• Romantik

Lärarjobb utomlands?

Jag studerar för tillfället till lärare, för grundskolans tidigare år (åk F-6, inriktning Svenska men kmr ju läsa matte, so inom programmet också). Kommer även lägga till i alla fall en engelskakurs för lärare utanför ordinarie program också. Troligtvis även bild och No om det finns några kurser.

Min pojkvän tillika sambo och jag är sugna på att när vi så småningom är färdigutbildade, lämna landet och bosätta oss utomlands någonstans. Var har vi inte pratat om. Det jag undrar är hur chanserna för lärarjobb är utomlands? Både i allmänhet eller i de länder ni har erfarenhet av, vilka som helst. Jobbar ni i svenska skolor? Har ni lyckats få något annat lärarjobb? Vad? Hurdå? Osv osv...

Och vet någon om man kan läsa till någon kurs för att få undervisa i andra än svenska skolor? T ex i en engelsk/internationell skola utomlands?

Är sugen på all fakta ni har, inget är för litet och inget är för stort! Vill bara börja bygga en liten faktabas =)

• Svar på tråden Lärarjobb utomlands?
  • hotten

man behöver inte ha någon extra utbildning, fast det säkert är en merit i sig. Men du måste ha minst 5 års erfarenhet av att arbeta som lärare i sverige.

• Romantik
    hotten skrev 2011-07-26 22:45:33 följande:

man behöver inte ha någon extra utbildning, fast det säkert är en merit i sig. Men du måste ha minst 5 års erfarenhet av att arbeta som lärare i sverige.

För att överhuvudtaget kunna få lärarjob utomlands? :o
  • hotten
    Romantik skrev 2011-07-26 22:46:48 följande:
    För att överhuvudtaget kunna få lärarjob utomlands? :o
    på svenska skolor utomlands. ja
  • Romantik
    hotten skrev 2011-07-26 23:03:18 följande:
    på svenska skolor utomlands. ja
    Oj...ja det var ju definitivt bra att veta!! Tack =)
  • hotten

det står iallafall som krav, när de annonserar ut tjänster. Dock kan jag inte svära på att ingen med mindre merit fått arbete så klart :) det är ju upp till varje skola... men som regel så..

Svar på tråden Lärarjobb utomlands?