• Maria 79

Samlar på mig så mycket vatten!

Jag är gravid i vecka 32 och har BF 29 Augusti. Det här kommer att bli en väldigt tuff sommar.... jag tycker nämligen redan att det är stekhett och det har varit som max 20 grader... långbyxor är inte att tänka på, inte ens på kvällen.
    Nu har jag samlat på mig enormt mycket vatten och de senaste dagarna har det kommit massor av vatten. Kan inte ha strumpor på mig, tofflorna och skorna är för trånga, fötterna ser ut som betongklumpar... jag har ONT i vaderna och knäna av vattnet. Fingrarna ser inte ut som prinskorvar, snarare falukorvar.. närå men det är helt extremt alltså.
    Jag kommer att se ut som en michelingubbe i slutet på Augusti. Vad ska jag göra?

Sen undrar jag en sak till... bebisen har hicka JÄTTEOFTA, flera gånger om dan! Är det farligt?

• Svar på tråden Samlar på mig så mycket vatten!
  • Erik

Min hickar också många gånger om dan. Det är när dom sväljer fostervatten, då kan dom svälja fel precis som vi och få hicka. Det är normalt.
    Jag har som tur är inte så mycket vätska, men jag dricker mycket vatten varje dag, äter vattenmelon och ananas. Fick rådet att ligga ner flera gånger per dag ca. halv timme åt gången (helst på vänster sida) så att njurarna kan arbeta och köra ut vätskan.

• Themis

Hicka är fullt normalt enligt BM och allihopa, foster och även små barn kan ha hicka i timmavis utan att det bekymrar dem alls.
    --
    Om du har mycket vätska så tidigt så kanske det inte hjälper så mycket med husmorsråden, men stödstrumpor gör ju en del av jobbet. Min svägerska som ändå inte är mer än 25 fick ha stödstrumpor från v 22 för att motverka att vattnet samlade sig i benen under dagen.

Så får man ju vila mycket med benen i högläge, jag har inga stora problem men ser till att alltid ha benen uppe från golvet minst 12 timmar varje dygn.

Men om det har gått ut i fingrar och så så vet jag inte, kan du inte ringa din BM eller en läkare och få lite råd och stöd?

• Nela

Har också börjat få jättesvullna fötter och ben... Samlar på mig myckeyt vätska verkar det som. Ändå dricker jag mycket vatten, vilar ofta på dagen, har fötterna högt osv. Men det verkar inte hjälpa. Använde stödstrumpor också men tycker att det är jättevarmt ändå, kan inte ha några strumpor alls längre. Fötterna och vaderna gör jätteont, även höfterna ibland. Vet inte vad man ska göra åt detta. Har pratat med min Bm men hon säger bara att det är normalt. MIna svullnader började också för några veckor sen men inte alls lika mycket som det är nu i slutet (har bf den 6:e juli). Så för min del är det bara att stå ut liiiite till. Men du kanske borde ta upp detta med din BM och se ifall det finns något att göra. Lycka till!

• Efterlängtad

Hej! Jag har BF 11e juli och jag har också fått en massa vatten i fötter och händer! Igår åkte alla ringar av fingrarna efter att ha kämpat med kallt vatten och en liter tvål ungefär... . Läste också i "mammapraktikan" att om man har ont av svullna fötter och händer så kan det vara en föraning av havandeskapsförgiftning, kan det stämma? Jag ser att Nela har pratat med sin BM som säger att det är normalt så då kan det ju inte vara nåt att oroa sig över...?
    Ha det gott alla!

• Erik

Efterlängtad: Om man plötsligt blir jättesvullen (speciellt i ansiktet), får högt blodtryck, äggvita i urinen och huvudvärk då kan man börja funder på havandeskapsförgiftning, men om man bara är svullen och blodtryck och urinen är bra så behöver man nog inte oroa sig.

• Delfin

Köp stödstrumpor, inget salt i maten ( binder vatten), fötterna i högt upp ex vardagsrumsbordet, ligg ner i soffan el sängen ett par kuddar under fötterna.
    Har samma problem mina fötter ser ut som elefantfötter.

• Maria 79

Hej hej! Tack alla för era svar... Jag ska till Bm i början på nästa vecka så jag kan ju prata med henne då...
    Efterlängtad: Jo mina ringar har åkt av för nån vecka sen också. Då fick jag kyla ner händerna med hjälp av iskuber och sen använda eb halv flaska diskmedel medan min pojkvän drog av dom. Det knakade nåt otroligt och jag var alldeles öm efteråt.

Ändå lite orolig för det här med vattnet... jaja ska ta det med min Bm.
    Ha en skön sommar ni andra iallafall!

• lilleli

Samlar oxå mycket vätska. Beräknad till 23 augusti. började samla vatten ca vecka 25. Frågade bm och hon sa att det är normalt. Drick mycket vatten för att svalka dig och släng upp fötterna så fort du kan. Använd ett par goa tofflor som har reglerbara remmar.

• vårsol

Kolla upp så att du inte fått havandeskapsförgiftning.

• grodans mamma

Jag har oxå samlat på mej vatten men började jätte tidigt. Jag tror det var i v.22 kanske, då fick jag ta av mej alla ringar!!! Sen har jag varit lite orolig för havandeskaps förgiftning men alla värden var kanon och nu är jag i v.31 fortfarande lika svullen (lite värre tror jag)!!! Jag försöker att undvika solen för när jag blir för varm så känns det svullnare på nåt sätt, vet inte om det stämmer utan alltså bara en känsla!

• TantG

Fånigt tips men melon är vätskedrivande som TUSAN! och svalkande och BILLIGT. OCH nyttigt med... kan vara ett knep bland alla stödstrumpor och höglägen...

• Kakmonstret

Då ska jag köpa melon imorgon. Är det vanlig vattenmelon?

Svar på tråden Samlar på mig så mycket vatten!