• Anonym (?)

Hjälp med bostadsbidrag och växelvis boende

Vi håller på att separera. Jag ska flytta till en lägenhet i närheten och pappan ska bo kvar i sitt ärvda hus. Han går med på att skriva barnen på mig, mycket för att jag ska kunna få bättre bostadsbidrag. Vi kommer ha barnen växelvis.
    När jag skulle fylla i blanketten om bostadsbidrag så skulle jag antingen fylla i att barnen är bokförda hos mig eller bor tidvis hos mig, frågan är ju bara om jag har rätt till samma belopp trots att barnen bor lika ofta hos deras pappa?
    Kan fk lägga sig i och "kräva" att jag ska be pappan om underhåll då jag är boendeförälder?
    Ursäkta mina säkert urdumma frågor men jag fattar helt enkelt dåligt:)
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hjälp med bostadsbidrag och växelvis boende
  • MrsKnapa

Barnvidrag för barnet/barnen ska ni dela på om barnen bor 50/50 hos er, underhåll har isf ingen av rätt till och bostadsbidrag har du isf bara rätt till dem dagar/veckor barnet/barnen e hos dig!!!

• Nyfiken gul

barnen ska ju vara skriven hos dig och det är ju den uppgiften du ska skriva till försäkringskassan. Du kan ju tilägga under kategorien "övrigt" att det handlar om växelvis boende.

Men den viktiga informationen är ju att dom är skriven hos dig.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    MrsKnapa skrev 2011-07-24 19:07:08 följande:
    Barnvidrag för barnet/barnen ska ni dela på om barnen bor 50/50 hos er, underhåll har isf ingen av rätt till och bostadsbidrag har du isf bara rätt till dem dagar/veckor barnet/barnen e hos dig!!!

fast det där var inte helt rätt...

Barnbidraget är frivilligt att dela - den som barnen är skriven hos får barnbidraget och får därmed bestämma om det ska delas.

Underhåll kan man göra upp om själva sinsemellan om man vill ha det så - vänder man sig till Försäkringskassan kan man ansöka om något som heter utfyllnadsbidrag som båda föräldrarna har rätt att söka. Ingen blir skyldig att betala något. bidraget är en rättighet.

Bostadsbidraget anpassas till vart barnen är skrivna och räknas ut utifrån det. Så delvis rätt.       
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (?)

Tack så mycket för svaren:)

• Anonym

Du får mer i bostadsbidrag om barnen är skrivna hos dig. Att du har växelvis spelar ingen roll då. Fsk räknar på heltid. Om ni inte skriver på blanketten om folkbokföring, gör Skatteverket en utredning och barnen skrivs där de har närmast tull dagis/ skola.

• Anonym

Ingen av er betalar pengar till varandra, eftersom ni har barnen lika mycket. Du kan ansöka om underhållsstöd hos fsk, om du har dålig inkomst. Det betalar då fsk.

Svar på tråden Hjälp med bostadsbidrag och växelvis boende