• Hexx

Vilka grejor är bäst?

Halloj föräldrar.
    Snart ska jag oxå bli mamma, men det är 4 veckor kvar.
    Tänkte om ni vill svara på lite frågor....
    Jag ska köpa amningsbh. Vilken är bäst? Apotekets? HM´s? Eller vilken ska man ha?
    Vad behöver man egentligen för salvor o så till bebben? Listan är lång, men jag msstänker att man inte behöver ha hela badrummet fullt.
    Vilken barnolja är bäst?

Skulle bli jätteglad om några ville svara på mina frågor.

Ha det bra!

• Svar på tråden Vilka grejor är bäst?
  • Tesie

Det enda jag hade till sonen var Inotyolsalva och barnolja!

Jaaa tvättlappar o blöjor med såklart, sedan kan man ha tops, o bomull med.

• KajsaLiza

Amningsbh-vet ej, använder vanlig, men köp inte före förlossning. Brösten kan bli mycket större än normalt.

Gå på babyland/babyproffsenbutiken och få ett gratis startpaket. Innehåller blöjor, salva, amningsinlägg(köp i förväg/på hemvägen fanns inte på mitt BB). När vi gick hem från BB fick vi två kassar med olika provprodukter. Räcker säkert till att sköta babyns hygien första månaden.
    Ett tips bara.
    Kram och lycka till.

• Moomin

HMs behåar är så himla skitdåliga! Investera i 2-3 riktiga istället. Finns i välsorterade babyaffärer. Visserligen kostar de 300-400 kronor men det är det värt. Att köpa amningsbehåar på Hm är bortkastade pengar!

Jag använder bara bephanten-salva (finns på apoteket) till bebbens rumpa superbra! Och den funkar till såriga tuttar oxå!

• jadore

Jag använde HM:s bh. Tyckte de var jättebra!

• Hexx

Jädrar så dyrt det verkar vara med amningsbh.... På apoteket kostar de väl 70 spänn tror jag. Men de är nog inte så bra. Vad dyrt det är o vara gravid... Trodde jag inte! Trodde det skulle börja kosta när bebben kommit!

• Smulan99

Jag tycker också att HMs amningsbehåar var dåliga - jag fick bla mjölkstockning på grund av en av dem (för att den klämde åt om bröstet på fel ställe).

De bästa BHn tror jag är märket Anita, finns som sagt i välsorterade babybutiker. De kostar 300-500, men är väl värt pengarna. Sök på nätet så ser du exempel på den.

Köp inte i förväg - brösten blir gigantiska. Innan graviditeten hade jag 70A. Min amningsBh är 70 E !!

• Moomin

jadore: det beror kanske på tuttstorlek då. Har man c-kupa eller större så ramlar brösten i alla fall ur HM:s behåar. Dessutom är axelbanden inte tillräckligt stumma och håller inte uppe det de skall...

• Meddelande borttaget
  • lilleli

ja det var delade meningar om amningsbh men jag tyckte oxå om HMs bh...billigt oxå och helt ok att sova i.... För jag tyckte det var så äckligt att sova utan då det läckte en del...men har man stor byst ska man nog köpa en riktig hade en stor b kupa när jag ammade... Blev inte så stor förändring som det blev för nån annan på denna tråden, men det vet man ju aldrig i förväg.....

Har nog bara använt vanlig barnolja som man typ köper på ica....köp så lite som möjligt för det behövs inte så mycket till en liten människa....efter några dar med bebben vet du vad du behöver....
    Tops behöver man för att göra rent naveln...mer krävs nog inte....

Lycka till och vila ordentligt så du kan njuta av ditt mirakel!

• Hexx

Tack så mycket för alla svar!!!!
    Inte handla ihjäl sig är alltså det som gäller!

Och amningsbh är väl lika bra att vänta lite med. Har gått från a till c- kupa, så de kanske växer en stl till när barnet har kommit.

• Tygtiiger

Twilfit har ok amningsbh, om du ska köpa nu så köp utan byglar och du ska kunna få ner en näve i behån utan problem - då räcker den till även när du får bomber. Men om du vill ha med bygel så köp en dyr och få hjälp att prova ut den ett par veckor efter förlossningen.

Till bebisen hade vi Ikeas tvättlappar och apotekets mandelolja, kanonbra. Vitt vaselin är bra att smörja in bebisbaken med de första dagarna så lossnar barnbecket (det svarta, kletiga bajset) lättare.

Alvedon och nattbindor till dig!!

En gosig bomullsfilt till bebisen att svepas in i, gärna en som ni har haft i sängen så att den luktar gott, redan på bb

• Cissela

Amningsbh- Jag har köpt från tre ställen, kapp Ahl ( inget vidare, rätt så obekväm), Apotekets (superbra på natten) och så Belle på Gekås (den är helt klart bäst, snygg, skön så praktisk.

Salvor och olja: Vi använde babyolja iställer för tvål, minst lika bra och så blir huden så fin av det. Jag tycker inte att det är någon skillnad på olika märke av olja. Jag fick en tub med salva i BB-påsen men den har jag bara använt ngn gång. Barnpuder använder jag däremot ibland, framför allt i vecket under hakan. Jag pudrar (tvättar först) när jag byter blöja om det är rött och fuktigt och nästa blöjbyte så tvättar jag av med lite olja och torkar noga torrt.

Lycka till!

• lexa

Ammningsbehå, HM värdelös, tycker jag. Men jag har ganska stora bröst. köpte 2 på Åhlens från Abecita super duper bra. Väl värt pengarna. Jag köpte min typ en vecka innan förlossningen. Och dom passar bra. Dom första dagarna precis efter förlossningen så har du mega bröst när mjölken rinner till. kanske inte så fiffigt att köpa BH då. men sen stabiliserar det sig. Lycka till
    Annars hade vi bara blöjor och ett pkt våtservetter och det räckte lång.

• Lady Bling

Apotekets amningsbehå tycker jag var suverän! Köpte två innan förlossningen så jag hade att byta med eftersom brösten läckte mjölk väldigt mycket efter förlossningen. Eftersom den är som en träningstop ungefär passar den ju flera kupstorlekar, men kanske inte den allra största jättetunga bysten, då kanske det behövs mer stöd. Jag har B-C-kupa normalt och tyckte att den var jättebra som sagt. Dessutom är den mjuk och skön och skaver inte + att den funkar bra när man ska amma. Kolla bara att du får rätt storlek så att den passar perfekt. Vad gäller salvor hade jag köpt flera innan förlossningen men den enda som funkade bäst som jag använde vad bepanthen från apoteket. Den funkar både på röd rumpa, såriga bröstvårtor och torr hud. Allt-i-ett liksom Sen tycker jag att konsums egna våtservetter är mycket praktiska och väldigt bra. Dom blev visst bäst i något test om vilka som innehöll minst "konstiga" ämnen availoka märken + att den är väldigt billig vilket ju inte direkt skadar heller. Tops är bra för att rengöra bebis, till exempel naveln om det behövs. Som babyolja kan man ha vanlig vegetabilisk olja om man vill, till exempel rapsolja. Då innehåller det garanterat inga konstiga kemikalier eller parfym. Amningsinlägg för brösten kan vara rätt bra eftersom brösten kan läcka rätt så mycket, inte kul med stora blöta mjölkfläckar på tröjan, speciellt om man är ute bland folk... Sen får man se vad som kan behövas efterhand som behovet uppstår. Det mesta användes aldrig, hade köpt rätt mycket saker innan. Lycka till med allt!

• Stora

Jag gillar apotekets. den är felxibel ofta varierar brösten i stl. Man kan sova med den. Och den är ändå stadig. Man kan ha ett par st. För de går ut med mjölkfläckar o kräks..Dessutom så behöver man inte knäppa upp vilket jag tyckte var rätt så krågligt med en hand...

Salva: Rumpsalva inotyol - kanon mot röd rumpa någon annan kroppsalva behövs inte.

Barnolja: Acos

Tvål. Aco mild tvål när det behövs.

Bröstvårtskräm från Apoteket

Apoteket har bra produkter som är "säkra" för barnet.

Sen behöver du tvättlappar,blöjor,koksaltdroppar är bra mot täpta näsor (renäsans - apoteket)
    Amningsinlägg (apoteket)
    Tops och nagelsax finns också på apoteket.
    Vill tipsa om två saker till. Frottetvättlappar från Ikea superbra o billigt även handdukar därifrån- att torka kräks med, rengöra mm ha som skydd vid amining osv

Näsfrida - en liten sug att suga ut snor ur näsan med- den är kanon,En täppt bebbenäsa vid amning är inte kul!

Lycka till!!

Svar på tråden Vilka grejor är bäst?