Känner mig så kluven vad gäller uppfostran!
Vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Har en nyss fyllda 7 årig dotter. Hon har alltid haft stark vilja och envishet. Vi sätter gränser såklart men gudarna ska veta att det blir duster härhemma emellanåt!
Vi har aldrig utövat några bestraffningsmetoder eller vad man nu ska kalla dem....förrän nu. Idag var första gången hon fick utegångsförbud.
Grejen är den att hon är en riktig utetjej, vilket för all del är bra, men hon kör på även om hon är trött vilket då innebär att det dåliga humöret går ut över oss föräldrar när hon kommer in. Det smälls i dörrar och är allmänt surt o argt. När man pratar med henne så skriker hon tyst åt en, gråter o har sig.
Både i fredags, när hon varit ute och lekt hela dagen, samt igår när hon lekt hela dagen, bl a på ett lek-och busland med en kompis, så var hon riktigt, riktigt trött mot kvällen - men ut skulle hon och leka mer iallafall, och när hon inte fick så var det tandagnisslan som bara den....
Sade åt henne igår kväll att imorgon (läs i förmiddags) får du lov att vara inne fram tills vi skulle åka bort kl 13 - dels p g a att vi ansåg att hon behövde varva ner lite och dels och kanske framförallt för att hon varit så uppkäftig mot oss. Kände att vi på något sätt var tvungna attt markera att hennes beteende inte är okey, eftersom det inte hjälpt att prata med henne.
Morgonen började bra. Visst provade hon om vi skulle låta henne gå ut, men tog det ändå bra att hon inte fick. Hon var i sitt rum i lugnan ro, lyssnade på musik och pysslade.....tills det ringer på dörren. Hennes bästa kompis frågar om hon vill komma ut och leka. Hon frågar mig - men jag säger att nej det får du inte. Vi kom ju öerens om det igår. Kompisen går - men kommer tillbaka igen...och till slut så vill hon så gärna gå ut att hon blir riktigt sur och sätter sig i hallen och tjurar i en timme säkerligen.
I det läget tvivlar jag på mig själv. Gjorde jag rätt som förbjöd henne att gå ut? Tvivlen kommer om det verkligen är rätt metod. Får dåligt samvete och känner mig taskig - särskilt eftersom jag vet att kompisen som ringde på ska till sin mamma ikväll och är där en vecka. Men jag står ändå på mig.
Efter att ha suttit o tjurat ett tag så mjuknar hon plötsligt och är hur snäll o go som helst, vilket hon faktiskt varit resten av dagen. Jag förklarade för henne varför vi var tvungna att göra så här; att det var för att hon kör på i 110 trots att hon är stuptrött ibland och dels för att hon uppfört sig dåligt mot oss, att vi inte tolererar att hon gapar åt oss. Ska du göra så mer frågade jag henne? Nej, det ska jag inte, för då får jag inte gå ut svarade hon *ler* Återstår väl att se nästa gång huruvida hon håller det löftet.
Förklarade för henne också att man får vara arg, ledsen, glad osv - alla känslor är mänskliga och tillåtna - men att hon absolut inte får ta ut det på oss föräldrar och gapa och skrika tyst åt oss när vi pratar. Jag tror faktiskt att hon förstår.
Tycker ni vi gjorde rätt? Känner mig fortfarande tveksam vad gäller bestraffningsmetoder men jag vet att andra föräldrar här i närheten utövar utegångsförbud om deras mindre barn varit olydiga...och jag funderar hur man annars ska få barnet att förstå? Det behövs nog att de ser att det får konsekvenser.
Välkomna att skriva om era tankar o funderingar kring detta