• MrsTM

Hjälp mig med tips på vanliga namn!

Jag är uppvuxen med ett ovanligt namn och det var ingen höjdare i alla lägen, även om jag numera trivs väldigt bra med mitt namn. Framtida barn skall därför få betydligt vanligare namn.

Hjälp mig att fylla på min lista med förslag:

Flicknamn:
    Hanna
    Alice
    Vilma

Pojknamn:
    Arvid
    Jakob
    Filip

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 08:02
    Det ska alltså inte vara enbart moderna namn från "namntoppen" utan klassiska namn som är lätta att både stava till och uttala.

• Svar på tråden Hjälp mig med tips på vanliga namn!
  • Yavannie

Alice och Alicia var på tapeten när jag var gravid. Sam hade vi sedan länge bestämt för en kille. När hon väl kom blev det en liten Isabelle :)

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • sten1

Titta på topplistan och ta något av de första 10, 15 namnen som ni gillar. För det ska väl inte bara vara ett vanligt namn, utan ett namn som passar i den årsgruppen?

• MrsTM
    sten1 skrev 2011-07-24 18:32:27 följande:
    Titta på topplistan och ta något av de första 10, 15 namnen som ni gillar. För det ska väl inte bara vara ett vanligt namn, utan ett namn som passar i den årsgruppen?
    Nej, helt fel. Behöver inte alls vara populärt i denna årsgruppen. Jag menar namn som inte kan missuppfattas, namn som många svenskar (i olika åldrar) har som tilltalsnamn och namn som både är lätta att uttala och stava till.
  • ceeh

Tjej:
    Josefin, Natalie, Emilia, Linnea

Kille;
    Jonatan, Felix, Sebastian, Anton, Joakim, Alexander

• Jordgubbssmak

Adam
    Carl
    Simon

Jessica
    Johanna
    Emma

finns ju hur många klassiska namn som helst. Har du inga önskemål alls?

• Xwedia
    sten1 skrev 2011-07-24 18:32:27 följande:
    Frågan är väl om TS vill ge sitt barn ett vanligt namn eller ett jättevanligt namn.
    Tar man något av de 15 populäraste på listan får man som barn stå ut med att flera andra också heter det.
    Alice S, Alice B och Alice P t.ex.

Jag skulle rekommendera att kolla på den här listan:
    Namnlista
    Och välja något av namnen längre ner så får ni ett vanligt namn i årsgruppen men inte lika vanligt som de längre upp. Exempel: Julian, Joline, Rebecca, Frida, Loke, Sam och så vidare.

Lycka till med namnvalet föresten!
    ★ Pojke -08 ★ Pojke -11 ★ Gravid BF -12★
  • Purpurbräcka

Nu vet jag inte vad du heter, och jag tänker inte avslöja mitt namn heller. Men jag har ett namn som är ganska ovanligt men ändå väldigt normalt. Jag har alltid upplevt det som väldigt praktiskt att i de flesta sammanhang kunna använda enbart mitt förnamn. Så något sådant namn kan jag rekommendera!

Men för att hjälpa dig det du faktiskt frågade efter så är här en länk till SCB:s namnstatistik: http://www.scb.se/Pages/ProductTables____30905.aspx

• MrsTM
    ceeh skrev 2011-07-24 18:40:51 följande:
    Tjej:
    Josefin, Natalie, Emilia, Linnea

Kille;
    Jonatan, Felix, Sebastian, Anton, Joakim, Alexander
    Emilia och Anton är superfina, tack så mycket!
  • Jamirl

Sara
    Anna
    Linnea
    Mathilda
    Maria
    Jennifer
    Lovisa
    Sofia

David
    Daniel
    Samuel
    Alexander
    Johan
    Oskar

• MrsTM
    Jamirl skrev 2011-07-24 18:56:56 följande:
    Sara
    Anna
    Linnea
    Mathilda
    Maria
    Jennifer
    Lovisa
    Sofia

David
    Daniel
    Samuel
    Alexander
    Johan
    Oskar
    Sofia och David är jättefina, de hamnar på min lista! Tack!
Svar på tråden Hjälp mig med tips på vanliga namn!