• Mrs Moneybags

Belly Mapping - lär dig känna hur bebisen ligger i magen

http://www.spinningbabies.com/baby-positions/belly-mapping

Här kan man lära sig känna hur bebisen ligger i magen under de sista 1-2 månaderna av graviditeten.
    Man får tips på hur man kan vända barnet rätt.

En bebis som ligger med ansiktet framåt kan t ex ta längre tid att föda ut än en bebis som ligger med ryggen utåt, trots att den har huvudet nedåt.

Man orienterar sig genom bebisens sparkar och rörelser när man ska känna exakt hur den ligger.

I dagens moderna värld sitter vi ofta tillbakalutade och detta gör att bebisens tyngsta del (ryggen) hamnar mot vår egen rygg, när den bästa positionen är deras rygg mot vår mage.  
  • Svar på tråden Belly Mapping - lär dig känna hur bebisen ligger i magen
  • Sushi

Vad intressant! jag har hela tiden känt med barn nr 3 som jag nu har i magen (är i vecka 35+2 idag) inte har den otimala förlossningsställningen ännu eftersom jag känner sparkar rakt fram i magen och aldrig känt rumpan på bebisen. Med din länk fick jag svar på mina frågor. Barnmorskan har bara sagt att huvudet är nedåt och så gott som fixerat nu. Men då man läser din länk förstår jag att mitt barn troligen har ansiktet vänt framåt, precis så som jag känner sparkarna, vilket kan göra förlossningen långdragen. Jag skall försöka stå på alla fyra nu en stund varje dag för att se om det kan hjälpa till att få barnet att lägga sig med ansiktet vänt mot min rygg istället. Tack för att du delade med dig av detta!

• Mrs Moneybags
    Sushi skrev 2011-07-25 10:38:07 följande:
    Vad intressant! jag har hela tiden känt med barn nr 3 som jag nu har i magen (är i vecka 35+2 idag) inte har den otimala förlossningsställningen ännu eftersom jag känner sparkar rakt fram i magen och aldrig känt rumpan på bebisen. Med din länk fick jag svar på mina frågor. Barnmorskan har bara sagt att huvudet är nedåt och så gott som fixerat nu. Men då man läser din länk förstår jag att mitt barn troligen har ansiktet vänt framåt, precis så som jag känner sparkarna, vilket kan göra förlossningen långdragen. Jag skall försöka stå på alla fyra nu en stund varje dag för att se om det kan hjälpa till att få barnet att lägga sig med ansiktet vänt mot min rygg istället. Tack för att du delade med dig av detta!
    Ja, min bebis ligger också så grrrr...jag gör vad jag kan för att försöka få honom att hamna på rätt köl, men om inte så finns det ju i alla fall förlossningstips där också på hur man kan underlätta att de vrider sig rätt under själva förlossningen.
  • Sushi

Hej igen!

Nu har jag stått på alla fyra och läst de graviditets- och förlossningsböcker jag har hemma

Vad gör du för att underlätta för ditt barn att hämna rätt? ge mig tips snälla, jag har blivit orolig nu när jag läser om att förlossningen går långsammare, att det kan bli sugklocka/tång eller att dom måste snitta barn med vidöppen hjässbjudning. ´Desto mera jag läser om detta ju mer tror jag det är så mitt barn ligger i magen. Jag har inte känt rumpan en enda gång vad jag vet och det sparkar framifrån och på sidan. Jag har ju två barn sedan tidigare så jag misstänke att den här bebisen är en luring på något sätt, att något skumt är i görningen. Min barnmorska är bara så glad för att barnet ligger med huvddet nedåt. Men det är inget vidare om dom har ansiktet framåt heller har jag nu fått lära mig när jag läst på. Mitt första barn vägde över 4 kg och jag tror den här är stor också eftersom sparkarna hela tiden är så kraftiga. På ultraljudet sa dom att barnet hade långa lårben och det känns kan jag lova.

Vid förlossningen skall jag försöka stå på alla fyra och göra höftrullningar om barnet fortfarande ligger i vidöppen hjässbjudning. Men jag är rädd att det är ett stort barn och att det också försvårar passagen ut om han/hon ligger fel. Skall be barnmorskan om ett tillväxtultraljud, för är barnet stor vågar jag inte föda i fel läge.

• Mrs Moneybags

Jag försöker göra som du, stå på alla fyra en stund varje dag.
    Jag lyckades få honom att vända sig för några veckor sedan och då låg han bra i 2 veckor ungefär, men sen trasslade han till det igen haha!

Hoppas min bebbe får min mans huvud, för han har mindre huvud än jag

En tröst kan ju vara att de flesta barn som ligger med armar och ben framåt mot mammas navel brukar kunna rotera rätt under själva förlossningen, jag läste att så många som 90% gör det. Men man vill ju inte vara de där sista 10%-en. Förvånad

• Sushi

Haha, nu fick du mig att skratta . Det gäller att ha humor, en förlossning kan ju gå hur som helst. Man får skratta för att inte skita på sig av rädsla

Desvärre har min man både stor knopp och kropp, våra barn blir rätt stora och denna sparkar som värsta karatekungen så jag tror den här bebisen blir störst av dem alla. Jag har en magkänsla att den här bebisen kommer förvåna oss och göra lite dumheter på förlossningen till skillnad från den andra två barnen. Min magkänsla brukar vara rätt, så jag gruvar mig för vad hon/han tänker hitta på. Läste också det där om att de flesta vänder sig rätt när det är dags. Men jag ger mig fasen på att den här busungen tillhör de 10% som inte gör det. Kan inte ha sådan tur att jag får tre bra förlossningar, jag skall väl ha mitt skit också

Din bebis verkar också vara den busiga sorten, som håller på att vända sig fram och tillbaka. Vilka små skitungar vi verkar ha i magen som skrämmer upp oss så. Hua, jag som var så lugn och nu vet jag inte vad som väntar. Det vet man ju aldrig förstås. Men det känns som förutsättningarna är bättre om barnet ligger rätt. Tack ännu en gång för din länk! nu har jag i alla fall lite tid på att försöka få lillen att lägga sig rätt (om hon/han nu lyssnar förstås, busungar brukar ju inte vara så lydiga som bekant  )

• Sushi

Läste att de barn som har ansiktet vänt ut mot mammas mage är stjärnskådare, dom vill titta på stjärnorna. Det lät gulligt tycker jag. Men min moderkaka ligger i framvägg, så min bebis verkar mera vara en moderkaks beskådare . Kanske en blivande barnmorska eller gynekolog. När nu börjar jag bli trött. Ursäkta mina dåliga skämt. Sov så gott!

Svar på tråden Belly Mapping - lär dig känna hur bebisen ligger i magen