• Ius

Vilken vecka???

Hej!

Min väninna har varit på kub test. Enligt UL sköterskan var barnet friskt och fostret var i fostervecka 13.
    Enligt väninnans BM så är hon i graviditetsvecka 15, om man räknar enligt mensen.

Fostret är 6 cm långt. Väninnan är orolig då det bör va betydligt större om hon ska va i v 15.
    Vad menas? 

• Svar på tråden Vilken vecka???
  • Izap

Så var det för mig! Blev förflyttad nästan tre veckor när jag var på UL men enligt mens och våra beräkningar skulle jg vara längre gången.
    Men hon får ett datum på UL och det är det datumet som gäller. Tror jag?
    Man blir ju lite nojjig, dels att det kanske är en liten bebis och dels att jag ska ha rätt uträkning och sen gå över tiden (enligt deras uträkning) då går man kanske 4-5 v över tid?! Hänger du med? Luddigt förklarat kanske... :)

• Ius
    Izap skrev 2011-07-24 17:38:05 följande:
    Så var det för mig! Blev förflyttad nästan tre veckor när jag var på UL men enligt mens och våra beräkningar skulle jg vara längre gången.
    Men hon får ett datum på UL och det är det datumet som gäller. Tror jag?
    Man blir ju lite nojjig, dels att det kanske är en liten bebis och dels att jag ska ha rätt uträkning och sen gå över tiden (enligt deras uträkning) då går man kanske 4-5 v över tid?! Hänger du med? Luddigt förklarat kanske... :)
    Tack för svaret.
  • Lilja5

På ett UL mäter dem barnet och får fram nästan exakt vilken vecka man är i.
    Räknar man efter mensen så kan det skilja i veckor med tanke på att man inte kan veta exakt när ägget fäste och befruktades!
    Så din vän blev lite tillbaka flyttad vilket brukar vara ganska vanligt att man blir vid första UL!

• 3 barns mamma84

Jag blev bakflyttad 1 vecka mens hade jag 10 mars och ägglossning redan 3 dagar efter mensens slutgång ägglossningstester och jag skulle ha BF 15 december men enligt ul hade jag bf 22 december och mens 1-2 april OMÖJLIGT säger jag bara då jag inte hade mens då alls.

Men jag gjorde Tul v 35+5 och då var han stor för tiden och var då 3890g och man tog ut honom 2 veckor innan !! och han var 4150g och 51cm så jag hade rätt igentligen och dom hade fel !! 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Vilken vecka???