inte FÅR äta hur mycket den vill i början just för att magen kan säga stopp. Små små portioner i början för att sen långsamt öka mängden mat så att tarmarna hinner med. 

Men nu är skadan redan skedd och om jag var du så skulle ajg nog ringa en veterinär och be om råd. För han har antagligen väldigt ont och lider av att itne kunna bajsa. Vet inte om man kan ge laxerande till katter. men du MÅSTE nog prata med någon kunnig på området.  

• nemo1

Åk till vetten, man får aldrig ge en svulten katt fri tillgång på mat det kan vara livsfarligt.

• Hillbillie

Ja, alltså, det var ju uppdelat på flera måltider....men det kanske ändå blev för mycket...? Så svårt att säga nej till en katt som skriker förtvivlat...

Han har varit inne i ett par dagar, men gått ut en stund ibland och hållit sig på gården. Han verkar inte lida på nåt sätt, eller ha ont. Det kan ju tänkas att han passat på att bajsa när han varit ute, men vi tycker att han borde bli iaf lite hungrig igen snart.

Vi har kontaktat vår veterinär på nätet, men får väl ringa imorgon igen när han öppnar efter helgen. Tack för era svar.

• Hillbillie

jag har försökt känna, men han verkar inte hård alls...inte heller verkar det göra ont när jag känner där. Jag kanske bara hönsar....

• alifewithoutme
    Hillbillie skrev 2011-07-24 17:19:27 följande:
    jag har försökt känna, men han verkar inte hård alls...inte heller verkar det göra ont när jag känner där. Jag kanske bara hönsar....
    Du kan inte försöka spionera på din katt nästa gång han är ute, så kanske du kan få det merbekräftat om han gör sina behov ute eller inne! Om han inte har ont och verkar må bra så är det enligt mig ingen större fara, har sett flera förstoppade katter och nåde någon om man rörde dom på magen, de hade uppenbarligen ont!
  • Hillbillie

OK...Är det möjligt att han äter sig så mätt på möss och råttor att han inte vill ha vår burkmat bara...? Det här är en katt som nog levt hårt på sistone...

• alifewithoutme
    Hillbillie skrev 2011-07-24 17:24:19 följande:
    OK...Är det möjligt att han äter sig så mätt på möss och råttor att han inte vill ha vår burkmat bara...? Det här är en katt som nog levt hårt på sistone...
    Alla katter gillar inte burkmat/smakerna - mina katter vill inte ha fisksmak på sin mat t.ex men visst, jag tror en katt kan överleva på möss/råttor :) 
  • Hillbillie
    alifewithoutme skrev 2011-07-24 17:50:14 följande:
    Alla katter gillar inte burkmat/smakerna - mina katter vill inte ha fisksmak på sin mat t.ex men visst, jag tror en katt kan överleva på möss/råttor :) 
    OK, tack för dina råd!
  • nemo1

Är han kastrerad? Håll honom inne så att du ser hur han mår.

• Hillbillie
    nemo1 skrev 2011-07-24 18:37:39 följande:
    Är han kastrerad? Håll honom inne så att du ser hur han mår.
    Han är inte kastrerad...men vi håller på att beställa tid både för detta, vaccinering, öronmärkning etc...
  • nemo1

Men snälla, det är ju därför han drar iväg. Han har med största sannolikhet gjort en jäkla massa fler hemlösa kattungar nu. Jag kan inte begripa hur man kan låte en utekatt gå okastrerad???????????????

• Hillbillie
    nemo1 skrev 2011-07-24 19:00:26 följande:
    Men snälla, det är ju därför han drar iväg. Han har med största sannolikhet gjort en jäkla massa fler hemlösa kattungar nu. Jag kan inte begripa hur man kan låte en utekatt gå okastrerad???????????????
    Nej men det var ju inte vår katt! Han kom hem till oss för några dagar sedan och vägrade gå! Vi trodde ju först han tillhörde grannskapet, men när vi såg hur hungrig och mager han var, så drog vi slutsatsen att han varit på luffen ett tag.... Efter lite efterforskningar vet vi nu var han kom ifrån, och vi har ringt ägaren som talat om att han varit borta en hel månad, och är flera km hemifrån. Vi fick också överta honom eftersom det finns ganska många katter på gården ifråga, och vi blev förtjusta i honom (och han i oss).

Och eftersom vi vet att kastrerade katter har en tendens att sticka, så har vi tagit kontakt med veterinär för att få honom genomgången och åtgärdad.
  • nemo1

Ok, då ber jag om ursäkt. Jättebra att ni tar er an honom och kastrerar. Jag hjälper själv hemlösa och andra nödlidande katter så därav min ilskna reaktion.

• Hillbillie
    nemo1 skrev 2011-07-24 19:30:57 följande:
    Ok, då ber jag om ursäkt. Jättebra att ni tar er an honom och kastrerar. Jag hjälper själv hemlösa och andra nödlidande katter så därav min ilskna reaktion.
    No offense taken! Kan ju inte bli sur på en sann djurvän!
  • Ova

Kissar han? Det kan vara svårt att se skillnad på kiss- och bajskrystningar och om han inte kissar så är det väldigt akut.
    Om det är bajseriet som är problem så kan du blanda i matolja i hans mat eller ge ett par ml laktulos ett par ggr per dag för att smörja upp systemet. Det är även viktigt att han får i sig vatten så ge gärna burkmat.
    Risken med att vara förstoppad en längre tid är att tarmen blir utvidgad och skadad så att det blir återkommande problem.

• Hillbillie

Tack för era svar! Han mår bra nu...var väl bara risig i kistan efter att ha varit på rymmen så länge. Nu är han avmaskad, kastrerad, vaccinerad och öronmärkt, och börjar få lite hull mellan pälsen och skelettet....

Nu skulle följdfrågan kunna vara hur vi får de två katter vi hade innan att acceptera honom fullt ut....det går ganska bra, men ibland hoppar hankatten på honom och fräser...och vaktar ingången....Är det bara tid som krävs, eller finns det genvägar...?

• nemo1

Ge det lite mer tid så ska du se att det fungerar. Är dina andra katter kastrerade? Du kan prova med Feliway att plugga i väggen.

Svar på tråden förstoppad katt?