• AW1987

Är rönnbär giftiga för valpen?

Hejj

Jag har en valp som gärna vill äta ALLT! Det ligger många rönnbär på marken där vi bor och det är oundvikligt att gå förbi där. Varje gång vi går förbi så försöker han äta dom. Är det någon som vet om dom är farliga/giftiga?

Tusen tack för svar! :)

• Svar på tråden Är rönnbär giftiga för valpen?
  • och

Har väldigt svårt att tänka mig att de skulle vara giftiga, fåglar äter ju dom.

Annars är giftinformationen jättebra att kika hos, och om man behöver kan man ringa med. De har registrerat husdjurs ätande med, jag har ringt dit några ggr.  

• AW1987
    och skrev 2011-07-24 21:46:25 följande:

Annars är giftinformationen jättebra att kika hos, och om man behöver kan man ringa med. De har registrerat husdjurs ätande med, jag har ringt dit några ggr.  
    Okej :) Tack för svar. Ska kika på det :)
  • Tant Herta

Rönnbär är inte gifitga för människor i alla fall! Du måste genast lära valpen att det inte är OK att äta utomhus!

• AW1987
    Tant Herta skrev 2011-07-26 12:53:27 följande:
    Rönnbär är inte gifitga för människor i alla fall! Du måste genast lära valpen att det inte är OK att äta utomhus!
    Det är ju lättare sagt än gjort! :P Äta får han ju gärna göra ute. Men inte massa skräp och bär.
  • Tant Herta
    AW1987 skrev 2011-07-26 14:12:29 följande:
    Det är ju lättare sagt än gjort! :P Äta får han ju gärna göra ute. Men inte massa skräp och bäHur ska d¨å

Hur ska då valpen veta vad han får äta och inte äta? Se till att ha ett totalt förbud mot att äta ute annars kan det gå riktigt illa! :) 
  • AW1987
    Tant Herta skrev 2011-07-26 17:14:49 följande:
    Men det finns ju flera tillfällen då det är bra att han äter utomhus. Så det är klart att jag inte kommer "lära" honom det. Tycker han har lärt sej det ganska fort. Rönnbären är nytt för han så därför testar han dom gärna.
  • Ova
    och skrev 2011-07-24 21:46:25 följande:

Man får tyvärr inte längre ringa giftinformationscentralen med djurfrågor.
  • och
    Ova skrev 2011-08-01 22:35:57 följande:
    Man får tyvärr inte längre ringa giftinformationscentralen med djurfrågor.

Var tvungen att kolla, och enligt deras hemsida svarar de på frågor om husdjur dagtid, och hänvisar till veterinär kvälls- och nattetid. Så det går visst bra att ringa, men inte dygnet runt.
  • AW1987
    och skrev 2011-08-01 23:03:34 följande:
    Var tvungen att kolla, och enligt deras hemsida svarar de på frågor om husdjur dagtid, och hänvisar till veterinär kvälls- och nattetid. Så det går visst bra att ringa, men inte dygnet runt.
    okej tack så mycket :)
Svar på tråden Är rönnbär giftiga för valpen?