• anka11

pulpan kvar när mjölktanden lossnat????

Vi har en 6 åring här hemma som tappade sin ena framtand idag. Den har varit lös länge så vi har bara väntat på att det skulle hända, men nu när den är borta så ser det jätte konstigt ut. Det ser ut som att pulpan (?) sitter kvar och han säger själv att det känns som att han har en mjuk tand kvar. Nu till min undring, måste man gå till tandläkaren för att ta bort den eller kan den lossna av sig själv? Kommer att försöka att få tag på tandläkaren imorgon, men undrade om någon annan varit med om liknande?

• Svar på tråden pulpan kvar när mjölktanden lossnat????
  • Lena

Det är inte den nya tanden ni ser? Mjölktänder har inga rötter.

• anka11

Nej, det tror jag inte. Den är alldeles mjuk och väldigt smal. När han var hos tandläkaren i våras så visade hur hon kunde se de nya framtänderna ovanför mjölktänderna och de kan jag fortfarande se. Det ser väldigt mysko ut.

• viseversa

Oj ja det skulle jag nog kolla upp. tror itne det är någon fara. men det måste väl kännas ganska obehagligt!

• Familjetandläkare

Om man har kvar mjölktänderna länge kan tandköttet liksom växa in i tanden. Det kan se lite otäckt ut när man precis tappat sin mjölktand. Oftast blir det så vid dom bakre mjölktänderna. Men är man orolig är det ju bäst att någon utbildad tittar!

• Cloudberry

Det där är precis som det ska vara, mjölktänderna som ramlar av är tänder utan rot och det finns ingen rot kvar heller så ta det lugnt. Snart är nya tanden på G.

• Mamma till Rasmus

Gammal tråd men undrar hur det gick? Exakt samma sak hände nu ikväll när min son tappade sin framtand.

• hondendärtjejen

Min son har tappat 2 mjölktänder därnere, tror han har haft som en skinntapp under tanden i tandköttet liksom. Eller hur man ska förklara det. Det har lagt sig efter nån dag eller två -tre.

Mamma till Rasmus skrev 2016-03-20 19:57:13 följande:

Gammal tråd men undrar hur det gick? Exakt samma sak hände nu ikväll när min son tappade sin framtand.

• LillaLoppi
    Lena skrev 2011-07-24 19:03:39 följande:

Det är inte den nya tanden ni ser? Mjölktänder har inga rötter.

Givetvis har även mjölktänder rötter. Hur tror du annars att de sitter fast? Däremot så finns inte rötterna kvar när tanden blivit lös och trillat ut av sig själv. Men att säga att mjölktänder inte har några rötter, är felaktigt.
Svar på tråden pulpan kvar när mjölktanden lossnat????