• Anonym

Flyga när man är Gravid!

Finns här någon som har flygit när ni har varit gravida?

Hur långt gången var du?

hur långt flög du?

Var det jobbigt att sitta på ett plan?

Jag kommer att bli bjuden på en resa i februari  och kommer då troligen vara gravid i 6 eller 7 månaden.. vi ska nämligen starta bebisverkastaden nu.

hur har ni kännt er när ni varit på resan?

• Svar på tråden Flyga när man är Gravid!
  • Anonym (KF)

Kolla upp med det flygbolaget du ska flyga med att du får flyga när du är gravid i sjunde månaden.

• Anonym

det har jag kollat och man får lova att flyga tills man har 4 veckor kvar av graviditeten.

men jag vill veta hur andra har upplevt de. Om det var jobbigt att sitta på ett plan när man är så pass lång gånget.

• Jeena

Kom precis hem från London. Är i vecka 22. Flög med British Airways och de har en gräns vid v 27 för gravida, efter det måste man ha läkrintyg och så om att man är "riskfri" att ha med på planet eller hur man ska uttrycka det. Tungan ute
    Tror de flesta flygbolag har en gräns runt därikring, men kolla upp ert bolag specifikt.

Tyckte det gick jättebra att flyga, var ju dock inte så lång flygning men ändå. Hade stödstumpor på, som rekommenderas för gravida. Det var skönt, men vet ju inte hur det hade känts utan heller för den delen.

• Nelia82

Jag har flugit under båda mina graviditeter, men som senast i vecka 28. Inga problem. Men då flög jag till Portugal med mellanlandning, dvs 1½ timme, transfer i Bryssel och sen 2½ timme till. Har ingen erfarenhet av långflygningar om du ska flyga långt.

Kolla upp med flygbolaget så du vet till vilken graviditetesvecka du får lov att flyga. Det skiljer sig mycket mellan olika bolag nämligen. Och ha ett intyg med dig som intygar ditt BF-datum.

Tänk också på att du inte är försäkrad efter vecka 28, kolla upp vad som gäller med dina försäkringar och teckna isåfall en privat reseförsäkring som täcker komplikationer vid graviditet. Om du t.ex. ska till Thailand och förlossningen sätter igång där så får du själv stå för sjukhusräkningar, eller om du måste flyga ambulansflyg hem till Sverige så går det på runt 1 miljon kronor. Inget man ska chansa med alltså.

• Jeena
    Anonym skrev 2011-07-24 13:46:13 följande:
    det har jag kollat och man får lova att flyga tills man har 4 veckor kvar av graviditeten.

men jag vill veta hur andra har upplevt de. Om det var jobbigt att sitta på ett plan när man är så pass lång gånget.
    Det får du nog känna av när det börjar bli dags, alla upplever ju sina graviditeter så olika. Tycker du det är jobbigt att sitta stilla hemma i soffan alltför många timmar med din mage så är det väl kanske inte att rekommendera att klämma sig in i ett trångt flygsäte, iaf om ni ska på en längre resa. Är ju ändå rätt så begränsade möjligheter att gå upp och röra på sig under flygningen oxå. Annars ska det väl inte vara jobbigigare för att man är gravid än vad det är för någon annan.

Så bestäm ingenting nu, speciellt om du inte ens är gravid ännu.. finns ju inga garantier för att du en kommer vara gravid då helelr så avboka inget redan nu för den saken skull skulle jag säga. Skrattande
  • Anonym

VI kommer att bli bjudna på resan av Svärfar. Så jag kan inte avboka något

Visst jag blir kanske inte gravid tills vi ska flyga men det är bättre att veta lite innan så man vet vad man kan räkna med.

Det kommer att bli en lång flygning då vi ska till Hawaii

• 89Mamma10o12

Jag var i vecka 22 - 23 när jag flög och åkte hem när jag var runt vecka 26.

Åkte till kanarieöarna och fick byta plan 3 gånger både dit och hem, enda som var jobbigt var att jag får ont i knäna av att sitta stilla för länge samt att jag blev så extremt hungrig (tog ej med nått att äta o flygmaten var inge go).

• Anonym (Samma sits)

Jag är i samma sits som dig. Vi blir bjudna på en resa av svärfar i mars nästa år. Nu har vi försökt bli gravida i 4 månader utan att lyckas, annars var min plan att ha den lilla med sig på resan. Nu hoppas jag ju så klart att vi snart blir gravida och då får vi väl se hur det blir med resan. Men spännande att höra från andra som flugit längre sträckor, vi flyger dock inte lika långt som dig utan vi ska till Kap Verde.

• Anonym

Varför fick du byta plan så ofta? det brukar väl oftast gå direkt dit?

Kap Verde hade svärfar också på sin lista. Det tog väl 10 timmar eller något sådant?

Vi har ju inte börjat planerna än eller jo vi har sagt att vi ska börja i augusti.. men jag tänkte att vi skulle tjuv starta en månad men det strunter jag nog i och kör på det vi sagt så är jag förhoppningsvis i v 24 när vi åker :) eller så blir det lite senare.

Hoppas att ni kommer lyckas då. Både med resan och försöken :)

• oOMayaOo

Jag flög en del under min graviditet, den längsta resan var till Thailand. Den sista resan va nog en Londonresa i typ v 19, så det var inte så sent i graviditeten. Men det gick jättebra för mig iallafall.

• Kevin2011

Jag har flugit i v.1, v.16 och v.20. Har inte kännt att det varit något annorlunda än att flyga utan att vara gravid.

• Betty Boop

Hur gick det? Blev du gravid?

Jag tycker att det är lite naivt att tro att man troligen kommer att vara gravid i 6:e eller 7:e månaden vid ett speciellt tillfälle bara för att man ska starta bebisverkstad. Räknar du med att bli gravid på första försöket? Det kan ju ta fler år att bli gravid OM man nu blir det över huvudtaget.

• Anonym (DVT)

Har flugit långresor många gånger när jag vari gravid, inte långt gången då, men kanske v 16-17. Har dom gångerna svulllit upp något otroligt i vaderna. Trots stödstrumpor  (är normalviktig och relativt vältränad)

Har inte förstått hur farligt det var förrän jag en resa fick djupa tromboser hela underbenet och fick fragminsprutor i ett år och har även ätit Waran. Inget att leka med med andra ord.

Råd:

Ingen alkohol, naturligt ändå när man är gravid.
    Drick mycket vatten.
    Stödstrumpor.
    Rör på fotlederna när du sitter och gå upp så ofta det går och gå runt lite.
    Omega 3 veckorna innan.

Är man inte gravid, så tänk även på att äta asa- dvs trombyl eller magnecyl eller dyl 125 mg per dag ca 1,5 veckor innan. Det tar några dagar innan effekten kommer..

• Anonym (DVT)

Oj, glömde. RÖK inte förstås. Det gör man ju heller inte vanligtvis när man är gravid.

• Anonym

Jag åkte till cypern när jag var i ca vecka 24, gick utan problem. Men var varm och svullen i värmen på cypern..

• Lavish

Flög till irland i v 9 och till marocko i v 21.

Var inga problem, hade med mig stödstrumpor till marocko men tror inte det behövdes. Nu var jag iofs så liten och nätt fortfarande i v 21, hade inte gått upp än och det gick inte att se utanpå kläderna att jag var gravid om man inte ansträngde sig.

• Lavish

Men TS, inte för att vara neggo, men du kan ju inte förutsätta att du blir gravid på första försöket? Inte många blir det.

• J3O

Stödstrumpor... använd dem!!!

Jag flög 2 månader innan min BF... Jag tror det var 5 timmar, från Malmö till Kanarieöarna..

Det gick bra för mig och det var inte så jätte jobbigt, lite jobbigt men värt resan...     

Det var värre i den 30 gradia värmen!!!!  

• Anonym

Gravid är jag inte ännu.... och jag vet att man inte kan förvänta sig att det tar sig på första försöket.... men i mitt fall har det gjort det redan 1 gång för inte så längesen...

Röker och dricker gör jag inte i vanliga fall så det är ju inget problem.

första flygningen går på 9 timmar sen mellanlandning och sen en resa på 5 timmar igen..... OM jag nu mot förmodan skulle va gravid då så är det kanske skönt och bra med en liten mellanlandning.

men men det får vi se då.. men jag tar gärna emot fler tips om det nu finns flera... man vet ju aldrig om det blir ett litet pyre där.

Tack för alla tips

• Lavish
    Anonym skrev 2011-09-11 13:59:43 följande:
    Gravid är jag inte ännu.... och jag vet att man inte kan förvänta sig att det tar sig på första försöket.... men i mitt fall har det gjort det redan 1 gång för inte så längesen...

Röker och dricker gör jag inte i vanliga fall så det är ju inget problem.

första flygningen går på 9 timmar sen mellanlandning och sen en resa på 5 timmar igen..... OM jag nu mot förmodan skulle va gravid då så är det kanske skönt och bra med en liten mellanlandning.

men men det får vi se då.. men jag tar gärna emot fler tips om det nu finns flera... man vet ju aldrig om det blir ett litet pyre där.

Tack för alla tips
    Om du inte har en jobbig graviditet går det säkert utmärkt. En så lång flygresa är ju alltid jobbig, men var snäll mot dig själv och låt andra släpa väskor, hålla koll på vart ni ska så du slipper stressa upp dig och så. Se till att komma upp och röra på dig några ggr under 9 timmars flyget. Gå på toaletten även om du inte behöver, sätt dig på toastolen och luta benen högt upp mot väggen mitt emot, brukar jag göra för att undvika att få så ont, så att blodet rinner tillbaka.
Svar på tråden Flyga när man är Gravid!