• Camilla J

Hjälp! Har en 3,5 mm sladd, hane/hane, hur koppla dator->hemmabio???

Hoppas det finns någon teknisk själ här inne!
    Jag vill koppla ihop min laptop med hemmabion, så jag kan spela spotifymusiken med bättre ljud. Så såg jag att det behövdes en kabel 3,5 mm hane på båda sidor. Så jag köpte en sån. Har testat att helt enkelt sätta in ena änden i datans "hörlurs-ingång" och i hemmabions "hörlurs-ingång" men det blir inget ljud.

Någon som vet hur jag kan få det att fungera???

• Svar på tråden Hjälp! Har en 3,5 mm sladd, hane/hane, hur koppla dator->hemmabio???
  • Purpurbräcka

Ska inte hemmabions hörlursingång användas om man vill se på bio men ha ljudet i hörlurar i stället för i högtalarna? Finns det något annat hål som kan tänkas funka? Vad står det i manualen? (som du märker har jag inte så mycket koll jag heller )

• Camilla J
    Purpurbräcka skrev 2011-07-24 13:24:30 följande:
    Ska inte hemmabions hörlursingång användas om man vill se på bio men ha ljudet i hörlurar i stället för i högtalarna? Finns det något annat hål som kan tänkas funka? Vad står det i manualen? (som du märker har jag inte så mycket koll jag heller )
    HEhe jo jag tror också att den är till just för hörlurar och inte för att "driva" en data. Har en manual och i den står det att hemmabions högtalare automatiskt kopplar ur när man sätter in hörlurar i hörlursuttaget,,,, fast det är det enda hålet jag hittar som verkar passa till en 3,5 mm sladd... Det finns ju de dära "röd/vit/gul" hålen också, men jag vet inte om jag törs sätta in en 3,5 mm sladd där hehe
  • Purpurbräcka
    HEhe jo jag tror också att den är till just för hörlurar och inte för att "driva" en data. Har en manual och i den står det att hemmabions högtalare automatiskt kopplar ur när man sätter in hörlurar i hörlursuttaget,,,, fast det är det enda hålet jag hittar som verkar passa till en 3,5 mm sladd... Det finns ju de dära "röd/vit/gul" hålen också, men jag vet inte om jag törs sätta in en 3,5 mm sladd där hehe

Jag kan tänka mig att det är något/några av de hålen som gäller, men det vete tusan om det ska sitta 3,5 mm-kontakter i dem!? Obestämd Kanske bäst att du går till en teknikbutik och frågar.

Min sambo, som kan lite mer om saken, kom förbi här. Men hans enda kommentar var att det mycket väl kan vara omöjligt att koppla ihop datorljudet och hemmabion...

• Camilla J
    Purpurbräcka skrev 2011-07-24 13:53:23 följande:

Jag kan tänka mig att det är något/några av de hålen som gäller, men det vete tusan om det ska sitta 3,5 mm-kontakter i dem!? Obestämd Kanske bäst att du går till en teknikbutik och frågar.

Min sambo, som kan lite mer om saken, kom förbi här. Men hans enda kommentar var att det mycket väl kan vara omöjligt att koppla ihop datorljudet och hemmabion...

Hm det kanske är omöjligt... Attans, hur kul är det att städa utan musik  hehe?!
  • Paka

Du ska koppla kabeln till datorns hörlursUTgång, så längt är det rätt :)
    Den andra änden ska till en INgång på din "hemmabioutrustning" beroende på vad du har för någon finns det olika kontakter på denna.  Det troliga är att du som nämnt ovan behöver en tvådelad RCA kabel till den istället.
    Finns sånna kablar att köpa, alternativt skaffa en adapter (3.5mm hona till RCA hanar).

Men försök först kolla upp vilka anslutningsmöjligheter du har på din hemmabio. Så du inte köper nått i onödan :)

• Camilla J
    Paka skrev 2011-07-25 16:04:57 följande:
    Du ska koppla kabeln till datorns hörlursUTgång, så längt är det rätt :)
    Den andra änden ska till en INgång på din "hemmabioutrustning" beroende på vad du har för någon finns det olika kontakter på denna.  Det troliga är att du som nämnt ovan behöver en tvådelad RCA kabel till den istället.
    Finns sånna kablar att köpa, alternativt skaffa en adapter (3.5mm hona till RCA hanar).

Men försök först kolla upp vilka anslutningsmöjligheter du har på din hemmabio. Så du inte köper nått i onödan :)
    R Franklin skrev 2011-07-25 09:37:57 följande:
    Du behöver en kabel med teleplug till RCA kabel, dvs 3.5mm hane i ena änden och två (Röda och vita normalt) RCA hanar i andra änden.
    Haha ingång/utgång är inte det typ samma?!?!?! Med andra ord verkar min fina sladd med 2 st 3,5 mm "hanar" vara värdelös då??

Då får jag shoppa vidare

Tack för hjälpen!
  • Paka
    Camilla J skrev 2011-07-25 23:35:12 följande:
    R Franklin skrev 2011-07-25 09:37:57 följande:
    Du behöver en kabel med teleplug till RCA kabel, dvs 3.5mm hane i ena änden och två (Röda och vita normalt) RCA hanar i andra änden.
    Haha ingång/utgång är inte det typ samma?!?!?! Med andra ord verkar min fina sladd med 2 st 3,5 mm "hanar" vara värdelös då??

Då får jag shoppa vidare

Tack för hjälpen!
    Hehe, det finns ingångar, utgångar samt de som faktiskt fungerar som båda samtidigt.
    Hörlurskontakten är en ren utgång, dvs du kan inte "stoppa in" ljud i din hembioutrustning via den :)
    Har du däremot en mikrofonkontakt så är det en ingång som borde fungera med din kabel.

Men jag skulle tro att en sån här kabel passar ditt behov
    www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx

Alternativt denna om du har en vit iphone och vill ha en som matchar sådär fint...
    www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx
    Fast det framgår ju inte hur lång den är...

Men som sagt, kolla lite vad du har för kontakter på din utrustning innan du shoppar loss alltför mycket :D
  • Camilla J
    Paka skrev 2011-07-26 07:10:46 följande:
    Hehe, det finns ingångar, utgångar samt de som faktiskt fungerar som båda samtidigt.
    Hörlurskontakten är en ren utgång, dvs du kan inte "stoppa in" ljud i din hembioutrustning via den :)
    Har du däremot en mikrofonkontakt så är det en ingång som borde fungera med din kabel.

www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.asp...

Alternativt denna om du har en vit iphone och vill ha en som matchar sådär fint...

Men som sagt, kolla lite vad du har för kontakter på din utrustning innan du shoppar loss alltför mycket :D
    Toppen!
    Den där första passar nog bra! Skall köpa den och testa
    Tack för hjälpen!
  • Camilla J
    Paka skrev 2011-07-26 07:10:46 följande:

Hej hej, hoppas du är kvar, eller någon annan smartis!
    Jag köpte den första kabeln, en med vit + röd hane i ena änden och 3,5 mm i andra änden. Har testat att koppla in dom, men det blir inget ljud ändå. Skall man behöva göra någon inställning på datorn/hemmabion också, eller skall det fungera av sig självt? På hemmabio kan man ju välja om den skall spela från BAND(fm/am) / DVD / AUX / TV, vilken av dom skall man ha på, om det nu har någon betydelse :-P
    Kanske är omöjligt att svara på när man inte har utrustningen framför sig hehe
  • Frontline

Kolla på hembion vad det står där du kopplade in kablarna, står det AUX vid dom så ska välja just det som utgång på recivern..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Hjälp! Har en 3,5 mm sladd, hane/hane, hur koppla dator->hemmabio???