• amore75

en blödning vid lyckad IVF?

Hej
    (frågan gäller en vän)
    Jag undrar om man kan få en blödning innan IVF testdag och ändå vara gravid?
    Hon har sett i en broschyr att man kan ha "små" blödningar, men vad är en "liten" blödning? Hon känner mensvärk i form av molvärk och blöder som i slutet av min mens. Vad tror ni? Har någon av er lyckats få ett positivt resultat trots en blödning innan testdag?

• Svar på tråden en blödning vid lyckad IVF?
  • Haley

Jag började blöda på ruvardag 15, samma dag testade jag positivt. Det kom lite i varierande mängd. Allt från en enkrona till en stor fläck på 3*5-6 cm. Hade bara bruna flytningar.

Jag började få mensvärkskänningar på ruvardag 11 och de var övertygande lika mensvärk. Trodde att mensen skulle komma närsom.

• Katten Ceasar

Men det är klart att man kan blöda och ändå testa pos. För har man satt in två ägg så kan det ju hända att det ena ägget kommer ut och det andra stannarb kvar och då kan det ju blöda.

• onka

Jag blödde före och även efter testdagen när jag testade positivt.
    I mina ögon var det ganska mycket blod som kom och även en stor klump ca en vecka före testdatum. Men min läkare sa att det var helt "normalt".

Vi fick bara tillbaks ett ägg så det var inte därför jag blödde, vad det berodde på vet vi inte.

• salmia

Hej på er!

Det är väl precis som en vanlig graviditet att det är helt normalt att blöda även om man är gravid. Det finns ju även de som blöder som normal menstruation.

• pemi

Det är vanligt att blöda tidig i en graviditet. Vet flera som blött ända tills v 7 till och från.

Men som parentes,man blöder inte utt ett ägg, befruktas bara det ena så tas det andra omhand av kroppen så det tillbaka bildas, det kommer altså inte ut. Det som stöts ut vid mensen efter ett misslyckat ivf är ju endometriet (livmoderslemhinnan).

pemi

• Katten Ceasar

Jaja... då hade jag väl fel i mitt inlägg då (som vanligt). Vad vet jag egentligen om sånt?? Jag har ju aldrig genomgått en ivf/icsi. Men jag trodde att det var så det fungerade.

Och hur vet man om det är ett misslyckat ivf/icsi eller inte om det är vanligt att man blöder??

• Haley

Katten Cesar: Alltså om man stoppar in 2 embryon och bara det ena tar sig så kommer det andra att tillbakabildas.

Om man får bara ett embryo och det inte tar sig så kommer progesteronproduktionen att upphöra och då kommer mensen.

• amore75

Tusen tack för alla svar. Min väninna testade positivt, så vi hoppas att allt går bra för henne trots blödningarna!! Grattis!

Svar på tråden en blödning vid lyckad IVF?